در حال خواندن
ایران آماده راه اندازی اپراتور تلفن همراه در عراق است
0

پس از سفر ۹ ماه پیش وزیر ارتباطات ایران به عراق و امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دو کشور، روز گذشته وزیر ارتباطات عراق برای پیگیری و تعیین خط‌مشی تحقق مفاد تفاهم‌نامه به ایران آمد.
نود آی سی تی – توفیق العلاوی، وزیر ارتباطات کشور عراق روزگذشته با رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات ایران دیدار کرد. این دیدار پس از دیدار رضا تقی‌پور از کشور عراق در حدود ۹ ماه پیش انجام شده است. بنابراین گزارش وزیر ارتباطات ایران ۹ ماه پیش در بازدیدی از کشور عراق تفاهم‌نامه همکاری با وزیر ارتباطات عراق امضا کرد که امروز توفیق العلاوی با بازدید این سفر، جویای موضوعات همکاری تفاهم‌نامه اخیر شده است. این دیدار برای اطلاع و پیگیری میزان پیشرفت کارها در تفاهم‌نامه اخیر انجام شد. براساس این گزارش در این دیدار بر توسعه همکاری‌های فیمابین در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید شد. هیات همراه توفیق العلاوی وزیر ارتباطات عراق شامل مدیرانی از پست، فناوری اطلاعات، ارتباطات و مدیریت فرکانس بودند. براساس این گزارش قرار است وزیر ارتباطات کشور عراق پس از این به دیدار محمدرضا رحیمی معاون اول ریاست جمهور برود.

سوءاستفاده آمریکا و غرب از اینترنت برای جاسوسی و فساد
وزیر ارتباطات در این دیدار گفت: با نهضتی که ایران در نحوه اداره اینترنت آغاز کرده امیدواریم بتوانیم با کمک مجامع آزاد سوءاستفاده از اینترنت را محدود کنیم.
رضا تقی‌پور در این دیدار با اشاره به گذشت بیش از ۳۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران امروز دیگر در منطقه تنها نیست و کشورهای عراق، لبنان، مصر، لیبی، یمن و تونس با آغاز بیداری اسلامی به این نهضت بزرگ پیوستند.
تقی‌پور ادامه داد: ما تمام این کشورها را یک امت اسلامی واحد می‌دانیم و امیدواریم روز به روز وحدت میان این امت واحد بیشتر شود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: ایران و عراق پیشینه مشترک و عمیق مذهبی و تاریخی دارند. وی ضمن خیرمقدم به وزیر ارتباطات عراق اظهار امیدواری کرد این سفر سبب پیشرفت ارتباطات و فناوری اطلاعات میان دو کشور شود.
تقی‌پور یادآور شد: ایران در دهه‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات و دولت الکترونیکی داشته که این تجربیات را به ملت بزرگ عراق تقدیم می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که آماده بازسازی عراق اسلامی هستیم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: اخیرا نیز در اجلاس WRC30012 در ژنو همکاری بسیار خوبی بین دو تیم ایرانی و عراقی بود.
وی افزود: از طریق کانال‌های ارتباطی بحث ارتباطات میان ایران و عراق برقرار است و با توجه حجم مسافرت‌ها و گردشگری میان دو کشور همکاری‌های مختلفی در عرصه مخابراتی و پستی برقرار است.
این در حالی است که هم اکنون پنج نقطه ارتباطات از طریق فیبر نوری بین دو کشور متصل است. تقی‌پور در ادامه سخنان خود با اشاره به تحریم اخیر ایران از سوی برخی کشورهای غربی، گفت: زمانی که در ۳۴ سال پیش ایرانی‌ها شعار استقلال سر دادند، می‌دانستیم که با چنین مسایلی روبه‌رو خواهیم شد؛ امروز نیز ملت ایران این تحریم‌ها را جزیی از این مسایل می‌داند.
تقی‌پور همچنین با اشاره به موضوع اینترنت گفت: امروز متاسفانه کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا از اینترنت برای جاسوسی و فساد فی‌الارض استفاده می‌کنند که ایران با نهضتی که در نحوه اداره اینترنت آغاز کرده است، قطعا با کمک مجامع آزاد این سوءاستفاده‌ها از اینترنت را محدود خواهد کرد.
وی تاکید کرد: اینترنت باید در خدمت پیشرفت تمام کشورها قرار بگیرد و نه برای سوءاستفاده اقتصادی و تخریب کشورها.
توفیق علاوی وزیر ارتباطات عراق نیز در این دیدار با اشاره به پیشینه همکاری‌های میان دو ملت ایران و عراق گفت: طی بازدیدی که از دستاوردهای ایران در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات داشتیم، شاهد پیشرفت بسیار زیاد ایران در تمامی زمینه‌ها بودیم. وی تاکید کرد: کشور عراق خواستار گسترش روابط در همه زمینه‌ها با ایران از جمله طرح‌های ارتباطی و ایجاد کابل‌های نوری است. وی افزود: در زمینه همکاری‌های بین‌المللی نیز آمادگی داریم تا در تمامی محافل بین‌المللی همکاری داشته باشیم تا توسعه اینترنت بر‌اساس مبانی اسلامی عملیاتی شود.
وزیر ارتباطات عراق ادامه داد: بر همین اساس از  فعالان حوزه ICT در بخش خصوصی در ایران دعوت می‌کنیم تا در همه زمینه‌های مربوط به شبکه‌های ارتباطی، شبکه اینترنت و کابل‌های نوری در کشور عراق سرمایه‌گذاری کنند.
توفیق علاوی همچنین با بیان اینکه خواستار روابط گسترده دو کشور در صنایع فناوری اطلاعات و ایجاد همکاری برای گسترش شبکه‌های ارتباطی هستیم، ادامه داد: ایجاد شبکه اتصال فیبرنوری منازل از جمله طرح‌هایی است که از شرکت‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاری در آن دعوت به مشارکت می‌شود.
وی با بیان اینکه تا کنون ۱۲هزار کیلومتر کابل نوری در عراق ایجاد شده است، ادامه داد: تا پایان سال ۲۰۱۲ این رقم به ۲۰ هزار کیلومتر خواهد رسید. در این راستا عراق و کشورهای ایران، ترکیه، عربستان سعودی و کویت همکاری‌های نزدیکی دارد و تمامی تلاش خود را انجام می‌دهد تا در پنج سال آینده برنامه‌ریزی مناسبی برای گسترش شبکه ارتباطی این کشور داشته باشد.

جناب وزیر لطفا شما همین شبکه تلفن همراه و شبکه ارتباطات داخلی به خصوص اینترنت را سر و سامان دهید، اپراتوری در عراق پیش‌کش ملت.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر