در حال خواندن
گوشی دوربین دار یا دوربین گوشی دار
1

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که برای گوشی‌های موبایل ارایه شد و از سوی مشتریان مورد استقبال قرار گرفت، دوربین بود. درواقع ورود دوربین به گوشی‌های موبایل انقلابی در این صنعت ایجاد کرد و تصویر را به تلفن‌های همراه آورد.نخستین گوشی‌های دوربین‌دار، مگاپیکسل بالایی نداشتند و معمولا در حد VGA بودند. با این حال در دست داشتن گوشی که دوربین داشت، احساسی از غرور را برای کاربرانش به همراه می‌آورد.کم‌کم دوربین‌ها به ۱۵/۱ یا ۳/۱ مگاپیکسل مجهز شدند و بنابراین کیفیت بهتری داشتند و می‌شد با آنها فیلم‌برداری هم کرد. بعد‌ها گوشی‌های مجهز به دوربین ۳ و ۳/۱۵ مگاپیکسل به بازار آمد و سر و صدای زیادی به راه انداخت. نوکیا را می‌توان یکی از پیشروان این صنعت دانست که نخستین گوشی دنیا با دوربین پنج مگاپیکسلی را با نام N95 معرفی کرد و غوغایی در بازار به پا کرد. این گوشی، نخستین گوشی هوشمند با چنین دوربینی به شمار می‌رفت و در زمان خود عنوان پرفروش‌ترین گوشی دنیا را به خود اختصاص داد.معمولا کاربران هنگام خرید، یک‌سری ویژگی‌ها را در نظر می‌گیرند. برخی از مشتریان حافظه داخلی گوشی برایشان مهم است، برخی بر اساس سایز صفحه نمایش و وضوح تصویر گوشی خود را انتخاب می‌کنند، اما در این میان یک‌سری از خریداران دوربین را ملاک قرار می‌دهند.بر این اساس مشتریان به چند دسته تقسیم می‌شود؛ آنهایی که تراکم پیکسلی برای‌شان مهم است و به هزینه و قیمت گوشی اهمیت نمی‌دهند. برخی فقط دوست دارند گوشی تلفن همراهی داشته باشند که دوربین هم جزو ویژگی‌های آن باشد. اما عده دیگری گوشی‌هایی را می‌پسندند که بتوانند به شکل حرفه‌ای با آن عکسبرداری یا فیلمبرداری کنند و قابلیت‌ها و نرم‌افزارهایی داشته باشد تا بتوانند در هر شرایط نور کم، باران، طوفان، طبیعت و هر محیطی از آن استفاده کنند.
گوشی‌های دوربین‌دار ساده
این روزها اکثر گوشی‌های تلفن همراه به دوربین مجهزند. در این میان گوشی‌های هوشمند و گوشی‌های معمولی وجود دارند که از دوربین‌های زیر پنج مگاپیکسلی برخوردارند. C1-01 C1-01 یکی از گوشی‌های معمولی نوکیاست که دوربین VGA دارد. این دوربین به دلیل تراکم پیکسلی کم، امکانات ویژه‌ای ندارد. فقط می‌توان با آن عکسبرداری و فیلمبرداری کرد. این گوشی که دارای صفحه کلید الفبایی- شماره‌ای است، صفحه نمایش کوچک ۱/۸ اینچی دارد بنابراین خیلی عکس‌های باکیفیتی نمی‌توان با آن گرفت. C2-03 C2-03 یکی دیگر از گوشی‌های نوکیاست که از دوربین دو مگاپیکسلی بهره می‌برد و می‌توان با کیفیت QCIF با آن فیلمبرداری کرد. این گوشی که دو سیم‌کارته است، غیر از صفحه نمایش لمسی ۲/۶ اینچی و پشتیبانی از کارت microSD قابلیت دیگری ندارد، اما طراحی، این گوشی را به یکی از موبایل‌های پرطرفدار تبدیل کرده است.این دوربین امکان زوم را هنگام عکسبرداری فراهم می‌کند، اما هنگامی‌که روی تصاویر زوم می‌شود، تا حدی کیفیت تصاویر کاهش پیدا می‌کند. C3530 C3530 محصول سامسونگ است که دوربین ۳/۲ مگاپیکسلی دارد و می‌توان به شکل خودکار با آن روی تصاویر زوم کرد. کیفیت تصاویر گرفته شده با این گوشی در میان موبایل‌های رده متوسط رضایت‌بخش است. صفحه نمایش ۲/۲ اینچی گوشی با صفحه کلید شماره‌ای- الفبایی می‌تواند تصاویر را با کیفیت خوبی نمایش دهد. W8 W8 محصول شرکت سونی‌اریکسون است که تولید آن هنوز متوقف نشده است و به سیستم‌عامل آندرویید مجهز شده و دوربین ۳/۲ مگاپیکسلی دارد.به لحاظ هوشمند بودن، دوربین این گوشی امکانات بهتری نسبت به سایر گوشی‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در بخش تنظیمات دوربین می‌توان نور محیط را تنظیم کرد، روی تصاویر زوم کرد و با کلیدهای تنظیم صدا هم می‌شود هنگام عکسبرداری زوم کرد یا از حالت زوم تصویر را خارج کرد. صفحه نمایش لمسی گوشی سه اینچی است و می‌تواند تصاویر را با کیفیت ۳۲۰×480 پیکسل نمایش دهد.
گوشی‌هایی با دوربین پنج مگاپیکسلی ۷۰۰
۷۰۰ یکی از پرطرفدارترین گوشی‌های مجهز به دوربین پنج مگاپیکسلی نوکیاست. این گوشی صفحه نمایش ۳/۲ اینچی دارد. دوربین این گوشی امکانات ویژه‌ای را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. می‌توان از تنظیمات دوربین استفاده کرد، قابلیت تشخیص صورت را انتخاب کرد، از فلش بهره برد و زوم خودکار یا ثابت را مورد استفاده قرار داد. Chacha Chacha یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های اچ‌تی‌سی است که به دوربین پنج مگاپیکسلی هم مجهز شده است. این گوشی هم به لحاظ طراحی، نرم‌افزاری و دوربین جایگاه ویژه‌ای در میان خریداران باز کرده است. دوربین امکانات ویژه‌ای دارد که از آن جمله می‌توان به زوم خودکار، قابلیت تشخیص صورت و لبخند و فلش اشاره کرد. گوشی صفحه کلید کامل دارد و برای عکسبرداری هم می‌توان از صفحه نمایش لمسی استفاده کرد و هم کلید ویژه‌ای برای این قابلیت در نظر گرفته شده است. OPtimus Black OPtimus Black محصول شرکت ال‌جی است که با دوربین پنج مگاپیکسلی آن می‌توان روی تصاویر زوم کرد و تنظیمات را برای استفاده از فلش و نور محیط تنظیم کرد. صفحه نمایش این گوشی چهار اینچی لمسی است، یک گیگابایت حافظه داخلی و ۵۱۲ مگابایت RAM دارد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دوربین این گوشی امکان ضبط ویدیو با کیفیت ۷۲۰ پیکسل است. Galaxy S Plus Galaxy S Plus گوشی دیگری است که از دوربین پنج مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند و یکی از بهترین گوشی‌های مجهز به دوربین پنج مگاپیکسلی به شمار می‌رود.کیفیت تصاویر در این گوشی ۸۰۰×1280 پیکسل است و قابلیت برابری با دوربین‌های هشت مگاپیکسلی را دارد.دوربین امکان تشخیص صورت را برای کاربر فراهم می‌کند اما نداشتن لرزش‌گیر یکی از ایرادهایی است که می‌توان از این گوشی گرفت.صفحه نمایش چهار اینچی کیفیت خوبی دارد و هنگام عکسبرداری و فیلمبرداری بزرگی نمایشگر برای تماشای تصاویر مناسب است.
دوربین‌های حرفه‌ای Galaxy S4 Galaxy S4
دارای دوربین ۱۳ مگاپیکسلی با وضوح ۴۱۲۸×3096 پیکسل است که یکی از بهترین گوشی‌های دوربین‌دار دنیا به شمار می‌رود. در این گوشی قابلیتی وجود دارد که به‌طور هم‌زمان می‌توان از دو دوربین اصلی و ثانویه بهره برد. حالت فیلمبرداری دوتایی یکی از بهترین ویژگی‌های دوربین این گوشی به شمار می‌رود که با هر دو دوربین می‌توان عکس گرفت و آنها را به شکل تصویر در تصویر نشان داد و این قابلیت وجود دارد که می‌توان عکس‌ها را جابه‌جا کرد. با دوربین می‌توان در حالت‌های مختلف مثل پانورامای ۳۶۰ درجه عکسبرداری کرد. امکان ویرایش عکس‌ها در گالری وجود دارد و نیز می‌توان کنار عکس‌ها یادداشت گذاشت.
آیفون ۵
آیفون ۵ اپل یک گوشی ظریف، باریک و پرسرعت با صفحه نمایش چهار اینچی Retina است که می‌تواند تصاویر را با کیفیت ۱۱۳۶×640 پیکسل نمایش دهد. در هر اینچ نمایشگر این گوشی ۳۲۶ پیکسل گنجانده شده، بنابراین هیچ شکستگی در خطوط یا انحرافی در تصاویر دیده نمی‌شود. این گوشی طراحی جدیدی دارد و از پردازندهA6 ARM Cortex-A15 بهره می‌برد. دوربین گوشی از نوع iSight و هشت مگاپیکسلی است و به فلش LED و لنزی با قابلیت‌های پیشرفته مجهز شده است. لنز دوربین از جنس کریستال یاقوت کبود است و در شریط پرنور باعث می‌شود تصاویر خیلی روشن نشوند.اپل همچنین حالت پانوراما را به دوربین‌ این گوشی افزوده که به کاربران امکان می‌دهد با رزولوشن ۲۸ مگاپیکسلی تصویربرداری کنند. این گوشی به سه میکروفن پیشرفته مجهز است که هنگام فیلمبرداری با کیفیت HD و وضوح ۱۰۸۰ پیکسل صداها با کیفیت خوب ضبط می‌شوند.نرم‌افزارهای دوربین هم به سرعت امکان عکسبرداری را فراهم می‌کنند بنابراین می‌توان با برگزیدن یک گزینه در یک دقیقه بیش از ۶۰ تصویر ثبت کرد.اپل دوربین ۱/۲ مگاپیکسلی را نیز برای مکالمه تصویری برگزیده که از ویژگی FaceTime برخوردار است و می‌توان با کیفیت ۷۲۰ پیکسل فیلمبرداری کرد.باتری ۱۴۴۰ میلی‌آمپری هم در این گوشی امکان هشت ساعت مکالمه را در شبکه‌های ۳G فراهم می‌کند.
۸۰۸ PureView 808 PureView
نخستین گوشی دنیا با دوربین ۴۱ مگاپیکسلی است. این گوشی که مبتنی بر سیمبیان است از صفحه نمایش چهار اینچی Amoled ClearBlack پشتیبانی می‌کند اما وضوح تصویر خیلی خوبی ندارد. رزولوشن تصویر در این گوشی ۳۶۰×640 پیکسل است اما از فناوری Corning Gorilla Glass برای جلوگیری از خراشیدگی پشتیبانی می‌کند.پردازنده گوشی ۱/۳ گیگاهرتزی تک‌هسته‌ای ARM 11 است و از ۵۱۲ مگابایت RAM بهره می‌برد. دوربین ۴۱ مگاپیکسلی گوشی ۸۰۸ از لنزCarl Zeiss و فلش Xenon بهره می‌برد.نوکیا به این گوشی فناوری PureView Pro را افزود که حسگر تصویر در هر پیکسل بهترین و واضح‌ترین کیفیت را ارایه می‌کند.دوربین در این گوشی قادر است تصاویر ویدیویی را با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل و وضوح HD و صدای عالی ضبط کند و امکان زوم دیجیتالی تا چهار برابر بدون کاهش کیفیت وجود دارد.دوربین ثانویه در این گوشی خیلی پیشرفته نیست، اما تقویت‌کننده صدای دالبی امکان ضبط تصاویر با صدای مناسب را فراهم می‌کند.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.
  • ناشناس
    ۱۳۹۲-۱۱-۱۱ در ۰۲:۰۷

    بابا یکى به من بگه چطورى صفحه کلید iOS ٧.۴ رو چطورى میشه میکروفون دار کرد البته اینم بگم گوشیم ایفون۴هشت سالِ دارم اخ نگفته ورژن م گفتم،دیگه میمونه جواب

ارسال یک نظر