در حال خواندن
۲۶ سال همراهی مشترمان همراه اول در مسیر توسعه
0

با توجه به اینکه امروزه استفاده از تلفن های همراه بخشی اززندگی روزمره همه مردم شده و کمتر کسی را می‌توان یافت که با این ابزار فناوری در ارتباط نباشد به طوری که حتی در روستاها نیز اکثر مردم تجربه یک بار استفاده از این دستگاه‌ها را دارند، در این مطلب قصد داریم به بهانه‌ی بیست و ششمین سالروز عرضه اولین سیم کارت در ایران توسط اپراتور همراه اول نگاهی ویژه بر عملکرد شرکت ارتباطات سیار ایران در طی این سال ها داشته باشیم. در این گزارش همچنین با توجه به فراگیری حضور مردم در بورس وضعیت شرکت همراه اول در بازار سرمایه نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

تاریخچه ورود تلفن همراه به ایران

در آوریل ۱۹۷۳ مارتین کوپر، مدیر اسبق شرکت AT&T اولین کسی بود که در جهان با تلفن همراه ارتباط برقرار کرد. حدود بیست سال بعد در مردادماه سال ۱۳۷۲، اولین آگهی برای معرفی تلفن همراه در روزنامه اطلاعات و کیهان به چاپ رسید. سرانجام روز ۱۹ مرداد ۱۳۷۳ برای نخستین بار سیم‌کارت‌ در ایران مورد استفاده قرار گرفت و چهار سیم کارت به دست نفراتی در نهاد ریاست جمهوری رسید. بدین منظور ۲۴ سایت BTS در مناطقی از شهر تهران با ظرفیت ۹ هزار و ۲۰۰ شماره نصب شد.

تا اواسط سال ۱۳۷۴ در مجموع ۹۹۴۷ نفر برای دریافت سیم‌کارت ثبت نام کردند و در شهریور همان سال واگذاری آغاز شد. در آن زمان علاوه بر واگذاری سیم کارت در اختیار گذاشتن تلفن همراه نیز بر عهده شرکت مخابرات بوده است.

در سال ۱۳۷۴ تعداد تلفن‌های فعال به ۱۵۹۰۷ شماره افزایش یافت و علاوه بر تهران، شهرهای مشهد، اهواز، تبریز، اصفهان و شیراز نیز زیر پوشش شبکه تلفن همراه قرار گرفتند. با گسترش شبکه ارتباطات سیار در سال‌های بعد، در سال ۱۳۷۵ در مجموع علاوه برشهرهای یاد شده ۲۸ شهر دیگر نیز به این شبکه پیوستند. اولین تلفن های همراه کشور تنها محدود به مکالمات صوتی بودند و مشترکان برای استفاده از سرویس پیامکی باید به دفاتر مخابراتی مراجعه کرده و برای دریافت پیام کوتاه ثبت نام می کردند. گفته می شود که اولین پیامک در کشور ما در سال ۱۳۸۱ ارسال شد.

اپراتور همراه اول با نام اختصاری IR-MCI پس از ۱۳ سال فعالیت و در سال ۱۳۸۶ با گذراندن روند خصوصی سازی دارای برند و نام تجاری شد و از آن پس با رنگ و شعار مخصوص خود به فعالیتش در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات ادامه داد. با گسترش خصوصی سازی ارتباطات، اپراتورهایی مانند ایرانسل، تالیا و رایتل نیزعرضه سیم کارت به کاربران را آغاز کردند که این امر سبب ایجاد رقابتی مثبت بین اپراتورهای تلفن همراه در ایران شد. هر کدام از این اپراتورها با برند و نام تجاری انحصاری سعی در بهبود بخشیدن امر خطیر ارتباطات در کشور پهناور ایران را دارند و هم‌زمان با پیش بردن اهداف مهم خود، رقابت با سایر اپراتورها را نیز از یاد نبرده‌اند.

وضعیت همراه اول در بورس

با توجه به وضعیت اقتصادی موجود و سرازیر شدن سرمایه های مردم در بورس بررسی وضعیت شرکت ارتباطات سیار ایران در بورس نیز جای تامل دارد. نگاهی به تاریخچه بورس در هفته های گذشته و در جایی که شاخص کل بورس با افت و خیزهای فراوانی روبرو بوده است در این شرایط همراه اول توانسته است بدون افت روند صعودی خود را در بازار سرمایه حفظ کند نرخ هر سهم از ۱۸۴۳ تومان در ابتدای امسال اکنون به ۷۲۸۵ تومان رسیده است. دلایل این رویداد بورسی می تواند ناشی از افزایش سرمایه شرکت همراه اول و نیز ناشی از انتشار گزارش های موردی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص تعداد مشترکان فعال این شرکت و سهم آن در بازار اپراتورهای تلفن همراه باشد.   

از دیگران دلایل رشد صعودی شرکت همراه اول در بورس می توان به حجم زیاد املاک این شرکت در سرتاسر کشور ( افزایش سرمایه احتمالی با درصد خیلی بالا)، عرضه اولیه زیر مجموعه ها در دو ماه آینده،  پایین بودن میزان جریمه شرکت که در حدود دو میلیارد تومان و مورد اعتراض این شرکت است، راه اندازی اینترنت ۵G در آینده نزدیک اشاره کرد.  با این شرایط به نظر می رسد که امکان تحقق هدف های ۱۱ هزار تومان و ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر سهم همراه اول وجود داشته باشد.

دلایل محبوبیت همراه اول

براساس گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم اکنون شرکت ارتباطات سیار ایران حدود ۶۲ میلیون مشترک فعال دارد که حاکی از سهم ۵۳ درصدی این شرکت در کشور است. شرکت همراه اول ۱۳۲۱ شهر و بیش از ۷۴ هزار کیلومتر از جاده های کشور را تحت پوشش قرار داده است و ضریب نفوذ آن حدود ۹۰٫۳% درصد و ارتباط رومینگ بین الملل آن با ۲۷۰ اپراتور در ۱۱۲ کشور جهان برقرار است.

همراه اول دارای رتبه اول در ترابردپذیری سیم کارت در کشوراست که به دست آوردن چنین جایگاهی بی شک نشان از محبوبیت این اپراتور در میان کاربران و مدیرت عالی و همه جانبه آن دارد.

یکی از عوامل این محبوبیت تلاش اپراتور همراه اول برای جلب رضایت کاربران از طریق خدمات رسانی هرچه بهتر این اپراتور به تمامی اقشار جامعه است. خدماتی نظیر تماس صوتی، پیامک، اینترنت (نسل دو، سه و چهار و چهار و نیم، آوای انتظار، وای فای اول، جیرینگ همراه اول، رومینگ بین‌الملل، پردیس همراه اول، سرویس‌های ارزش افزوده، باشگاه فیروزه‌ای (باشگاه مشتریان)، فراپیام MMS و… به خوبی توانسته رضایت کاربران از انتخاب اپراتور همراه اول را جلب کند. همچنین این شرکت، با طراحی و ارائه اپلیکیشن همراه من این خدمات رسانی را گسترده‌تر کرده و سرعت بیشتری نیز به آن بخشیده است.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که درباره این اپراتور شایان ذکر است، برتری همراه اول نسبت به باقی اپراتورها برای پوشش سراسری شبکه ۳G  و ۴G است که عرصه‌ی رقابت را برای دیگر اپراتورها تنگ کرده است. متاسفانه دیگر اپراتورها برای پوشش دهی شبکه ۳G  و ۴G  در شهرهای بزرگ با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند، بنابراین انتظار پوشش سراسری شبکه ۳G  و ۴G  توسط دیگر اپراتورها کمی دور از دسترس است.

همچنین همراه اول با تعریف و ارائه اینترنت پرسرعت در بسته‌هایی با زمان و هزینه مشخص، توانسته نظر کاربران بسیاری را جلب کند که این نکته یکی دیگر از دلایل محبوبیت این اپراتور است.

درباره نویسنده
مهدی مقدم

ارسال یک نظر