در حال خواندن
واکنش آمریکا به فروش تجهیزات ZTE به ایران
0

شرکت ZTE بی توجه به مسائل تحریم، اقدام به فروش تجهیزات مخابراتی به شرکت مخابرات ایران کرده است، بر این اساس وزارت بازرگانی آمریکا در صدد بررسی و جریمه این شرکت چینی برآمده است.
نود آی سی تی – براساس گزارش رویترز، در ماه‌های مارچ و آوریل شرکت ZTE به منظور فروش برخی تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری شرکت‌های معروف آمریکایی قراردادی با شرکت مخابرات ایران منعقد کرده، این در حالی است که ایران از سوی کشور آمریکا تحریم بوده است.
از این رو، از شرکت‌هایی که تجهیزات آنها به ایران فروخته شده خواسته شده که توضیحات خود را درباره رابطه تجاری با شرکت ZTE ارایه دهند.
علاوه بر ZTE، شرکت چینی Beijing 8-Star International یکی دیگر از طرف های قرارداد با شرکت مخابرات ایران بوده است.
گزارش‌ها حاکی است که شرکت ZTE در این باره هنوز اظهار نظری نکرده است.
شرکت‌هایی که محصولات آنها به ایران فروخته شده شامل مایکروسافت، IBM، هیولت پاکارد، سیسکو، اوراکل و دل است که همه آنها اظهار بی‌اطلاعی از فروش محصولات‌شان به ایران کرده‌اند.
این تجهیزات شامل قطعات کامپیوتری و چاپگرهای هیولت پکارد، برنامه ویندوز مایکروسافت، سووییچ‌های سیسکو، نمایشگرهای دل، محصولات اوراکل و برنامه ضد ویروس شرکت سیمانتک بوده است.
براین اساس، وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرده که هیچ مدرکی مبنی بر اینکه شرکت‌های آمریکایی در این معاملات دست داشته‌اند وجود ندارد.
همچنین گزارش‌ها حاکی است شرکت ZTE  ۳۰ ژوئن ۲۰۱۱ (نهم تیرماه سال ۱۳۹۰) تجهیزاتی به ایران فروخته که امکان ردیابی و کنترل سیستم تلفن‌های ثابت و همراه و اینترنت را دارد به شرکت مخابرات ایران فروخته است. رقم این معاملات ۱۲۳.۴ میلیون دلار اعلام شده است.
از این رو انتظار می‌رود وزارت بازرگانی آمریکا جریمه‌ای دو برابر رقم این قرارداد برای شرکت ZTE در نظر بگیرد.
بر اساس گزارش رویترز، در حالی اخبار مبنی بر فروش تجهیزات مخابراتی به شرکت مخابرات ایران از سوی ZTE درز کرده که پیشتر در پی تحریم ایران توسط آمریکا، این شرکت چینی اعلام کرده بود که به دنبال مشتری جدید در ایران برای فروش محصولاتش نیست و قصد دارد فعالیت خود را در ایران به شدت محدود کند.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر