در حال خواندن
رتاپ به ازای هر سهم ۲۶۰ ریال سود تقسیم کرد
0

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت تجارت الکترونیک پارسیان (سهامی عام) مربوط به عملکرد سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۸، با حضور ۷۸ درصد از سهامداران صبح روز پنجشنبه یکم خرداد ماه ۹۹ در سالن اجتماعات ساختمان مرکزی بانک پارسیان برگزار شد و به ازای هر سهم ۲۶۰ ریال سود تقسیم شد.

​​ در این مجمع که با حضور سید رضا علیخانی نماینده سازمان بورس برگزار شد، دکتر علیرضا خداکرمی به‌عنوان رئیس مجمع، حمیدرضا حسنی و بابک محبوبی به‌عنوان ناظران و زین‌العابدین گندمکار به‌عنوان دبیر مجمع انتخاب شدند.

با توجه به شرایط خاص کشور به خاطر فراگیر شدن ویروس کرونا و استناد به مصوبه ستاد ملی مباره با کرونا و دستور سازمان بورس مبنی بر عدم تجمع بیشتر از ۱۵ نفر در مجامع شرکت‌های بورسی، سهامداران رتاپ با وارد کردن کد بورسی و کد ملی خود به صورت الکترونیکی از طریق وب‌سایت شرکت تجارت الکترونیک پارسیان در این مجمع بصورت آنلاین حضور پیدا کردند.

دکتر احمد جعفری مدیرعامل تجارت الکترونیک پارسیان  ابتدا ی جلسه گزارشی از ​​علمکرد و جایگاه شرکت تجارت الکترونیک پارسیان در سال ۱۳۹۸ ارائه کرد. او با ارائه آمارهایی از تعداد و مبلغ تراکنش‌های جذب‌شده از طریق درگاه‌های این شرکت گفت: «نرخ رشد سالانه کشور در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ در تعداد تراکنش‌های جذب شده، ۲۲٫۷ درصد بود است در صورتی که نرخ رشد رتاپ در همین شاخص ۳۰٫۵ درصد بوده است و عملکردی بهتر از شاخص کل صنعت داشته است. همین نسبت و مقایسه در خصوص مجموع مبلغ تراکنش‌های جذب شده عملکرد رتاپ، وضعیت رشد خیلی بهتری را برای این شرکت نشان می‌دهد به طوری که نرخ رشد سالانه کشور در مجموع مبلغ تراکنش‌های جذب شده ۲۳٫۴ درصد بوده است در صورتی که نرخ رشد سالانه رتاپ در همین شاخص ۴۲٫۱ درصد بوده است.

به عبارت دیگر، تجارت الکترونیک پارسیان در سال ۹۸ در بین ۱۲ شرکت PSP دارای مجوز شاپرک، بیشترین افزایش سهم در تعداد تراکنش‌ها را داشته است که باعث ارتقا دو پله‌ای این شرکت در گزارش‎های شاپرک شده است و همینطور در بین ۱۲ شرکت، بیشترین افزایش سهم در مبلغ تراکنش‌ها را داشته است که باعث ارتقای یک پله‌ای این شرکت شده است و در هر دو شاخص در آخرین ماه سال ۹۸، در جایگاه سوم کشور قرار گرفته است.

جعفری در ادامه ضمن تشریح توسعه کمی و کیفی پرداخت‌های فروشگاهی شرکت تجارت الکترونیک پارسیان که با ارتقای یک‌پله‌ای جایگاه شرکت در مبلغ تراکنش‌های سال ۹۸ و تثبیت جایگاه شرکت در تعداد تراکنش‌های سال ۹۸، به بهینه‌سازی مصرف رول کاغذ اشاره کرد که با وجود رشد ۲۹ درصدی تعداد تراکنش‌های دستگاه‌های کارتخوان تجارت الکترونیک پارسیان نسبت به سال ۹۷، مقدار ۱۸ درصد کاهش در هزینه رول مصرفی داشته است که بیش از ۶۱ میلیارد تومان صرفه‌جویی صورت گرفته است.

او همچنین آمارهایی از تعداد و مبلغ تراکنش‌های جذب‌شده از طریق درگاه‌های مجازی این شرکت ارائه کرد و گفت: «نرخ رشد سالانه کشور در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ در تعداد تراکنش‌های جذب شده در پایانه‌های مجازی، ۲۷ درصد بود است در صورتی که نرخ رشد رتاپ در همین شاخص ۴۰٫۵ درصد بوده است. نرخ رشد سالانه کشور در مجموع مبلغ تراکنش‌های جذب شده درگاه‌های مجازی ۴۳٫۱ درصد بوده است در صورتی که نرخ رشد سالانه رتاپ در همین شاخص ۶۵٫۵ درصد بوده است.

مدیر عامل تجارت الکترونیک پارسیان در ادامه صحبت‌هایش درخصوص عملکر شرکت، به مجموعه اقداماتی که در «توسعه و بهبود نظام‌های مدیریتی» این شرکت در سال ۹۸ صورت گرفته است در دو سرفصل «اصلاح ساختار حاکمیتی شرکت در استان‌ها» و «اصلاح ساختار سازمانی و بهبود فرایندهای کاری» قرار می‌گیرند.

در بخش اصلاح ساختار حاکمیتی شرکت در استان‌ها به طور کلی ۳ مجموعه اقدامات توسط شرکت تجارت الکترونیک پارسیان در سال ۹۸ صورت گرفته است که جعفری ضمن معرفی هرکدام و مجموعه اقدامات صورت گرفته، چگونگی تاثیرگذاری آنها روی رشد شرکت را نیز برای سهامداران تشریح کرد. این ۳ مجموعه اقدامات به طور کلی در سه بخش «تاسیس شعب و ایجاد سازوکارهای مرتبط با آن»، «استانداردسازی فعالیت نمایندگی‌ها و شعب» و «پیاده‌سازی نظام‌های حمایتی از پرسنل شعب و نمایندگی‌ها» جای می‌گرفتند.

در سرفصل اصلاح ساختار سازمانی و بهبود فرایندهای کاری نیز ۳ مجموعه از اقدامات تحت عناوین «تقویت سرمایه‌های انسانی شرکت»، «بهبود ساختار سازمانی شرکت و تدوین شرح مشاغل» و «مهندسی مجدد فرآیندهای کسب‌وکار شرکت» صورت گرفته است که مدیرعامل رتاپ جزئیات اقدامات انجام شده هر یک را جلسه مجمع باز کرد و همچنین از ادامه‌دار بودن برخی از آنها در سال ۹۹ خبر داد.

او در ادامه گزارش مفصلی از فعالیت‌های بازاریابی‌های صنفی و جشنواره‌های مختلفی که در سال ۹۸ صورت گرفته است ارائه داد که در همین راستا می‌توان به راه‌اندازی و استقرار سامانه جامع مشتریان تاپ و راه‌اندازی باشگاه مشتریان تاپ اشاره کرد. در حال حاضر ۲۲ بانک کشور در حال دریافت سرویس از شرکت تجارت الکترونیک پارسیان هستند.

​​جعفری همچنین با اشاره به جایگاه سوم تجارت الکترونیک پارسیان در فروش شارژ بین رقبا، گفت: «سهم این شرکت در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ مقدار ۴ درصد افزایش یافته است. در حوزه توسعه پرداخت‌های مجازی و توسعه ارائه خدمات پرداخت الکترونیک از طریق کیوآر نیز جمعاحدود ۱۸۰ هزار نقطه به این شبکه متصل شدند و در همین راستا نیز راه‌اندازی کیف پول الکترونیک «تاپ کیف​​» صورت گرفت. در حوزه کارت‌های پیش‌پرداخت نیز معتقدیم بزرگترین شبکه کارت هدیه را در اختیار داریم.»

مدیرعامل تجارت الکترونیک پارسیان در آخرین بخش عملکرد سال ۹۸ نیز به توسعه زیرساخت‌های​​ فنی پرداخت؛ برخی از این موارد عبارتند از «پیاده‌سازی و راه‌اندازی سامانه تاپیار»، «پیاده‌سازی و راه‌اندازی سوئیچ پذیرندگی مهرانا»، «پیاده‌سازی و راه‌اندازی سوئیچ شارژ (Topup)»، «به‌روزرسانی اتوماتیک دستگاه‌های کارتخوان»، «ایجاد پلتفرم کیف پول»، «توسعه فضای دیتاسنتر»، «ارتقا ظرفیت برق اضطراری دیتاسنتر»، «ارتقا تجهزیات دیتاسنتر»، «پروژه راه‌اندازی مانیتورینگ یکپارچه مراکز استان» و  «پروژه راه‌اندازی سیستم برق اضطراری مراکز استان».

​​ عملکرد مالی تجارت الکترونیک پارسیان در سال ۱۳۹۸

بخش دیگری از صحبت‌های جعفری در جلسه مجمع عمومی عادی سالانه مربوط به​​ عملکرد مالی تجارت الکترونیک پارسیان در سال ۱۳۹۸ بود. درآمدهای عملیاتی رتاپ در سال ۹۸ با رشد ۴۲ درصدی نسبت به سال ۹۷، به عدد ۱۱٫۵۱۵٫۶۰۵ میلیون ریال رسیده و بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی آن نیز ۹٫۱۴۳٫۴۲۹ میلیون ریال، باعث حصول سود ناخالص ۲٫۳۷۲٫۱۷۶ میلیون ریالی شده است. بعد از کسر موارد قانونی و سایر کسورات، سود خالص شرکت تجارت الکترونیک پارسیان در سال ۹۸ مبلغ ۱٫۸۹۴٫۳۹۱ میلیون ریال بوده است که نسبت به سال ۹۷ مقدار ۳۴ درصد رشد داشته است.

به عبارت دیگر سود حاص شده به ازای هر سهم رتاپ، در سال ۹۸ مبلغ ۵۲۰ ریال بوده است که با توجه به نیاز به منابع برای برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت در سال ۹۹، سود قابل تقسیم به ازای هر سهم مبلغ ۲۶۰ ریال تعیین و تصویب شد.

در پایان جلسه مجمع صورت‌های مالی شرکت به تصویب سهامداران رسید و روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه رسمی انتخاب شد. از دیگر مصوبات مجمع انتخاب موسسه دایا رهیافت به‎‌عنوان حسابرس و موسسه وانیا نیک تدبیر به عنوان علی‌البدل انتخاب شدند.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر