در حال خواندن
سیگنال‌های دیجیتال، هنر غنی ایران زمین را به سخره گرفت
0

 برگزاری کنسرت ایرانسل و مشکلاتی که در پخش آن وجود داشت بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و حتی بین المللی داشته است.

باوجود تبلیغات گسترده ایرانسل در خصوص این کنسرت، مشکلات فراوان در پخش آنلاین آن با واکنش منفی رسانه‌های داخلی و خارجی و کاربران در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است.

در واقع ایرانسل به عنوان اپراتوری که خود را در قامت نخستین و بزرگترین اپراتور دیجیتال کشور معرفی می‌کرد، نتوانست کنسرت آنلاینی را که مدت‌ها است برای آن تبلیغ می‌کند به خوبی برگزار کرده و برای کاربران پخش کند.

از سوی دیگر مشخص نیست که چگونه با وجود کمتر بودن سایت‌ها و پوشش دهی بسیار کمتر ایرانسل نسبت به بازیگر رتبه اول ارتباطات کشور (اپراتور اول تلفن همراه)، این اپراتور مدعی ارایه پیشرو بودن در زمینه خدمات دیجیتال در کشور می‌شود.

فراموش نکنیم که در حوزه ارایه خدمات نسل سوم و چهارم موبایل ایرانسل فاصله زیادی با همراه اول داشته و نتوانسته در این حوزه نیز به اپراتور اول نزدیک شود.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گزارش‌های دوره‌ای خود که آخرین مورد آن به سه ماهه آخر سال ۹۸ باز می‌گردد به صراحت اشاره داشته که تعداد مشترکان ۳G و ۴Gهمراه اول بیشتر از ایرانسل و سایر اپراتورها است.

تازه‌ترین خبر که حائز نکته‌ای ظریف در حوزه پوشش دهی روستایی و شهرها و نقاط دورافتاده است، اتصال هزار و ۵۸۷ روستای کشور به شبکه ملی اطلاعات و شبکه پرسرعت اینترنت توسط همراه اول به عنوان مجری USO که از برنامه‌های توسعه اجباری وزارت ارتباطات به حساب می‌آید، است. وزارت ارتباطات ترجیحا توسعه ارتباطات در کشور را به اپراتوری واگذار کرده که توان اجرای طرح‌های توسعه‌ای دورافتاده را دارا بوده و هدفی جز “تحقق رویای دیجیتال” برای تمامی ایرانیان در هر سطح و طبقه‌ای ندارد.

همراه اول تنها اپراتوری در کشور به حساب می‌آید که با سرمایه‌گذاری کلان ظرف سال‌های گذشته، توانسته ۴۵ هزار روستای کشور را تحت پوشش خدمات خود درآورد در حالیکه آنتن ایرانسل فقط به ۱۷ هزار روستا می‌رسد‌؛ بنابراین فاصله چشم‌گیری در شاخص همه جانبه‌گرایی بین اپراتورهای اول و دوم کشور وجود دارد.

در چنین شرایطی مشخص نیست که ایرانسل بر چه مبنایی خود را به عنوان “بزرگترین و نخستین اپراتور دیجیتال ایران” معرفی می‌کند! اپراتوری که در تمامی ایران پوشش ندارد و میزان مشترکان نسل‌های نوینش کمتر از اپراتور اول ارتباطی کشور است، جالب است که حتی توانمندی اجرای یک کنسرت آنلاین را ندارد!

کنسرت آنلاین همایون شجریان به عنوان طرحی که برای اثبات توان دیجیتالی ایرانسل به کار گرفته شد با شکست مواجه می‌شود و در نهایت ایرانسل تصمیم می‌گیرد پول کسانی را که نتوانسته‌اند در کنسرت شرکت کنند به آنها برگرداند تا گواهی بر ضعف عملکرد این اپراتور در ارایه خدمات دیجیتال باشد.

ماجرای کنسرت آنلاین پرمشکل ایرانسل

مدتی بود که خبر اجرای آنلاین همایون شجریان در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌شد و افراد زیادی در فضای مجازی نقشی در خبررسانی این اجرا ایفا کردند. اسپانسر این کنسرت «ایرانسل» بود و قرار بود که اجرا با همراهی ارکستر مجلسی به رهبری بردیا کیارس، یکشنبه چهارم خردادماه، همزمان با عید سعید فطر در تالار وحدت بنیاد رودکی از زیرمجموعه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شود و مخاطبان کنسرت را در “اپلیکیشن لنز”، با ادعای تلویزیون تعاملی، مشاهده کنند.

در ابتدا تبلیغات گسترده‌ای برای این اجرا صورت گرفت، ولی در بین متن خبرها دیده می‌شد که مشترکان ایرانسل (در صورت خرید سیم‌کارت در گذشته یا برای این منظور)، بدون نیاز به تهیه اشتراک و کاربران غیرایرانسلی با تهیه بلیت ۱۰هزار تومانی می‌توانستند اجرا را تماشا کنند.

پرداخت هزینه برای این اجرا تا حدودی عجیب جلوه کرد و محل بحث شد‌؛ مخصوصا که دو ضلع درگیر با این موضوع پیش‌تر مدعی برگزاری کنسرت خیابانی رایگان برای مردم بودند.

اجرا برگزار شد، ولی ماجرا به همین‌جا ختم نشد و صدای مردم از مشکلاتی که برای دیدن اجرا داشتند، به شکل بی‌سابقه‌ای درآمد تا حدی که هشتگ # همایون_شجریان در شبکه‌های مجازی ترند شد تا مشخص شود خیل عظیمی از مردم حتی با وجود خریدن حق عضویت، به دلیل مشکلات فنی خارج از اراده و نقش آنان، نتوانسته بودند کنسرت را تماشا کنند.

گویا حجم بالای مخاطبان برای تماشای کنسرت که به گفته ایرانسل، بالغ بر ۷۱۰ هزار نفر در لحظات ابتدایی بوده، موجب غافلگیری و بروز این اشکالات از جمله قطعی چندین باره برنامه حین اجرای زنده شده بود.

به همین دلیل خیلی‌ از کاربران از همایون شجریان برای انتخاب اسپانسری که ظاهراً توانایی اداره چنین رویدادی را نداشت، گله کردند و برخی هم معتقد بودند که‌ای کاش همایون شجریان نیز مانند کیهان کلهر از لایو اینستاگرام یا یوتیوب برای اجرای خود استفاده می‌کرد. البته خیلی‌ها نیز از اپراتور تلفن همراه شکایت داشتند و نوشته بودند که وقتی زیرساخت و توانایی کافی برای چنین کاری وجود نداشته، نباید وجهه شجریان را خراب می‌کردند.

انتقادات رسانه‌ها از کنسرت آنلاین ایرانسل

با وجود گذشت چند روز از برگزاری کنسرت آنلاین ایرانسل موج انتقادات رسانه‌ها از عملکرد نامناسب ایرانسل همچنان ادامه دارد.

در همین خصوص خبرگزاری مهر نوشت: چه شد که از ادعای برگزاری کنسرت خیابانی برای دل «مردم» به فضاحت احساس عمومی بازی‌خوردگی و خشم بی‌سابقه ناشی از حس مورد سوءاستفاده واقع شدن در جریان سودجویانه‌ترین کنسرت آنلاین در دوران سخت کرونایی «مردم» رسیدیم؟

این پرسش مطرحِ ساعت‌های گذشته از کنسرت آنلاین همایون شجریان است که به صورت پولی، با سرمایه‌گذاری مالی یک اپراتور تلفن همراه (ایرانسل) و مشارکت بنیاد رودکی، نهایتاً به شکست در اجرا انجامید.

خبرگزاری ایسنا هم می‌نویسد: در روزگاری که ایرانیان بسیاری کنسرت آنلاین رایگان «بوچلی» را با وجود فیلتر بودن یوتیوب در ایران، تماشا کردند، در روزگاری که در همین ایران و از جمله در همین تالار وحدت که محل کنسرت مورد بحث هم بوده است، به صورت رایگان هنرشان را به مردم عرضه کردند که به آنان در گذران دوران سخت کرونایی یاری رسانده باشند، اضلاع چندگانه منتفع از کنسرت پولی مورد بحث، درنهایت شرمنده «مردم» شدند.

انتقادات کاربران از پشتیبانی ضعیف ایرانسل

کنسرت آنلاین همایون شجریان و مشکلات پرشمار پخش کنسرت آنلاین همایون شجریان با انتقادات زیادی در فضای مجازی مواجه شده است. یک فعال حوزه روابط عمومی و تبلیغات در همین خصوص در صفحه شخصی خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت:

«نزدیک به ۱۰ روز است که تمام‌شهر و فضاى مجازى تبلیغ کنسرت آنلاین همایون شجریان و لنز ایرانسل است، چه چیزى بهتر از اینکه همراه با خانواده در روز تعطیل به تماشاى کنسرت شجریان بنشینیم ؟! اگر مثل من هفته گذشته با اشتیاق اقدام به دانلود اپلیکیشن و خرید اشتراک لنز کرده باشید، همان لحظات اول با یک ضعف بزرگ مواجه شده‌‌اید و آن هم اینکه نه اپلیکیشن و نه سایت به درستى کار نمى کنند ! پس از بارها ورود به سایت بالاخره توانستم وارد سایت شوم! ظاهر بد و رابط کاربرى ضعیف شما را سردرگم مى‌کند! اما بالاخره توانستم بفهمم که چگونه باید هزینه خرید بلیت آنلاین بپردازم ! با کلافگى پروسه سخت ثبت نام و خرید اشتراک را انجام دادم و تمام تجربه بد کاربرى خودم را بخاطر ذوق تماشاى کنسرت کنار گذاشتم ! حوالى ساعت ۲۰:۳۰ با خانواده آماده بودیم که به تماشاى کنسرت بنشینیم، اما ورود ما به سایت غیرممکن بود و با خطاهایى عجیبى روبرو شدیم! با تغییر اپراتور اینترنت سعى کردیم وارد سایت شویم، اما حتى با اینترنت خط ایرانسل هم این امکان میسر نشد ! همین حالا که ساعت ۲۲:۳۰ است، هنوز موفق به دیدن یک فریم از این کنسرت هم نشده ایم! این تجربه تنها براى من نبود و فقط با یک مراجعه ساده به شبکه هاى اجتماعى و صفحه لنز متوجه شکایت اکثر کاربران مى شوید! از توییت هاى اعتراضى کاربران این سوالات به میان می‌آید‌: چرا قبل از اینکه از زیرساخت خود مطمئن نیستید، اقدام به تبلیغ مى‌کنید ؟چرا ظرفیت تهیه بلیت را محدود نمی‌کنید تا به اندازه توان زیرساخت خود خدمت دهید ؟هزینه اعتماد مخاطبان را چگونه جبران مى کنید؟ برند لنز که تمام شد، اما اى کاش همایون شجریان را براى آزمون و خطا انتخاب نمى کردید!»

الهام پاوه‌نژاد ـ بازیگر ـ نیز با انتشار تصویری از آن‌چه به جای تماشای کنسرت، در تلفن همراهش به او عرضه شده بود، نوشته بود: آن‌قدر عصبی شدم و بال بال زدم که گفتن ندارد!. .. این برای تلویزیون اینترنتی که تا قبل این نمی‌شناختم و با نام بزرگان اسمش را شنیدیم، یک فاجعه است! وقتی توانایی پوشش فنی ندارید مجبور نیستید انجامش دهید! خوب می‌دانید چه درآمدی با این کار کسب کردید. خود من برای تعداد زیادی لینک دانلود اپلیکیشن فرستادم ولی….

وی می‌افزاید: من فکر می‌کنم به دلیل ضعف تکنیک و فناوری که صدای همایون را در شهر خودم و چند محل آن‌ورتر نتوانستم بشنوم اما صدا و تصویر “اندرا بوچلی” را از یک قاره‌ و شهر دیگر با فیلتر شکن به بهترین کیفیت تونستم ببینم!

همچنین کاربران دیگری در توییتر به این قضیه واکنش نشان داده و نوشته: همایون شجریان و گروهش فکر می‌کنن ما داریم اونا رو می‌بینیم، خبر ندارن زل زدیم به پیغام: «دسترسی شما منقضی شده است».. . خوب ملت را سر کار گذاشتید.

در انتها باید گفت ایرانسل به عنوان اپراتوری که خود را به عنوان “نخستین و بزرگترین اپراتور دیجیتال کشور” معرفی می‌کند قادر نبوده که کنسرت آنلاینی را که برای آن تبلیغات گسترده‌ای انجام داده به درستی برگزار کند و همین امر باعث بروز گلایه به حق کاربران و رسانه‌ها شده است.

شاید تمرکز بیشتر مسوولان ایرانسل بر بالا بردن توان فنی به جای تمرکز بر شعارهای غیرصحیح، بهترین رویکردی باشد که می‌بایست مسوولان این اپراتور برای آینده در دستور کار خود قرار دهند تا در نهایت شرمنده مخاطبانشان نشوند.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر