در حال خواندن
نحوه پاک کردن فلش‌مموری ویروسی
0

یک کارشناس فناوری اطلاعات گفت: با ارایه برخی ترفندهای رایانه‌ای می‌توان به پاک کردن فلش‌مموری ویروسی شده دست یافت.
نود آی سی تی – سمیه امیری با بیان این مطلب گفت: فلش‌مموری‌ها در حال حاضر دارای کاربرد فراوانی هستند و باید اذعان کرد که با کمک این فناوری بسیاری از مشکلات در حوزه رایانه قابل حل و آسان شده است که این تکنولو‍ژی دارای قابلیت‌های متفاوتی است.
وی بیان کرد: اجرای نسخه‌های پرتابل برنامه‌های مختلف، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فلش‌مموری است، به طوری که حافظه‌های فلش در کنار ذخیره‌سازی انواع اطلاعات برای اجرای نسخه‌های پرتابل یا قابل حمل برنامه‌های مختلف هم قابل استفاده هستند و برنامه‌هایی که نیاز به نصب ندارند و تنها با یک کلیک از روی حافظه‌های فلش اجرا می‌شوند.
او ادامه داد: یکی از انواع این برنامه‌ها که بسیار کاربردی است، “اوپن آفیس” نام دارد؛ این برنامه همه امکانات برنامه آفیس مایکروسافت را در خود دارد و همچنین نباید از نسخه‌های پرتابل مرورگرهایی مانند فایرفاکس و تاندربرد غفلت کرد که به ترتیب برای مرور وب و تبادل ایمیل به کار می‌روند و زمانی که امکانات مجموعه آفیس با این دو برنامه ترکیب شود، بخش اعظم نیازهای اداری و تجاری هم رفع می‌شود.
به گفته او راه‌اندازی سیستم عامل از دیگر قابلیت‌های حافظه‌های فلش است؛ از حافظه‌های فلش برای راه‌اندازی یک سیستم عامل کامل با همه امکاناتش هم می‌توان استفاده کرد و این کار در مورد سیستم عامل‌های ویندوز و لینوکس بدون مشکل خاصی ممکن است و هر چند امکانات نسخه‌های پرتابل این سیستم عامل‌ها تفاوت‌هایی با نسخه‌های عادی‌شان دارد، اطلاعات بیشتر در این زمینه در سایت‌های تخصصی فناوری و با انجام یک جست‌وجوی ساده در دسترس است.
امیری گفت: اگر کاربر یک شبکه بی‌سیم دارد می‌تواند با استفاده از تنظیمات مربوط به شبکه بی‌سیم در ویندوز پیکربندی مناسب را برای اتصال حافظه فلش خود به این شبکه انجام دهد و با این کار می‌توان حافظه فلش را برای اتصال رایانه‌ها، چاپگرها و دیگر وسایل جانبی به یک شبکه بی‌سیم مورد استفاده قرار داد.
تنظیم مجدد کلمه عبور نکته حائز اهمیت دیگری بود که وی به آن اشاره کرد و ادامه داد: اگر شخص کلمه عبور خود در ویندوز را فراموش کند حتماً به مشکل برمی‌خورد و راه حل این مسئله آن است که اطلاعات ضروری در این زمینه را ذخیره کند تا در صورت فراموشی یا هر مشکل دیگری به سرعت به اطلاعات مورد نظر دسترسی داشته باشد که در گذشته این اطلاعات روی فلاپی دیسک‌ها ذخیره می‌شد، اما امروزه با استفاده از حافظه‌های فلش هم می‌توان این اطلاعات را ذخیره کرده و در صورت لزوم آنها را اجرا کرد.
به گفته او ارتقای عملکرد سیستم از دیگر دستاوردهای فلش‌مموری است، به طوری که با استفاده از حافظه فلش می‌توان عملکرد ویندوزهای ویستا و ۷ را ارتقا داد. فناوری Ready Boost به منظور افزایش سرعت ویندوز از طریق حافظه‌های فلش ابداع شده است و این فناوری از فضای خالی موجود در حافظه فلش به عنوان حافظه اضافی کمکی برای افزایش ظرفیت حافظه Cache هارد دیسک رایانه استفاده می‌کند و از آنجا که سرعت حافظه‌های فلش از حافظه‌های سنتی مغناطیسی بیشتر است، استفاده از آنها در این زمینه سرعت سیستم و عملکرد آن را ارتقا می‌دهد. دستورالعمل‌های مربوط به این کارکرد حافظه‌های فلش از طریق بخش کمک یا Help ویندوز در دسترس است.
این کارشناس توضیح داد: اگر کاربر از ویندوز XP استفاده می‌کند می‌تواند برای بهبود و مدیریت بهینه انتقال اطلاعات از USB Flash Drive Manager مایکروسافت استفاده کند و بعد از نصب این برنامه کپی کردن فایل، تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات کل حافظه فلش یا هارد دیسک، تغییر برچسب درایو و حتی ایجاد فایل Auto run راحت‌تر می‌شود.
به گفته او حفاظت از اطلاعات حساس با رمزگذاری از دیگر دستاوردهای حافظه فلش است و برای پاک کردن فلش مموری ویروسی شده نیز ترفندی وجود دارد؛ بعضی از اوقات کاربران با قرار دادن فلش‌ مموری در داخل کامپیوتر و با کلیک کردن بر روی آیکون آن در داخل My computer با پیغام‌هایی مثل Access Denied و یا Open With مواجه می‌شوند که در چنین مواردی اگر هسته اصلی این ویروس بر روی کامپیوتر شخص نباشد به راحتی می‌تواند این ویروس را از روی فلش‌مموری خود پاک کند.
وی ادامه داد: برای این کار کاربر ابتدا باید My Computer را باز کند، به منوی Tools رفته و Folder Options را انتخاب کند و سپس به تب View رفته و Show Hidden Files and Folders را تیک می‌زند و Hide protected operating file system تیکش را برمی‌داریم. در ادامه بر روی منوی start کلیک سمت راست کرده و Explorer را انتخاب می‌کند و در پنجره Explorer قسمت سمت چپ آن فلش‌مموری را انتخاب می‌کند و در ادامه فایل‌های Auto run وRecycler را که به صورت پنهان می‌باشند را از سمت راست داخل فلش پاک می‌کند و در پایان کاربر باید فلش‌مموری را از سیستم جدا کرده و دوباره به کامپیوتر متصل کند و در پی آن به راحتی از فایل‌های فلش‌مموری استفاده کند.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر