در حال خواندن
غول ها در مظان اتهام
0

در پی فاش شدن جاسوسی‌ نهادهای امنیتی آمریکا از سرورهای نه شرکت آمریکایی از جمله گوگل و اپل، شرکت‌های اینترنتی آمریکایی متهم شدند که با نهادهای امنیتی این کشور برای نظارت بر عملکرد کاربران اینترنت همکاری کرده‌اند. این شرکت‌ها این اتهامات را رد کردند و گفتند که اجازه چنین دسترسی را نداده‌اند، اما گفتند که با درخواست‌های قانونی موافقت کرده‌اند. اما به تازگی گوگل، فیس‌بوک و مایکروسافت غول‌های اینترنتی از دولت آمریکا خواسته‌اند که اجازه دهد جزییات مربوط به درخواست‌های نهادهای امنیتی برای دریافت داده‌ها و اطلاعات کاربران‌شان را منتشر کنند. از سوی دیگر دولت آمریکا که وجود پروژه‌ای برای چنین نظارت‌هایی را تایید کرده است، در چند روز گذشته، به شدت تحت فشار بوده که به اجرای این برنامه پایان دهد. روز سه‌شنبه گذشته، اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا با تشکیل پرونده‌ای حقوقی علیه این برنامه، قانونی بودن چنین نظارتی را به چالش کشید. علاوه بر این، ائتلافی از بیش از ۸۰ شرکت اینترنتی و گروه فعال در زمینه آزادی‌های مدنی هم یک وب‌سایت راه‌اندازی کرده‌اند و از کنگره آمریکا خواسته‌اند که در اینباره تحقیقات کاملی انجام دهد. بنیاد شبکه جهانی وب با ریاست پدر وب یعنی تیم برنرز- لی نیز از این وب‌سایت حمایت کرده است.
گزارش: نسترن صائبی منابع: BBC و رویترز
جریان از کجا شروع شد و به کجا کشیده شد؟
۵ ژوئن: گاردین گزارش داد که آژانس امنیت ملی آمریکا در چارچوب یک حکم محرمانه قضایی، اطلاعات مربوط به مکالمات میلیون‌ها نفر از مشترکان شرکت ورایزن را ردیابی و جمع‌آوری کرده است. ۶ ژوئن: گاردین و واشنگتن‌پست گزارش دادند که آژانس امنیت ملی آمریکا و پلیس فدرال آمریکا برای ردیابی ارتباطات آنلاین، به دنبال نفوذ در سرورهای شرکت‌های اینترنتی آمریکایی بوده‌اند. ۷ ژوئن: گاردین گزارش داد که باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا از نهادهای اطلاعاتی خواسته است که فهرستی از اهداف خارجی احتمالی برای حمله‌های سایبری آمریکا را ارایه دهند. ۷ ژوئن: باراک اوباما از این برنامه دفاع کرد و گفت که اجرای آن تحت نظارت شدید کنگره و دستگاه قضایی انجام می‌شود. ۸ ژوئن: جیمز کلاپر، رییس سازمان اطلاعات ملی آمریکا درز اطلاعات درباره این برنامه و گزارش رسانه‌ها در اینباره را محکوم کرد. ۹ ژوئن: گاردین اعلام کرد که ادوارد اسنودن، از کارکنان سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) منبع درز اطلاعات مربوط به این برنامه بوده است. چند روز پیش، دیوید دراموند، از مدیران بخش حقوقی گوگل از دادستان کل آمریکا خواست که مجوز لازم را برای انتشار اطلاعات مربوط به «موارد متعدد درخواست‌های نهادهای امنیت ملی» آمریکا صادر کند. او در نامه‌ای به دادستان آمریکا نوشت: شمار درخواست‌هایی که گوگل داشته است، به وضوح نشان می‌دهد که تعداد مواردی که گوگل با این درخواست‌ها موافقت کرده، به مراتب کمتر از مواردی است که ادعا می‌شود. او همچنین نوشت: گوگل چیزی برای مخفی کردن ندارد. مایکروسافت هم اعلام کرد که شفافیت بیشتر درباره این درخواست‌ها «می‌تواند در درک جامعه از طرح این مسایل مهم، موثر باشد». تد اولیوت، از مشاوران فیس‌بوک نیز گفت که این شبکه اجتماعی می‌خواهد جزییات مربوط به درخواست نهادهای امنیتی و نیز شیوه واکنش فیس‌بوک به این درخواست‌ها را منتشر کند.
هر وقت که می‌خواستند وارد ایمیل هر کسی می‌شدند
این برنامه نظارتی که تحت عنوان پریسم (PRISM) شناخته می‌شود، هفته گذشته و پس از آن مورد توجه قرار گرفت که ادوارد اسنودن، از کارکنان سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا مجموعه اطلاعاتی را در اینباره فاش کرد. در مدارکی که در اختیار روزنامه‌های گاردین و واشنگتن‌پست قرار گرفت، این ادعا مطرح شد که دولت آمریکا شبکه نظارتی گسترده‌ای دارد که به مراتب کمتر از آنچه قبلا تصور می‌شد، بر عملکرد آن نظارت می‌شود. اسنودن به گاردین گفت: افرادی که در این شبکه فعالیت می‌کنند، این قدرت را داشته‌اند که هر وقت بخواهند وارد ایمیل‌های هر کسی که بخواهند، بشوند. او به گاردین گفت که می‌توان با دستکاری نرم‌افزار رایانه‌ها کاری کرد که وقتی شما با آن دستگاه به شبکه اینترنت وصل می‌شوید، قابل شناسایی باشید. در چنین مواردی، شما هر چقدر هم حواس‌تان به امنیت و ایمنی (آنلاین) خودتان باشد، باز در امان نیستید. البته شرکت‌های اصلی فعال در عرصه فناوری در آمریکا، دادن دسترسی نامحدود این‌چنینی به مقامات آمریکا را تکذیب کرده‌اند. فیس‌بوک و مایکروسافت درخواست‌های اطلاعاتی دولت آمریکا را فاش کرد فیس‌بوک روز گذشته اعلام کرد که در نیمه دوم سال ۲۰۱۲ نه تا ۱۰ هزار درخواست اطلاعاتی از نهادهای دولتی آمریکا دریافت کرده است. این شبکه اجتماعی گفت که این درخواست‌ها شامل مواردی از جرایم کوچک تا امنیت ملی بوده است. تد اولیوت در پستی در وبلاگ این شرکت نوشت که درخواست‌ها مربوط به مسایل مختلف از جمله کودکان مفقود شده، فراری‌ها، جرایم سبک و تهدیدهای تروریستی بوده است. اولیوت نگفت که شرکت او تا چه اندازه به این درخواست‌ها پاسخ داده، اما گفت که فیس‌بوک «به شدت» از داده‌های کاربران محافظت می‌کند. وی افزود: ما اغلب بدون معطلی این درخواست‌ها را رد می‌کنیم یا از دولت می‌خواهیم که درخواست‌هایش را به طور قابل توجهی کم کند، یا اطلاعاتی خیلی کمتر از آنچه دولت خواسته ارایه می‌دهیم. آماری که افشا شده نشان می‌دهد در یک بازه زمانی شش ماهه اطلاعات حدود ۱۸ هزار نفر از کاربران فیس‌بوک افشا شده است. این رقم در مورد مایکروسافت در همین بازه زمانی که تا پایان سال ۲۰۱۲ را شامل می‌شود، به ۳۱ هزار حساب کاربری می‌رسد.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر