در حال خواندن
صالحی از خیانت به ایران سخن می‌گوید یا از خدمت؟
0

علی اکبر صالحی وزیر خارجه‌ای که در حال رفتن از دولت و جایگزینی با وزیر جدید است، از سختی‌های دوران وزارت خود سخن گفته است، سخن گفتنی که بسیار قابل تامل است! همه به دارند که روزی اردوغان در باره کشورمان گفته است: « اصولا مشخص نیست در ایران چه کسی از جانب چه کسی سخن می‌گوید!»
علی اکبر صالحی وزیر خارجه‌ای که در حال رفتن از دولت و جایگزینی با وزیر جدید است، از سختی‌های دوران وزارت خود سخن گفته است، سخن گفتنی که بسیار قابل تامل است!
آقای وزیر که سابقه طولانی کار در بخش‌های مختلف کشور را دارد در بخشی از آخرین سخنان خود که مطبوعاتی شده است در باره سختی‌های کار وزیر خارجه و سنگ‌اندازی‌ها در کار وی گفته است: «سه بار قطر رفتم هر سه بار با موضع گیری عزیزان درباره قطر مواجه شد که یک بار امیر قطر در حالی که بنده اطلاعی نداشتم مطلبی را به من نشان داد و گفت این موضع گیری صورت گرفته. البته ما همیشه اعلام کرده ایم که نظرات رسمی از طریق وزارت خارجه و سیاست های کلی از سوی مقام معظم رهبری ترسیم می شود.»
وی ادامه داده است که: «چند بار می خواستم به عربستان بروم اما نرفتم چون در سیاست خارجه این گونه نیست که وزیر شخصا تصمیم بگیرد بلکه می بایست اجماع باشد و البته بعدا به کسانی که جلوی ما را گرفتند نقد خود را منتقل کردم. درباره آمریکا هم همین طور است، مگر می شود کسی بدون نظر رهبری کاری بکند یا حرفی بزند.»
این تنها مورد از اعتراض به دخالت افراد غیر مرتبط در کار سیاست خارجی کشور نیست. پیش از این محمود احمدی‌نژاد مجبور شد یک بار برای مقامات ترکیه توضیح دهد که مواضع چه کسانی را موضع رسمی ایران در نظر بگیرند. با ادامه این روند، کار به جایی رسید که اردوغان نخست وزیر ترکیه در مورد این پراکندگی‌ها و تناقضات گفت: وقتی با رئیس جمهور ایران در این باره سخن می‌گوییم، او می‌گوید که مواضع این افراد، موضع ایران نیست؛ اما بناگاه افرادی ظاهر می‌شوند و سخنانی بر زبان می‌رانند؛ اصولا مشخص نیست در ایران چه کسی از جانب چه کسی سخن می‌گوید! مشخص نیست، چه کسی در ایران موضع این کشور را اعلام می‌کند!
وزیر خارجه کسانی را که سه بار همزمان با سفر وی به قطر دست به انتشار مطالب و بیان سخنان مخالف زده‌اند، معرفی نکرده است ولی با توجه به این که صالحی سه بار در آبان و اردیبهشت ۱۳۹۰و اخیرا در تیرماه ۱۳۹۲ به قطر سفر کرده است، بررسی دقیق رسانه‌های کشور در این مواقع احتمالا نشان خواهد داد که چه کسانی مورد نظر وی هستند.
ممکن است در روند اجرایی سیاست خارجی کشور، نوعی از تقسیم کار صورت گرفته باشد تا بخش‌های مختلف پیام‌های متفاوت ولی لازم را به طرف مقابل ارسال کنند. این در حالی است که نوع گلایه وزیر خارجه نشان‌دهنده نوعی از سنگ‌اندازی در کار وزارت خارجه است که صالحی حتی در آخرین روزهای کار خود هم از آن گله دارد. ظاهرا کسانی به دنبال منافع خود و یا به خاطر اختلاف فکری خود با وزیر خارجه پا را به طور دائم از حدود خود بیرون گذاشته‌اند.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر