در حال خواندن
ماهواره ناهید در دهه فجر رونمایی می‌شود
0

به گفته رییس سازمان فضایی ایران،‌ نمونه مهندسی ماهواره ناهید در دهه فجر امسال و مصادف با روز ملی فناوری فضایی رونمایی می‌شود.
 
نود آی سی تی – حمید فاضلی  با بیان این مطلب گفت: این ماهواره در نیمه نخست سال آینده به فضا پرتاب می‌شود.
فاضلی همچنین درباره ماهواره ˈآت ستˈ ( AUT SAT ) دانشگاه امیرکبیر گفت: پیش بینی بر این بود که این ماهواره بتواند در مدار قطبی فعالیت کند که در این صورت ماهواره بری برای پرتاب آن باید طراحی و تولید می‌شد، اما با اعمال تغییراتی در این ماهواره و تغییر ماموریت آن می‌توان این ماهواره را در مدار ۵۵ درجه قرار داد و توسط ماهواره بر سیمرغ پرتاب کرد.
ˈآت ستˈ حدود ۷۰ تا ۸۰ کیلوگرم وزن دارد و مشاهده زمین و ارزیابی محصولات کشاورزی از قابلیت‌های این ماهواره به شمار می رود.
به گفته رییس سازمان فضایی ایران، نمونه مهندسی ماهواره ˈشریف ستˈ توسط دانشمندان دانشگاه صنعتی شریف آماده شده و در حال انجام آزمایش‌های سخت گیرانه شرایط فضایی است.
فاضلی افزود: متخصصان دانشگاه شریف مشکلاتی برای تامین برخی از سیستم‌ها داشتند که سازمان فضایی وارد همکاری‌های اجرایی شد و اقلام مورد نیاز این ماهواره را تامین کرد.
وی درباره کاوشگر حامل موجود زنده نیز گفت: این کاوشگر به ˈپیشگامˈ تغییر نام داده و بناست به محض بهبود شرایط جوی پرتاب شود.
رییس سازمان فضایی کشور در توضیح ˈماهواره فجرˈ، دیگر ماهواره ایرانی، گفت: ماهواره فجر دارای سامانه‌هایی است که قادرند در لحظه‌ای خاص از کره زمین (برای مثال کشور ایران) عکسبرداری کنند. همچنین قادر است مدار خود را تصحیح کند و مسیر خود را در نقطه اوج مدار بیضوی تغییر دهد و وارد مدار دایره ای شود.
به گزارش ایرنا، فاضلی عنوان کرد: همچنین ماهواره فجر قرار است در ارتفاع ۴۵۰ تا ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گیرد. این ماهواره دارای عمر مداری یک و نیم سال است.
روز ۱۴ بهمن ماه سال ۱۳۸۷، پس از پرتاب ˈامیدˈ ، نخستین ماهواره ملی ایران، به فضا به روز ملی  فناوری فضایی نامگذاری شد.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر