در حال خواندن
اپراتورها سود خوبی از فروش باند پهن می‌برند
0

به گفته قائم مقام رایتل، در حال حاضر هزینه اپراتورها برای خرید ترافیک جهت ارایه خدمات دیتا بسیار پایین است و این موضوع باعث می‌شود اپراتورها سود خوبی را تجربه کنند اما در آینده با افزایش حجم ترافیک مشتریان قطعا سود اپراتورها در این زمینه کمتر خواهد شد.
نود آی سی تی – دکتر مددی با بیان این مطلب گفت: حوزه خدمات باند پهن این اجازه را می‌دهد که اپراتورهای مختلف وارد این عرصه شده و خدمات متعددی ارایه کنند.
وی با بیان اینکه این موضوع بر کسی پوشیده نیست ادامه داد: در سال‌های اخیر شاید اتفاقات تجاری که در حاشیه باند پهن صورت گرفته خود تبدیل به دلیلی شده است که لزوم نگهداشت این خدمات را اثبات می‌کند و به نوعی گویای آن است که شاید این فضا از سطح اپراتورها فراتر رفته و ما با مجموعه‌هایی مواجه شویم.
او با بیان اینکه در حال حاضر در کشورهای در حال توسعه هر ۱۰ درصد رشد ضریب نفوذ باند پهن منجر به ۲.۵ درصد رشد و تولید ناخالص داخلی ملی می‌شود بیان کرد: در حوزه خدمات باند پهن موبایل نسبت به حوزه‌های دیگر دو چندان است و باید تصمیم‌گیران اقتصادی در این زمینه توجه بیشتری داشته باشند چرا که در میان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نیز میزان فاصله‌ای که در این بخش وجود دارد، کمتر از بخش‌های دیگر است.
قائم مقام رایتل عنوان کرد: اکنون با توجه به هزینه‌های به نسبت پایین‌تر در زمینه توسعه باند پهن از طریق شبکه موبایل، شاید بتوان به مراتب راحت‌تر به اهداف مورد نظر دست یابی پیدا کرد.
مددی گفت: شبکه باند پهن ثابت از سال ۲۰۰۰ فعالیت‌های خود را شروع کرد اما این شبکه در موبایل از سال ۲۰۰۷ آغاز به کار کرد اما با این وجود به مراتب سریع‌تر رشد کرد که این مسئله می‌تواند رشد اقتصادی را سریع‌تر محقق کند.
وی افزود: در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ هزینه اپراتورها برای خرید ترافیک لازم جهت ارائه خدمات دیتا به مراتب پایین‌تر است و این موضوع باعث می‌شود، شرکت‌های فعال در این زمینه حاشیه سود به نسبت خوبی را تجربه کنند اما به هر حال حجم ترافیکی که مشتریان در آینده استفاده خواهند کرد حالت صعودی خواهد داشت و سود اپراتورها کمتر از حالت فعلی خواهد بود.
قائم مقام رایتل بیان کرد: اگر قرار باشد در این بخش نگاه انحصاری داشته باشیم مناسب نیست. چرا که زمانی ارایه‌کنندگان نرم‌افزارهایی مانند VOIP کار خود را شروع کرده‌اند اجازه عرضه در بستر موبایل را ندادند و حتی حالا هم ممکن است در مواردی این موضوع میسر نباشد که این به نوعی انحصارطلبی بوده است.
به گزارش ایسنا، او ادامه داد: اما این که این نگاه چقدر هوشمندانه است بحث دیگری دارد و بررسی‌ها گویای آن است که اپراتورها موظف هستند با بقیه تامین کنندگان محتوا رقابت باز و آزاد داشته باشند تا در نهایت این رقابت منجر به افزایش کل درآمد پهنای باند موبایل شود و بدین ترتیب شرایطی ایجاد شود که همه بازیگران این عرصه سر سفره موبایل باند پهن حضور داشته باشند.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر