در حال خواندن
بی مهری بودجه ۹۴ به رسانه ملی
0

حقیقت ماجرا این است که موتور رسانه ملی که یکی از بزرگ ترین رسانه های جهان به زعم حجم نیروی انسانی است، سنگین تر از آن می نماید که حتی بتواند با چنین اعداد و ارقامی برای بودجه سال آینده اش روغن کاری شود چه رسد به اینکه بخواهد بچرخد.
میپنا – سال ۹۴ از چند جهت برای صداوسیما سال خاصی خواهد بود. محمد سرافراز در
حالی رسانه ملی را تحویل گرفته است که بودجه این سازمان برای سال آینده
مبلغی بالغ بر یک هزار میلیارد و ۶۹ میلیون تومان از سوی دولت پیش بینی شده
است.در نگاه اول ممکن است افزایش ۱۹۷ میلیارد تومانی بودجه سازمان صداوسیما
نسبت به سال ۹۳ که به مبلغ ۹۶۷ میلیارد تومان بوده است به چشم بیاید اما در
واقع این رقم رشد غلط اندازی را به ذهن متبادر می سازد.

حقیقت ماجرا این است که موتور رسانه ملی که با حدود ۵۰ هزار کارمند رسمی،
پیمانی و قراردادی یکی از بزرگ ترین رسانه های جهان به زعم حجم نیروی
انسانی است، سنگین تر از آن می نماید که حتی بتواند با چنین اعداد و ارقامی
برای بودجه سال آینده اش روغن کاری شود چه رسد به اینکه بخواهد بچرخد.

از مبلغ کم اعتبار پیشنهادی دولت به سازمان صداوسیما هم که بگذریم، نوبت
بدهی ۴۰۰ میلیارد تومانی این سازمان می شود که بخش اعظم آن نیز مربوط به
معاونت سیما یعنی مرکز تولید برنامه های اصلی رسانه ملی است که با این
تفاسیر راه پر پیچ و خمی را در روند تولید کیفی در پیش رو خواهد داشت.

مسأله دیگری که پیش روی این سازمان دیده می شود لزوم افزایش حقوق کارکنان
در سال آینده است چنانچه سید تقی سهرابی، مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی در
این زمینه می گوید: رشد حدود ۶ درصدی بودجه امسال رسانه ملی در مقایسه با
سال گذشته در حالی است که در بودجه 94، حقوق کارکنان دولت با ۱۴ درصد رشد
پیش‌ بینی شده است.

جدول زیر مقایسه ای درباره میزان رشد بودجه جاری رسانه ملی در سال جاری و آینده قبل و بعد از اعمال افزایش حقوق کارکنان است.

 

بودجه جاری سال ۹۳

بودجه جاری سال ۹۴

درصد

با احتساب ۱۴درصد افزایش حقوق کارکنان

۸۷۲ میلیارد تومان

۹۳۲ میلیارد تومان

۸.۶ درصد رشد

۲.۷ درصد کاهش اعتبار

 

تبلیغات نمی تواند تنها راه درآمد رسانه ملی باشد

بیژن نوباوه، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از بودجه تخصیص
یافته به سازمان صداوسیما گفت: میزان بودجه این سازمان نسبت به سال گذشته
تنها ۱۲ درصد افزایش یافته است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در
ادامه با بیان اینکه رسانه ملی به دو برابر بودجه تخصیص یافته احتیاج دارد،
عنوان کرد: بودجه سال گذشته سازمان صداوسیما ۹۰۰ میلیارد تومان بود که
اکنون ۱۹۷ میلیارد تومان به آن اضافه شده است.

وی تصریح کرد: در کنار این مقدار تخصیص بودجه تعهدی را برای رسانه ملی ایجاد کرده اند تا از طریق منابع تبلیغاتی درآمدزایی کند.

نوباوه وطن در پایان با بیان اینکه تنها درآمد صداوسیما از راه تبلیغات
بوده و این مسأله آسیب زاست، یادآور شد: تعهدی که برای تبلیغات به صداوسیما
داده اند موجب کاهش کیفیت محتوا و نارضایتی مردم می شود که تأثیر منفی
دارد.

 

بودجه صداوسیما با توجه به نرخ تورم به جای افزایش شاهد کاهش نسبی بوده است

سید رمضان شجاعی کیاسری، عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما و
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در همین زمینه به بیان راه حل هایی برای برطرف
کردن کاهش اعتبار این سازمان پرداخت ، با بیان اینکه در حال حاضر رسانه
ملی، ۵۰ هزار کارمند دارد، توضیح داد: بر اساس قانون اساسی سازمان صدا و
سیما این امکان را ندارد تا برای کوچک‌سازی و خصوصی‌سازی پخش برنامه‌ها را
به بخش خصوصی واگذار کند.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: اما برای اینکه
تعداد کارمندان خود را کاهش دهد و بودجه هنگفتی صرف پرداخت حقوق آنها نکند،
می‌تواند ساخت برنامه‌ها را برون سپاری کند.

وی اعتقاد دارد با این روش از  تعداد کارمندان سازمان صدا و سیما کاسته
خواهد شد و دست سازمان برای هزینه کردن در ساخت تولیدات افزایش می‌یابد.

کیاسری نیز درباره بودجه سازمان صدا و سیما اظهار داشت: بودجه این سازمان به نسبت سال گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۴ افزود: البته اگر تورم را در نظر بگیریم نه تنها بودجه افزایش نداشته بلکه شاهد کاهشی نسبی بود.

 

 تلاش مجلس جهت افزایش راه های درآمدی سازمان صداوسیما

سید علی طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی ، با انتقاد از رقم پایین بودجه
تخصیص یافته به رسانه ملی برای سال ۹۴، گفت: علیرغم اینکه بودجه این سازمان
در مقایسه با سال گذشته با افزایش روبرو بوده است با این حال نمی توان گفت
بتواند کفاف هزینه های سازمان گسترده صداوسیما را بدهد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح
کرد: با نگاهی به افزایش تورم و احتمال افزایش حقوق کارکنان دولت و در کنار
آن کارکنان سازمان صداوسیما متوجه می شویم که در اصل بودجه این سازمان نه
تنها افزایش نیافته بلکه با کاهش نسبی هم روبروست.

وی در ادامه در خصوص بخش درآمدی سازمان صداوسیما گفت: مهم ترین راه کسب
درآمد این سازمان از طریق تبلیغات بازرگانی پیش بینی شده است.

طاهری ادامه داد: از آنجایی که در سال گذشته نیز همین مشکل وجود داشت و
تنها راه درآمد سازمان صداوسیما از طریق آگهی های بازرگانی پیش بینی شده
بود دیدیم کیفیت و کمیت این آگهی ها بیشتر منجر به آزار مخاطبان شد لذا رها
کردن این سازمان تنها به امید کسب درآمد از طریق اتکا به آگهی های
بازرگانی صحیح نیست.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان از تلاش مجلس در جهت
ارائه پیشنهاداتی مبنی بر افزایش راه های درآمدی سازمان صداوسیما خبر داد و
خاطرنشان کرد: کمیسیون فرهنگی مجلس در این زمینه پیشنهادات خوبی را ارائه
کرده است تا سازمان بتواند هزینه های خود را تأمین کند که امیدواریم در صحن
علنی مجلس نیز رأی بیاورد.

 

تعیین تبلیغات بازرگانی به عنوان تنها راه کسب درآمد سازمان صداوسیما در بودجه ۹۴ صحیح نیست

مفید کیایی نژاد عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما و عضو
کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از بودجه ای که دولت برای سازمان صداوسیما
در سال ۹۴ در نظر گرفته است، گفت: تخصیص تنها ۱۰۶۹ میلیارد تومان به سازمان
عریض و طویل صداوسیما به نظر چندان منطقی نمی آید.

نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی افزود:
سازمان صداوسیما حکایت از بدهی های سنگین این سازمان در طول سال های قبل
دارد که حدودا مبلغی بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان گزارش شده است.

 

وی افزود: از این رو تصور نمی شود این سازمان بتواند به تنهایی از پس
پرداخت بدهی ها و معوقات و همچنین پرداخت حقوق سال آینده کارمندان این
سازمان که حدود ۵۰ هزار نفر گزارش شده است برآید.

کیایی نژاد تأکید کرد: اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی طی هفته
های بررسی بودجه راه هایی برای افزایش درآمد صداوسیما پیشنهاد دادند اما
باز هم ممکن است در صورت تصویب دردی از رسانه ملی دوا نکرده و دوباره
مشکلات دوره های قبل را به دوره بعد انتقال دهد.

این نماینده کمیسیون فرهنگی در پایان تصریح کرد: برخی افراد به اشتباه
بودجه این سازمان را با افزایش نسبت به سال گذشته بیان می کنند در حالی که
با وجود تورم موجود این کارشناسی درستی نیست ضمن اینکه نام بردن از تبلیغات
بازرگانی به عنوان تنها راه درآمدی رسانه ملی نیز کار درستی نیست.

 

رسانه ملی سال آینده با مشکل مالی مواجه خواهد شد

ابوذر ندیمی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۴ در مجلس ، با بیان اینکه قطعا
رسانه ملی از عهده عدد و رقم پیش‌بینی شده در لایحه بودجه سال ۹۴ بر
نمی‌آید توضیح داد: دولت با این استدلال که صدا و سیما از راه تبلیغات و
آگهی بارزگانی می‌تواند درآمدزایی کند، ۱۲۰۰ میلیارد تومان را در بودجه در
نظر گرفته است اما در گذشته آگهی بازرگانی پتانسیل مناسبی برای درآمدزایی
بود اما امروز دیگر این ظرفیت را نداریم.

نماینده مردم لاهیجان ادامه داد: متاسفانه اکنون تبلیغات بازرگانی به
شبکه‌های خارج از کشور و شبکه‌های اجتماعی ارجاع داده می‌شود و صدا و سیما
این ظرفیت را از داده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز مشکلات اقتصادی را دلیل دوم عدم تحقق
درآمدزایی ۱۲۰۰ میلیارد عنوان کرد و افزود: با تورم و رکودی که در اقتصاد
کشور شاهد هستیم،‌ تنها بخش‌های خدماتی و تجاری تمایل به آگهی بازرگانی
دارند و بخش‌های تولید تبلیغاتی ندارند.

به اعتقاد این نماینده عدم تمایل بخش های تولیدی به آگهی، نبود توان
تولیدی در کشور است که تاثیر مستقیمی بر کاهش درآمد سازمان صدا و سیما
دارد.

ندیمی همچنین عنوان کرد: سازمان صدا و سیما در تامین درآمدهای خود با دو
مسئله کاهش جذب آگهی و عرضه مواجه است بنابراین باید این سازمان بر اساس
شرایط اقتصادی مدیریت شود.

وی با بیان اینکه نگران وضعیت مالی رسانه ملی در سال آینده است، گفت: باید
این سازمان با انضباط مالی بیشتری اداره شود. افزایش درآمدزایی رسانه ملی
با هدف خودکفایی چند پیام را مخابره می‌کند، یا باید نیروهای سازمان کم شو
یا برنامه‌سازی‌ها بی کیفیت شود یا  تغییر پوشش از آنالوگ به دیجیتال متوقف
شود. که تمام این اقدامات به ضرر رسانه ملی تمام می‌شود

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۴ با تاکید بر اینکه سازمان صدا و سیما با
کاهش بودجه‌ای بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان مواجه است، ادامه داد: قطعا
سازمان نمی‌تواند از عهده درآمدزایی ۱۲۰۰ میلیاردی برآید، بر این اساس در
کمیسیون تلفیق بودجه یا صحن درآمد سازمان صدا و سیما را تغییر خواهیم داد.

جعفرزاده امین آبادی:تلاش برای بازنگری در اعتبارات رسانه ملی در بودجه ۹۴

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۴  گفت: با توجه
به حساسیت هایی که در خصوص رسانه ملی مبنی بر تولیدات با کیفیت وجود دارد،
باید اعتبار این سازمان نیز در خور این هدف تعریف شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: تصور می
کنم اعتبارات این سازمان مورد بازنگری قرار گیرد چرا که با توجه به حجم
نیروی انسانی موجود در این سازمان باید بودجه بیش تری به این نهاد مهم
اختصاص یابد.

جعفرزاده ایمن آبادی تصریح کرد: البته کوچک کردن حجم رسانه ملی رویکرد و
دستور کار جدی است که تصور می کنم مدیریت جدید این سازمان به جد به دنبال
این موضوع است اما در هر صورت در شرایط فعلی به نظر می رسد اعتبارات سازمان
باید مورد تغییر قرار گیرد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۴ تصریح کرد: رسانه ملی نهاد بسیاری حساسی است و باید به دقت در مورد اعتبارات آن عمل کرد.

انتقاد اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از اعتبارات پیشنهادی برای رسانه ملی در بودجه ۹۴

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به عنوان کمیسیون تخصصی ذیربط در این
خصوص درباره اعتبارات پیشنهاد شده برای این سازمان انتقاد داشته، تاکید می
کنند که این حجم از اعتبارات برای رسانه ملی ناچیز بوده و باید مبلغ بیش
تری به صدا و سیما برای سال آتی اختصاص یابد.

 

نام نماینده عضو کمیسیون فرهنگی

نظر نماینده در مورد اعتبارات رسانه ملی در لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۹۴

احمد سالک- رییس کمیسیون فرهنگی

بودجه فرهنگی سال ۹۴ به شدت نیازمند بازنگری است . در
این بین بودجه و اعتبار رسانه ملی نیز به شدت پایین است که باید مورد
بازنگری در مجلس قرار گیرد

سید رمضان شجاعی کیاسری – عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما

اعتبار پیشنهادی دولت برای رسانه ملی شاید در نگاه
سطحی افزایش داشته اما در قیاس با تورم این افزایش به هیچ عنوان قابل توجه
نیست و به طور حتم باید اعتبارات رسانه ملی مورد بازنگری برای افزایش قرار
گیرد

 مفید کیایی نژاد– عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما

تخصیص تنها ۱۰۶۹ میلیارد تومان به سازمان عریض و طویل صداوسیما به نظر چندان منطقی نمی آید.

 

بیژن نوباوه- نایب رییس کمیسیون فرهنگی

 

میزان بودجه این سازمان نسبت به سال گذشته تنها ۱۲
درصد افزایش یافته است و این رقم بسیار ناچیز است و تبلیغات نمی تواند تنها
راه درآمد رسانه ملی باشد

جمشید جعفرپور – عضو کمیسیون فرهنگی

اعتبارات مناسب رسانه ملی نیست و باید افزایش پیدا
کند و پیش درآمدزایی از طریق آگهی بازرگانی مبنی بر افزایش قیمت نیز رویکرد
صحیحی نیست

نصرالله پژمانفر- عضو کمیسیون فرهنگی

تنها درآمد صداوسیما از راه تبلیغات بوده و این مسأله آسیب زا است و باید به طور حتم میزان اعتبار پیشنهادی مورد بازنگری قرار گیرد.

سید مرتضی حسینی- دبیر اول کمیسیون و نماینده کمیسیون در تلفیق بودجه ۹۴

علیرغم اینکه بودجه این سازمان در مقایسه با سال
گذشته با افزایش روبرو بوده است با این حال نمی توان گفت بتواند کفاف هزینه
های سازمان گسترده صداوسیما را بدهد.

سید علی طاهری- سخنگو کمیسیون فرهنگی

با نگاهی به افزایش تورم و احتمال افزایش حقوق
کارکنان دولت و در کنار آن کارکنان سازمان صداوسیما متوجه می شویم که در
اصل بودجه این سازمان نه تنها افزایش نیافته بلکه با کاهش نسبی هم روبروست.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر