در حال خواندن
نسل سوم ارتباطات و راز سکوت اپراتور زرد
0

موبنا – امید همراه – این روزها چالش کم‌سابقه‌ای میان وزیر ارتباطات و شرکت مخابرات در گرفته است. وزیر ارتباطات روی تعرفه تلفن‌ثابت، تلفن‌همراه و حق دولت از درآمد پیامک اپراتور اول دست گذاشته است.
گذشته از جواب‌های تند و تیز طرفین این ماجرا به یکدیگر، در میان این دعوا اپراتور اول خواستار ارایه مجوزهای لازم برای فراهم سازی بسترهای ارایه خدمات نسل سوم نیز هست.
موضوعی که از ظواهر امر پیداست راه به جایی نخواهد برد و فعلا که وزیر ارتباطات روی خوشی به این اپراتور نشان نداده است. سوی دیگر این ماجرا اما اپراتور چند ملیتی ام.تی.ان-ایرانسل قرار دارد که به دور از همه جنجال‌ها، بی سر و صدا، گویی اهداف دیگری را دنبال می‌کند.
اگرچه مدیران این اپراتور تنها سالی یکبار پاسخگوی برخی سوالات آن هم با دعوت از برخی رسانه‌ها هستند، اما این امر مانع از طرح پرسش‌ها و ابهامات از سوی رسانه‌ها نیست. به هر حال دعوا بر سر تمدید دوره انحصار رایتل که نتوانست در موعد مقرر خدمات خود را عرضه کند، موضوع جدیدی نیست ولی برای مشترکان سایر اپراتورها مهم است.
از این رو اپراتور اول از سال گذشته تقاضاهای متعدد خود را از طریق رسمی و رسانه‌ای از سازمان رگولاتوری برای ارایه این خدمات مطرح کرده و رسانه‌های کشور نیز خواستار پاسخ این سازمان به درخواست رفع انحصار هستند. اما در همین حال اپراتور زرد سکوت معماداری را در پیش گرفته است. اگرچه در ایام برگزاری نمایشگاه تلکام نیز وزیر ارتباطات بر خلاف مخابراتی‌ها با رویی خوش از اپراتور زرد استقبال کرد، که خود جای تعجب بود!
به هر شکل گویا مسوولان این اپراتور فعلا در حال لذت بردن از دعوای وزیر با رقیب قدرتمند خود هستند و بی شک از چالش فوق انتفاع خواهد برد. 
اما این که چرا هیچ صدایی از ایشان در نمی‌آید محل سوال است. اگرچه دراین میان گمانه‌هایی نیز مطرح است، از جمله این که شنیده می‌شود اپراتور زرد با رایتل درصدد کار مشترک هستند. اگر این چنین باشد، بعید نیست اپراتور چند ملیتی ام.تی.ان-ایرانسل در پس درگیری‌های اخیر با فراغ بال مشغول پیاده سازی بسترهای ارایه خدمات نسل سه با مشارکت رایتلی‌ها باشد. 
به هر حال قبلا هم گفته شد که سازمان رگولاتوری فارغ از اختلافات خود با مخابراتی‌ها، باید پاسخگوی عقب ماندگی کشور در ارایه خدمات پیشرفته باشد و هرگونه تبعیض و تعلل در این امر، نام مدیران این سازمان را از اذهان عمومی حذف نخواهد کرد.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر