در حال خواندن
سعی می کنیم ۸ سال به عقب برگردیم
0

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در هشت سال اخیر در حوزه ICT نه تنها رشد نکرده ایم، عقب‌گرد هم داشته‌ایم، گفت: تا جایی که بتوانیم، شرایط بخش را به هشت سال قبل بر می‌گردانیم.
نود آی سی تی – محمود واعظی دیروز در مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی در نمایشگاه بین‌المللی تهران  گفت: هیات دولت در توسعه اقتصاد و توجه ویژه ای به علم و فناوری دارد.
وی با بیان اینکه یکی از معیارهای جدی برای انتخاب معاونان و مدیران وزارت ارتباطات نگاه آنها به توسعه و حمایت از بخش خصوصی بوده است، گفت: تلاش این بوده که دیدگاه‌های معاونان وزارتخانه با دیدگاه‌های دولت همسو باشد تا بتوانیم در این بخش به خودکفایی و حمایت از بخش خصوصی برسیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتقاد از وضعیت توسعه‌ای و زیرساختی این حوزه طی چند سال اخیر، افزود: در این دوران هشت ساله به دلیل برخی تحریم‌ها دچار عقب ماندگی‌هایی بودیم که باید بتوانیم این عقب ماندگی را جبران کنیم.
واعظی با تاکید بر اینکه از تحریم‌ها می‌توان به عنوان فرصت استفاده کرد، افزود: من طرفدار تحریم نیستم؛ اما از آنجا که دولت با محدودیت های جدی مواجه شده، باید به دنبال برداشتن تحریم‌ها و نیز استفاده از فرصت‌های موجود برای تحقق اهداف باشیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه بخش خصوصی فقط نباید از دولت انتظار حمایت داشته باشد، بیان کرد: بخش خصوصی نباید به آنچه که مربوط به خودش است، کاملا بی‌تفاوت باشد؛ به این دلیل که هم اکنون اپراتورهای مختلف خصوصی که طبق پروانه باید از توان بخش داخلی استفاده کنند به بهانه‌های مختلف این تکلیف را دور زده و از تجهیزات و توان خارجی استفاده می‌کنند، بر این اساس تا زمانی که این تفکر بین همکاران در بخش خصوصی حاکم باشد، نمی‌توان انتظار معجزه داشت.
وی افزود: از  اپراتورها انتظار داریم که فقط به دنبال توسعه در مناطقی که ظرفیت درآمدزایی دارند، نباشند و برای توسعه کشور به تمام مناطق به خصوص مناطق محروم توجه ویژه‌ بکنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین به لزوم بهره‌گیری از تولیدات داخلی در توسعه زیرساخت ها تاکید کرد و گفت: از اپراتورهای بخش خصوصی انتظار می‌رود که در فعالیت‌های توسعه‌ای خود از تولیدات داخلی بهره برده و به بهانه‌های مختلف مانند ارزانی، قیمت تولیدات خارجی را انتخاب نکنند.
وی با بیان اینکه استراتژی ما حمایت از بخش خصوصی است گفت: یکی از معاونت‌های خود را به بررسی فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری و تعیین استراتژی در زمینه حمایت از این بخش اختصاص داده‌ایم.
واعظی با تاکید بر اینکه باید در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نظارت اعمال شود، افزود: از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خواسته‌ایم که براساس پروانه اپراتورها نظارت را بر این حوزه حاکم کنند و اپراتورها نیز موظفند به منافع ملی بیشتر از مسائل مالی توجه کنند.
وی گفت: در سال ۹۱ مردم بابت تلفن ثابت و همراه ۱۳ هزار میلیارد تومان پول پرداخت کرده‌اند که ۳۰ درصد از این مبلغ به خزانه دولت واریز شده است اما سوال اینجاست که چقدر از این مبلغ خرج توسعه شده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه باید مکانیزمی ایجاد شود که پروژه‌های زیرساختی، امنیتی، هزینه بر و کلان توسط دولت انجام شود و مابقی پروژه‌ها به بخش خصوصی سپرده شود، گفت: کشور ما با توجه به اپراتورهای فعال و بخش خصوصی این عرصه مستعد صادرات کالا است و دولت نیز امیدوار است با حمایت این بخش بتواند در این جهت گام بردارد.
واعظی برپایی مستمر ۱۴ سال نمایشگاه بین‌المللی مخابرات را نقطه قوتی در این حوزه عنوان کرد و گفت: پیشنهاد می‌شود برگزاری نمایشگاه تلکام و الکامپ به صورت همزمان باشد تا عظمت و بزرگی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات جلوه بیشتری داشته باشد.
 
درآمد ارتباطات در زیرساخت هزینه نمی‌شود
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ایران نیز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه تلکام با انتقاد از هزینه نشدن درآمد صنعت ارتباطات در حوزه ITC گفت: پس از واگذاری مخابرات، سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت ندیدیم.
کاظم آیت‌الهی در سخنان صریحی با انتقاد از وضعیت صنعت مخابرات در کشور افزود: در پایان برنامه پنجم توسعه که سال ۱۳۹۴ است ایران باید رتبه دوم را در منطقه داشته باشد، این در حالی است که براساس آمار منتشره سال ۲۰۱۰ ایران از ۷۰ کشور مورد مطالعه رتبه ۶۹ را کسب کرده است.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ایران با انتقاد از عدم توجه به توسعه زیرساخت‌ها در ایران ادامه داد: با واگذاری مخابرات شاهدیم که در این چند سال، سرمایه‌گذاری در زیرساخت به شدت کاهش یافته است حتی سهمی که از درآمد حوزه ITC به دولت می‌رسد در وزارت ارتباطات و زیرساخت هزینه نمی‌شود.
وی ادامه داد: این در حالی است که در سال‌های ۸۸ تا ۹۱ سهم دولت بابت سود مخابرات ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است که سهم ۲۸ درصدی دولت از تلفن همراه نیز به این مبلغ اضافه می‌شود.
آیت‌الهی گفت: همچنین در ایران پهنای باند با قیمت ۱۰ برابر کشورهای دیگر توزیع می‌شود.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ایران گفت: یکی از مهمترین سوالاتی که می‌تواند در این نمایشگاه مورد بحث قرار گیرد این است که چرا توسعه زیرساخت مورد غفلت قرار گرفته است.
وی بیان کرد: از جانب بخش خصوصی اعلام می‌کنیم که آمادگی داریم از آغاز تا پایان برنامه‌های دولت همیار حاکمیت در اجرای پروژه‌ها باشیم.
 
به دنبال بازگرداندن مخابرات به دولت نیستیم
همچنین وزیر ارتباطات پس از مراسم اولیه با حضور در سالن ۸ اقدام به افتتاح رسمی چهاردهمین نمایشگاه تلکام کرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از بازید از غرفه‌های حاضر در سالن ۸ در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات رسانه ها پاسخ داد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا مخابرات می‌تواند اقدام به صدور قبض علی‌الحساب برای مشترکان کند گفت: مخابرات اجازه ندارد بدون هماهنگی با این وزارتخانه و در دست داشتن مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نسبت به افزایش تعرفه‌های مخابراتی اقدام کند.
واعظی گفت: تا زمانی که کمیسیون تنظیم مقررات تعرفه های تلفن همراه را افزایش ندهد اپراتور همراه اول اجازه نخواهد داشت تعرفه مکالمات خود را تغییر دهد و این خلاف قانون است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا وزارت ارتباطات به این اپراتور اجازه نمی‌دهد تعرفه‌های خود را افزایش دهد، بیان کرد: شما نماینده مردم هستید یا اپراتورها؟ اگر شما نماینده مردم هستید باید از حقوق مردم دفاع کنید که مردم این تعرفه‌ها را نپردازند.
 
وی افزود: افزایش نرخ مکالمات موبایل قابل قبول نیست و در حال حاضر در تمام دنیا اپراتورها به دنبال کاهش تعرفه‌های خود هستند.
وی یادآور شد: قطعا همراه اول خود را مقابل تمام مردم ایران قرار نخواهد داد چرا که همه این را می‌پرسند که آیا ما در وزارت ارتباطات این افزایش تعرفه را قبول داریم؟
 
سیم مسی باید به دولت برگردد
وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات درخصوص نظر دولت درباره واگذاری شرکت مخابرات ایران به بخش خصوصی نیز گفت: به هیچ عنوان به دنبال بازگرداندن مخابرات به دولت نیستیم اما باید توجه داشت که در زمانی که مخابرات واگذار شد تعریف درستی از زیرساخت‌ها صورت نگرفت؛ آنچه که مربوط به سیم مسی است از نظر ما زیرساخت محسوب می‌شود و لازم است مجلس در این زمینه تکلیف را مشخص کند.
واعظی افزود: طبق قانون زیرساخت‌ها باید در اختیار وزارت ارتباطات قرار گیرد و اکنون مخابرات رقیبی برای شرکت‌های اینترنتی تلقی می‌شود که لازم است این موضوع رفع شود.
وی در پاسخ به اینکه  اپراتورها برای ارائه سرویس‌های  نسل سوم لحظه شماری می‌کنند و آیا این انحصار زودتر از موعد مقرر برداشته خواهد شد، گفت: تفاهم‌هایی که با اپراتور سوم ایجاد شده باید پابرجا بماند و این اصلا مصلحت نیست که ما میان اپراتورها رقابت‌های این چنینی ایجاد کنیم البته همان‌طورکه پیش از این گفته‌ام ما با اصل رقابت موافقیم اما لازم است که این رقابت‌ها درچارچوب قانون شکل بگیرد.
 
 

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر