در حال خواندن
وزارت ارتباطات: ۹۰، سال افتتاح های بزرگ
0

حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۱۳۹۰ سال پرثمری را پشت سر گذاشت. به طوری که، در عرصه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات، خدمات پستی و ارایه خدمات دولت الکترونیکی، شروع به کار اپراتور سوم تلفن همراه و بسیاری از بخش‌های اجرایی پیشرفت‌های خوبی را شاهد بودیم.
نود آی سی تی – در واقع شاید بتوان سال ۹۰ را سال افتتاح‌های بزرگ نامید چرا که طی این مدت تلاش‌های زیادی برای توسعه پهنای باند داخلی و همچنین پهنای باند اینترنت صورت گرفته که تمامی این تلاش ها، ‌زمینه ساز ایجاد شبکه ملی اطلاعات در کشور است.
امسال بخشی از زیرساخت اصلی شبکه ملی اطلاعات به بهره برداری رسید که به واسطه آن ظرفیت زیرساخت ارتباطی کشور حدود ۱۲ برابر افزایش یافت و به ۵۰۰ گیگابایت رسید.
همچنین امسال، ‌فاز نخست شبکه علمی که امکان اتصال دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی تهران را به شبکه ملی اطلاعات با پهنای باند یک گیگابایت را فراهم کرده است.
بهره برداری از شبکه ملی مدارس که به واسطه آن بیش از ۳۲ هزار مدرسه به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند و آغاز فاز اجرایی ایجاد شبکه ملی مهارت به عنوان دیگر بازوهای پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات از دیگر پروژه های بزرگ سال جاری محسوب می‌شود.
بنابراین،‌ امسال ‌طراحی شبکه ملی اطلاعات که یک پروژه بنیادین و اساسی برای ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور است، به پایان رسیده و با استفاده از این شبکه می‌توان مشکل کشور در زمینه نیاز به پهنای باند وسیع برای ارایه انواع خدمات الکترونیکی را تا ۱۰ یا ۱۵ سال آینده برطرف کرد.
 
توسعه ارتباطات
اگرچه تلاش‌های بسیاری طی سال‌های اخیر برای توسعه فناوری اطلاعات،‌خدمات الکترونیکی و کاربردها صورت گرفته اما به صورت همزمان،‌ توسعه ارتباطات صوتی و دیتا نیز مورد توجه بوده و بسیار چشم‌گیر بوده است به طوری که در بخش ارتباطات تعداد تلفن‌های ثابت در سال ۸۹ نزدیک ۲۵ میلیون و ۵۸۴ هزار و ۲۷۲ عدد بود و هم‌اکنون دارای ۲۶ میلیون و ۳۴۹ هزار و ۷۵۵ تلفن هستیم.
این در حالی است که ضریب‌نفوذ تلفن ثابت در سال ۸۹، ۳۴.۰۵ و هم‌اکنون ۳۵.۲ درصد است.
در سال ۸۴ متوسط زمان انتظار دریافت خط تلفن ۲۱۰ روز بوده که این رقم در سال ۸۹ به ۱۱ روز و هم‌اکنون به صورت روزانه دریافت می‌شود.
تعداد تلفن‌های همراه فعال در سال ۸۹ به ۵۱ میلیون و ۵۵۵ هزار و ۷۱ شماره افزایش یافته و هم‌اکنون ۵۴ میلیون و ۲۳۷ هزار و ۲۷۳ شماره رسیده و براین اساس ضریب‌نفوذ تلفن همراه فعال در سال ۸۹، ۶۹ درصد و هم‌اکنون ۷۳.۳۱ درصد رسیده است.
در حالی که در سال ۸۹، ۵۲ هزار و ۵۹۶ روستا دارای ارتباط بوده‌اند، هم‌اکنون ۵۱ هزار و ۷۹۷ روستا دارای ارتباط هستند.
همچنین در سال ۸۴، ۳۰ کشور دارای ارتباط رومینگ بوده‌اند که هم‌اکنون این رقم به ۱۱۹ کشور افزایش یافته است، در حالی که در سال ۸۴، ۶۵ درصد، پوشش شبکه تلفن همراه داشته‌اند در سال ۸۹ این رقم به ۹۲ درصد افزایش یافته و هم‌اکنون ۹۵.۸ درصد شده است.

وزارت ارتباطات گویا فراموش کرده که شرکت مخابرات ایران و همراه اول خصوصی شدند و افزایش ضریب نفوذ در این بخش ربطی به وزارت ارتباطات ندارد. اگر خیلی معتقد به توسعه ارتباطات در کشور دارید مشکلات سر راه اینترنت پرسرعت  و اپراتور سوم را برطرف کنید.

 
ترانزیت ترافیک بین الملل
کشور ما به لحاظ جغرافیایی، بهترین نقطه برای انتقال ترافیک دیگر کشورها از نظر طول مسیر و دیگر شاخص های موجود است. در ترانزیت ارتباطات، سال ۹۰ سال مهم و حساسی بود. چرا که با انعقاد قراردادهای مختلف با کشورهای منطقه از جمله روسیه، عمان و کشورهای عربی آروزی دیرین تبدیل جمهوری اسلامی ایران به هاب منطقه در زمینه ترافیک ارتباطی تا حدودی به اجرا نزدیک شد. در این زمینه، قراردادهای زیادی منعقد شد که امیدواریم در سال ۹۱، شاهد افزایش ظرفیت انتقالی و ترانزیت از ایران باشیم.
 
امنیت
در سال ۹۰ در زمینه امنیت فضای تبادل اطلاعات و حفاظت و حراست از شبکه های ارتباطی و فناوری اطلاعات توفیق زیادی کسب شد. به طوری که، به رغم حملات زیادی که از خارج کشور ساماندهی شد، به لطف خدا، زیرساخت ارتباطی و به خصوص سرمایه‌های اطلاعاتی کشور، بدون آسیب در مقابل حملات حفظ شد.
 
برنامه سال ۹۱
در سال ۹۱ افتتاح پروژه‌هایی نظیر فاز اول شبکه ملی اطلاعات، ایجاد امنیت نسبی در شبکه که یکی از مسایل مهم و حیاتی کشور است، را در نظر داریم. همین طور توسعه خدمات دولت الکترونیکی و ارتقای شاخص‌های بین المللی که به عنوان اهداف برنامه پنجم توسعه کشور طراحی و پیش‌بینی شده برنامه سال ۹۱ این حوزه را تشکیل می دهد. توسعه شبکه‌هایی نظیر شبکه ملی مدارس، ‌شبکه علمی کشور و ‌شبکه سلامت از جمله شبکه‌هایی است که در راستای تامین زیرساخت های لازم برای توسعه محتوا عملیاتی می شود.  ایجاد موتور جستجوی بومی و‌ سیستم عامل بومی نیز از جمله زیرساخت های در حال ایجاد است.
به فرمایش مقام معظم رهبری دهه چهارم دهه پیشرفت و عدالت نام‌گذاری شده، از این رو، برای کشور پیشرفت و حرکت به سوی تعالی و کمال را آرزو نموده، امیدواریم خدمات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بتواند سهم کوچکی از پیشرفت و تعالی را برای ملت بزرگ ایران به همراه آورد.

چقدر برنامه‌های وزارت ارتباطات در سال آینده زیاد است خدا به کارکنان این وزارت‌خانه صبر عطا فرماید که این همه فشار را باید تحمل کنند. اگر نگاهی گذرا به برنامه‌های سال ۹۱ داشته باشید قسمت اعظمی از این برنامه‌ها در سال ۹۰ انجام شده است.

 

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر