در حال خواندن
پرویز پرستویی گفت چرا پروین را داخل قبر نبردی؟! + فیلم
0

ترسیدم پروین هم مثل خیلی از مقامات دیگر بترسد و پس بزند. علی پروین هم داخل قبر می‌رود… من شخصاً به آقای احمدی نژاد، مشایی، ضرغامی، حسینی، قرائتی و… پیشنهاد دادم که یا رد کردند یا اینکه در ظاهر پذیرفتند و گفتند تماس بگیرم اما در نهایت حاضر به گفت و گو نشدند… ای کاش دقایقی بیایند، پیش از انکه بروند و دقایقی خلوت کنند… قبرستان های بارسلون رفته بودم، آدم دلش می‌خواست بمیرد!
«درصدد ساخت مستندی با حضور کاندیداهای ریاست جمهوری هستم و می خواهم از کاندیداهای ریاست جمهوری پیش از انتخابات دعوت کنم تا در ساعاتی از شب در کنار سنگ لحد به مناظره بپردازند. می‌خواهم بدانم کدامیک شجاعت مناظره در داخل قبر را دارند جایی که هیچ کس نمی تواند دروغ بگوید. دوست دارم بدانم رئیس جمهور آینده من وعده هایی را که می خواهد به من بدهد را حاضر است در قبر بیان کند؟» این بخشی از گفته‌های یک کارگردان جوان بود.محمدعلی سجادی کارگردان مستند «دوباره زندگی» چندین سال پیش سراغ این سوژه رفت و ستاره‌ها را داخل قبر برد و با بسیاری از چهره‌ها در چنین پوزیشنی به گفت و گو نشست. ماه رمضان اخیر قسمت‌های دیگری از این مستند پخش شد که بسیار مورد توجه افکارعمومی قرار گرفت؛ مستندی که یا سوژه را در قبر می‌برد و یا اگر سوژه شبیه علی پروین برابر حضور در این لوکیشن مقاومت می‌کرد، محور گفت و گو، مرگ و سال‌های واپسین زندگی اش می‌شد.

اتفاقاً آنچه باعث شده بیشتر این مستند دیده شود، همان قسمتی بود که علی پروین در خانه‌اش و به شکلی متفاوت درباره این دوره از زندگی‌اش و مرگ سخن می‌گفت، هرچند خود سجادی اعتقاد دارد که تاثیرگذارترین مستندهایش، آنهایی بوده که با محوریت اشخاص معمولی جامعه ساخته شده و یک مرده شور، قصاب و … مقابل دوربینش حاضر شده‌اند.علی سجادی در گفت و گو با «تابناک» درباره این سبک فیلم سازی و مضمون جالب مستندهایش با اشاره به اینکه پردازش به سوژه مرگ برای او یک تجربه برآمده از دوران کودکی اش بوده، تاکید کرد: مرگ همان زندگی است. مادامی که زنده هستم، سعی می‌کنم مستندهایی بسازم که اگر حقیقت نباشد، نزدیک حقیقت باشد.

این کارگردان جوان افزود: راجع به قبرستان‌ها هم باید واقعاً ساخت. قبرستان های بارسلون رفته بودم. واقعاً با آن گلکاری‌ها و سنگ‌ها و جذابیت‌های بصری، زیبا بود و آدم دلش می‌خواست بمیرد! حال در بهشت زهرا بروید و ببینید چه حسی پیدا می‌کنید؟وی درباره نوع مواجهه مدیران با برنامه‌اش گفت: طرح را برای آقای پورمحمدی مدیر وقت شبکه سوم سیما بردم و ایشان با همان لهجه کرمانی گفتند که که «در سی سال خدمت، چنین طرحی برای ساخت ندیده بودم» و تماس گرفتند و برای ساخت این مجموعه دستور لازم را صادر کردند و قرار شد این مجموعه در ۲۶ قسمت ۲۰ دقیقه‌ای ساخته شود و بنده هم کارگردانی‌اش را انجام بدهم. بدون اینکه هزینه‌ای پرداخت کنیم، خوشبختانه خیلی ها آمدند و همکاری کردند و امثال احسان علیخانی، مرتضی طاهری، علی انصاریان و … در قبر نشستند و با آنها درباره مرگ گپ زدیم.

این کارگردان جوان درباره اینکه به جز کاندیداهای ریاست جمهوری از چه اشخاصی دعوت کردید که قبر حاضر شوند، گفت: من شخصاً به آقای احمدی نژاد، مشایی، ضرغامی، حسینی (وزیر ارشاد دولت دهم)، قرائتی و برخی مسئولان ارشد دیگر پیشنهاد دادم که در ظاهر پذیرفتند و گفتند تماس بگیرم اما در نهایت حاضر به گفت و گو نشدند. به هر حال اتفاق خوبی بود که انعطاف عمل ایشان را نیز نشان می‌داد. کاش می‌آمدند و در چنین موقعیتی سخن می‌گفتند. برخی شخصیت‌ها نیز خواستند که در کنار قبر صندلی بگذاریم و از آنها مستند ضبط کنیم، نپذیرفتم.سجادی درباره اینکه چرا حاضر شدند به خانه علی پروین بروند و برخلاف دیگر در موقعیتی به جز قبر، با او گفت و گو کنند، پاسخ داد: علی پروین هم داخل قبر می‌رود. پروین یک استثناء بود که برای جلب اعتمادش با او به گفت و گو نشستم و بنا دارم در ادامه این مستندها با او در قبر هم گفت و گو کنم. یادم می‌آید مستند پروین که پخش شد، پرویز پرستویی که ارتباط صمیمی با ایشان دارم تماس گرفت و گفت چرا داخل قبر نرفت که همین توضیح را با ایشان هم دادم. به هر حال ترسیدم پروین هم مثل خیلی از مقامات دیگر بترسد و پس بزند و به همین دلیل ابتدا اعتمادسازی کردیم.متن کامل این گفت وگو را از اینجا بخوانید و البته دعوت‌تان می‌کنیم به تماشای آن قسمت از مستند که درباره علی پروین بود، بنشینید.

دانلود

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر