در حال خواندن
مکالمه با کدام کشورها دقیقه‌ای ۱۰ هزار تومان است؟
0

هنوز چند ماه از تغییر تعرفه‌های مکالمات بین‌الملل (VOIP) نمی‌گذرد که بار دیگر این تعرفه‌ها تغییر کرده و هرچند تعرفه‌های جدید چند کشور با کاهش جزیی مواجه شده است، اما بقیه کشور‌ها بار دیگر دستخوش افزایش تعرفه شده‌اند.
نود آی سی تی – مرداد ‌ماه امسال بود که سازمان تنظیم مقررات ارتباطات به درخواست شرکت زیرساخت تعرفه‌های جدیدی برای مکالمات بین‌الملل تعریف کرد. تعرفه‌هایی که بعد‌ها انتقادات شرکت‌های خصوصی فعال در این بخش را به همراه داشت.
حال در فاصله‌ای کمتر از شش ماه بار دیگر تعرفه‌های جدیدی از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات ابلاغ شده و این تغییرات که به جلسه ۲۸ آبان ‌ماه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مربوط می‌شود با حدود دو ماه تاخیر روی سایت این سازمان قرار گرفته است.
در مصوبه روز ۲۸ آبان‌ ماه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات این‌گونه آمده است: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه‌ شماره ۱۵۳ مورخ ۲۸ آبان امسال درخواست شرکت ارتباطات زیرساخت در خصوص تعدیل تعرفه‌ مکالمات صادره بین‌الملل را بررسی و مصوبه جلسه شماره ۱۴۶ مورخ ۱۸ مرداد ماه امسال کمیسیون را در این خصوص به شرح زیر اصلاح و تصویب کرد.
سایر مفاد مصوبه جلسه‌ شماره ۱۴۶ کمیسیون کماکان به قوت خود باقی است.
اما از جمله تغییراتی که در تعرفه‌های جدید اعمال شده می‌توان به تعداد سطوح تعریف‌شده برای کشور‌های خارجی اشاره کرد، چراکه مرداد ‌ماه امسال تمامی کشور‌های خارجی به ۱۱ سطح تقسیم شده بودند، اما این بار این سطوح به ۱۶ سطح افزایش پیدا کرده است.
 
سطح اول ۷۰ تومان
در تعرفه‌های قبلی در سطح اول مکالمات بین‌الملل صادره به سمت اپراتور‌های تلفن ثابت هزینه‌ای معادل ۵۰ تومان در نظر گرفته شده بود که در تعرفه‌ جدید این رقم به ۷۰ تومان رسیده است.
کانادا، چین، کرواسی، دانمارک، فرانسه، آلمان، یونان، هنگ‌کنگ، مجارستان، هند، ایرلند، ایتالیا، لوگزامبورگ، هلند، نیوزیلند، نروژ، پرتغال، پورتوریکو، رومانی، روسیه، سنگاپور، سوئد، سوئیس، تایوان، ترکیه، انگلستان، آمریکا و ونزوئلا در سطح اول ارتباطی قرار گرفته‌اند.
 
سطح دوم ۱۰۰ تومان
اما در سطح دوم تعرفه‌های مکالمات تلفن ثابت از نظر قیمت تغییری لحاظ شده است و براساس تعرفه‌های جدید از این پس اتریش، بلژیک، قبرس، استونی، هاوایی، مالزی، مالتا، مکزیک، مراکش، پرو، لهستان، اسلواکی، اسلوونی، کره جنوبی، تایلند و ویرجین آمریکا در این گروه قرار دارند.
 
سطح سوم ۱۵۰ تومان
پیش از این سطح سوم مکالمات بین‌الملل با شبکه تلفن ثابت قیمتی معادل ۱۶۰ تومان داشت که در قیمت‌گذاری جدید این رقم به ۱۵۰ تومان کاهش یافته است.
در حال حاضر آندورا، آرژانتین، برونئی دارالسلام، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، چک، گویان فرانسه، گوام، ژاپن، لیتوانی، آفریقای جنوبی و ویتنام در این سطح قرار می‌گیرند.
 
سطح چهارم ۲۵۰ تومان
سطح چهارم ارتباط با تلفن ثابت بین‌الملل نیز در تعرفه‌ جدید تغییری از نظر قیمت نداشته است.
بحرین، بنگلادش، برموردا، برزیل، بلغارستان، کامبوج، فنلاند، گودالوپ (سن مارتین)، ایسلند، لتونی، ماکائو، ماریتینیک، مغولستان، پاناما، پاراگوئه و اروگوئه در این سطح هستند و بهای هر دقیقه مکالمه با آنها معادل ۲۵۰ تومان تعریف شده است.
 
سطح پنجم ۳۵۰ تومان
در ظاهر سطح پنجم مکالمه با تلفن ثابت بین‌الملل نیز نسبت به گذشته بی‌تغییر مانده و هم‌چنان مبلغ آن همان ۳۵۰ تومان است.
آلاسکا، الجزایر، دومینیکن (کارائیب)، گرجستان، جبل‌الطارق، اندونزی، جامائیکا، قزاقستان، کنیا، لائوس، مالاوی، موناکو، نامیبیا، عربستان سعودی، ازبکستان و زامبیا در این گروه قرار می‌گیرند.
 
سطح ششم ۵۵۰ تومان
طبق تعرفه‌های جدید تعرفه‌ سطح ششم نیز فاقد تغییر بوده و همان ۵۵۰ تومان باقی مانده است.
آلبانی، آنگولا، ارمنستان، استرالیا، باربادوس، بوتان، بولیوی، بوتسوانا، اکوادور، مصر، جزیره فائرو، هندوراس، عراق، اردن، کویت، قرقیزستان، لبنان، مقدونیه، جزایر ماریانا، مولدووا، نپال، آنتیل، هلند، نیجریه، عمان، پاکستان، فیلیپین، ریونون، سریلانکا، سوریه، ترینییداد و توباگو، ترکمنستان، اوگاندا، اوکراین و زیمبابوه در این گروه قرار دارند.
 
سطح هفتم ۷۰۰ تومان
سطح هفتم قیمت‌ها نیز مانند گذشته ۷۰۰ تومان است و کشور‌های ساموای آمریکا، آنتارتیکا (قطب جنوب)، باهاما، بوسنی و هرزگوین، بروندی، کامرون، کیمن، گواتمالا، موریس، مونته‌نگرو، موزامبیک، قطر، سودان، سوازیلند، تاجیکستان، امارات متحده عربی و یمن در این گروه قرار گرفته‌اند.
 
سطح هشتم ۹۰۰ تومان
در ظاهر تعرفه سطح هشتم مکالمات بین‌الملل نیز همانند سابق دقیقه‌ای ۹۰۰ تومان محاسبه خواهد شد.
در تعرفه‌های جدید در این گروه کشور‌هایی چون افغانستان، آنگویلا، آنتیگوا، آروبا، آذربایجان، بنین، جزایر ویرجین بریتانیا، دومینیکا، السالوادور، گرانادا، لسوتو، مالی، جزایر مایوت، مونتسرات، نیکاراگوئه، فلسطین، سنت کیتس و نویس، سنت لوسیا، سنت وینسنت، سورینام، جزایر ترکس وکایکوس قرار دارند.
 
سطح نهم یکهزار تومان
سطح نهم نیز همانند سابق با همان تعرفه یکهزار تومانی محاسبه خواهد شد و از این پس مکالمه با کشور‌های بلاروس، بلیز، بورکینا فاسو، کیپ، گینه استوایی، اتیوپی، غنا، لیبی، کالدونیای جدید، نیجر و تانزانیا، با این تعرفه محاسبه خواهد شد.
 
سطح دهم یکهزار و ۵۰۰ تومان
سطح دهم مکالمات که پیش از این تعرفه‌ای دو هزار تومانی داشت، اکنون به یکهزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافته است و در آن کشور‌هایی چون چاد، جیبوتی، اریتره، فیجی، پلینزا، گویان، هاییتی، ساحل عاج، جزایر مارشال، میکرونزه، میانمار، پالائو، رواندا، سنت پیرو میکلون، سنگال، صربستان، سیشل، سودان جنوبی و توگو قرار می‌گیرند.
 
سطح یازدهم دو هزار تومان
اما سطح یازدهم که پیش از این آخرین سطح تعرفه‌ها به‌شمار می‌رفت و به عبارتی گران‌ترین کشور‌ها در آن جای می‌گرفتند، اکنون تعرفه‌هایش از سه هزار تومان به دو هزار تومان کاهش یافته است و هزینه‌ مکالمه با کشور‌های کومور، کنگو، گابن، گامبیا، گینه‌ بیسائو، جمهوری گینه، لیبریا، ماداگاسکار، سیرالئون، تونگا، تونس و زئیر بر این اساس محاسبه می‌شود.
 
سطح دوازدهم دو هزار و ۵۰۰ تومان
در سطح دوازدهم که برای آن تعرفه دو هزار و ۵۰۰ تومانی در نظر گرفته شده، کشور‌های گرینلند، لیختن اشتاین، موریتانی، ساموآ، سومالی و وانواتو قرار گرفته‌اند.
 
سطح سیزدهم سه هزار تومان
کیریباتی، مالدیو، گینه نو و توالو کشور‌هایی هستند که در این گروه قرار گرفته و هر دقیقه مکالمه آنها از این پس تعرفه‌ای سه هزار تومانی لحاظ خواهد شد.
 
سطح چهاردهم چهار هزار تومان
بنا بر اعلام سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، آفریقای مرکزی، جزایر کوک، کوبا، جزایر فالکلند (مالویناس)، نائورو، نیوئه، کره شمالی و سان مارینو کشور‌هایی هستند که در سطح چهاردهم تعرفه‌های مکالمه با تلفن ثابت قرار گرفته‌اند و مشترکان برای هر دقیقه تماس با آنها باید مبلغی معادل چهار هزار تومان بپردازند.
 
سطح پانزدهم شش هزار تومان
اما در سطح پانزدهم جدول تعرفه‌ها کشور‌های تیمور شرقی، سنت هلن، سائوتومه و پرینسیپ، جزایر سلیمان، توکلائو، والیس و فوتونا قرار گرفته‌اند و هر دقیقه مکالمه با تلفن ثابت آنها شش هزار تومان قیمت دارد.
 
و اما کشور‌های ۱۰ هزار تومانی
به گزارش ایسنا، در شرایطی که پیش از این گران‌ترین کشور‌ها برای هر دقیقه مکالمه تنها سه هزار تومان هزینه داشتند، در تعرفه‌های جدید سه کشور اسانسیون، دیگو گارسیا و جزایر نور فولک به عنوان گران‌ترین کشور‌ها در نظر گرفته شده و هر دقیقه مکالمه با آنها ۱۰ هزار تومان قیمت دارد. اما نکته‌ای که نباید از نظر دور داشت، برخی سطوح ارتباطی نسبت به تعرفه‌های قبلی تغییری نداشته‌اند، اما قرار‌ گرفتن کشور‌ها در سطح‌های مختلف ارتباطی در تعرفه‌های جدید دست‌خوش تغییر شده و در موارد متعدد کشور‌ها دو و یا سه سطح افزایش داشته‌اند که طبعا با افزایش سطح میزان تعرفه تماس با آنها نیز دست‌خوش تغییر خواهد شد.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر