در حال خواندن
ورود به همراه اول با شرکت در دوره های کارآموزی آکادمی همراه
0

به طور معمول جویندگان کار به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی برای داشتن شغل چه مسیری را طی می کنند؟ لابلای باکس های آگهی های همشهری که روزگاری کاغذی بود و امروز به صورت الکترونیکی موجود است، به جستجو می پردازند. صفحه استخدام شرکت های اسم و رسم دار را با توجه به رشته تحصیلی خود بررسی می کنند. در سایت های اینترنتی کاریابی پروفایل درست می کنند و منتظر پیشنهادهای کاری می مانند. به دوست و آشنا توصیه می کنند و بالاخره هرکس به نوبه خود اقدامی می کند. از سوی دیگر شرکت ها و سازمان ها که در جستجوی نیروی کار هستند، چه می کنند؟ در فرآیند مشابه و البته معکوسی آنها نیز اقدام مشابهی می کنند. این روش یافتن کار و یافتن کارمند نشان از حلقه مفقوده ای دارد تحت عنوان ارتباط دانشگاه و صنعت.

سوال بعدی این است که فارغ التحصیلان دانشگاهی حتی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا علاوه بر تئوری تا چه اندازه تخصص های لازم برای کار در مجموعه ها را دارند؟ از بین فارغ التحصیلان تنها عده معدودی آن هم با آزمون و خطای زیاد می دانند که برای داشتن کار مناسب باید علاوه بر مدرک مهارت های دیگری نیز در طول دوره تحصیلی بیاموزند. ریشه این مساله یعنی فارغ التحصیلان بیشماری که توانایی انجام کارهای واقعی را ندارند نیز در نبود ارتباط بین صنعت و دانشگاه است.

در گزارش پیش رو تغییر عملکرد اپراتور همراه اول برای حل دو مساله فوق با خلق مجموعه ای تحت عنوان آکادمی همراه مورد بررسی قرار می گیرد.

تاریخچه و اهداف آکادمی همراه

در تابستان ۱۳۹۹ مجموعه ای با نام آکادمی همراه به عنوان زیرمجموعه ای از شرکت همراه اول فعالیت خود را آغاز کرد. هدف از خلق این مجموعه از یک سو ارتقای سطح دانش و مهارت های نیروی انسانی که در مجموعه همراه اول مشغول به کار هستند بوده و از سوی دیگر کمک به جوانانی است که در آینده می خواهند به این مجموعه برای کار وارد شوند. مسئولیت آموزش افراد در آکادمی همراه بر عهده نیروهای متخصص مشغول در همراه اول و نیز اساتید برجسته ای خارج از این مجموعه است.

در آکادمی همراه آموزش ها در زیرمجموعه دو فرآیند اصلی آموزش تخصصی و کارآموزی تخصصی ارایه می شوند. آموزش های تخصصی مخصوص دانش آموزان، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی بوده و از طریق آن دوره های آموزشی مطابق با نیازهای روز صنعت در حوزه فناوری های جدید ارایه می شود. کارآموزی تخصصی نیز همان طور که از نامش پیداست، با برگزاری دوره های کارآموزی سعی در ارتقای مهارت های افراد و آماده سازی آنها پیش از ورود به صنعت را دارد. در ادامه به توضیحات بیشتری در مورد کارآموزی تخصصی آکادمی همراه که موضوع اصلی گزارش است، می پردازیم.

کارآموزی در همراه اول    

دوره های کارآموزی در همراه اول مختص کسانی است که جویای کار و علاقمند به داشتن شغل در همراه اول هستند. افرادی با این مشخصات می توانند با ورود به سایت همراه اول در بخش آکادمی همراه ابتدا موقعیت کاری که مدنظرشان است را انتخاب کرده در ادامه اطلاعات فردی و سوابق کاری خود را ثبت کنند. پس از بررسی مشخصات افراد یک آزمون ارزیابی اولیه توسط همراه اول برای این افراد درنظر گرفته شده است و افرادی که بتوانند در این آزمون امتیاز مورد نظر را کسب کنند، به مصاحبه دعوت می شوند. از بین مصاحبه شوندگان تعدادی انتخاب شده و وارد دوره کارآموزی می شوند. از بین کارآموزان آندسته از افرادی که در این دوره عملکرد خوبی داشته باشند، کارمندان آینده همراه اول خواهند بود. آکادمی همراه هر سال سه دوره کارآموزی ۴ ماهه برگزار می کند.

نتایج دوره های کارآموزی سال ۱۴۰۰   

تاکنون دو دوره کارآموزی توسط آکادمی همراه برگزار شده است. در دوره اول که از خرداد تا شهریور ۱۴۰۰ به طول انجامید، ۴۰ موقعیت کارآموزی تعریف شده بود که ۶ هزار و ۱۸۹ درخواست کننده داشت. رزومه های افراد متقاضی بررسی شد و از بین آنها ۳هزار و ۴۴۶ نفر انتخاب شدند. از بین این افراد نیز ۱۵۰ نفر به مصاحبه دعوت شده و در نهایت ۳۹ نفر موفق به شرکت در دوره کارآموزی شدند.

دوره دوم کارآموزی در آکادمی همراه به مدت ۴ ماه از شهریور تا پایان دیماه سال ۱۴۰۰ برگزار شد که تعداد موقعیت های کارآموزی آن ۱۰۰ موقعیت تعریف شده بود. تعداد متقاضیان شرکت در دوره کارآموزی ۹ هزار و ۷۳۰ نفر و تعداد رزومه های قابل قبول ۵ هزار و ۶۹۴ رزومه بود. از بین این متقاضیان تعداد ۵۰۰ نفر برای مصاحبه انتخاب شدند و از بین این افراد نیز ۶۹ نفر برای شرکت در دوره کارآموزی در همراه اول پذیرفته شدند.

هرچند روند فوق کمی پیچیده و برای افراد جویای کار تا حدی ناامیدکننده به نظر می رسد اما طراحی این فرآیند برای جذب نیروهای جدید بسیار هوشمندانه و منطقی بوده است. در واقع این اقدام همراه اول هم به جویندگان کار و هم به خود مجموعه همراه اول شانس ارتقا و پیشرفت را می دهد.

 

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر