در حال خواندن
گران‌ترین‌ها و ارزان‌ترین‌های بازار دوربین دیجیتال
0

بازار دوربین چندی پیش به دنبال افزایش قیمت دلار و موانعی که بر سر راه واردات به وجود آمد، مانند دیگر بازارها با افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها روبه‌رو شد. از آن زمان تا به حال قیمت‌ها تغییرات کمی داشته و می‌توان گفت بازار دوربین دیجیتال یکی از بازارهای کم نوسان بوده است. بازاری که اگر چه تغییرات اندکی را در قیمت‌هایش به نسبت هشت ماه پیش احساس می‌کنید اما هیچ‌گاه هیجان افت و خیز قیمت نداشته و گران مانده است. در این گزارش مرور کوتاهی بر گران‌ترین‌ها و ارزان‌ترین‌های بازار دوربین دیجیتال داریم.
گران‌ترین‌ها
Canon EOS-1D Xاین دوربین جدیدترین دوربین از سری دوربین‌های فول فریم و حرفه‌ای کانن است. بزرگ‌ترین تغییر ۱D X نسبت به مدل پیشین در سنسور تصویر آن است. سنسور ۱۸ مگاپیکسلی فول فریم این دوربین توانایی عکاسی پیاپی با سرعت ۱۲ فریم بر ثانیه را فراهم می‌کند. به‌علاوه رزولوشن آن نیز به ۱۸ مگاپیکسل کاهش یافته تا بر کیفیت عکس‌ها به خصوص در ایزوهای بالا افزوده شود. خواندن اطلاعات از روی این سنسور فول فریم به صورت ۱۶ کانال دو خطی صورت می‌گیرد که در مقایسه با نسل پیشین که هشت کانال تک خطی بود تا دو برابر سریع‌تر است و عملکرد آن نیز در شرایط نوری ضعیف بهتر شده است. ۱D X سنسور نورسنج پیشرفته‌تری نیز دارد. از همه جالب‌تر اینکه، ۱D X مجهز به دو پردازشگر تصویر DIGIC 5 و یک پردازشگر DIGIC 4 است. عکاسان می‌توانند از تنظیم ایزوی بین ۱۰۰ تا ۲۰۴ هزار و ۸۰۰ در حالت تقویت شده و ۲۵ هزار و ۶۰۰ در حالت معمولی بهره ببرند. صفحه نمایش این دوربین ۲/۳ اینچی است. قیمت این دوربین حدود ۲۳ میلیون تومان است.
Canon EOS 5D Mark IIIبسیاری معتقدند تولید سری ۵D کانن یک انقلاب در بازار دوربین‌های دیجیتال محسوب می‌شود. این دوربین حرفه‌ای سنگین (۹۵۰ گرمی) دارای حسگری با ۴/۲۳ مگاپیکسل کیفیت است. دوربین فول فریمی که قادر به فیلمبرداری Full HD است. عکاسانی که با این دوربین کار کرده‌اند معتقدند کار با سیستم فوکوس خودکار این مدل بسیار راحت است. صفحه نمایش این دوربین ۲/۳ اینچی است و ایزوی آن بین ۱۰۰ تا ۲۵ هزار و ۶۰۰ قابل تنظیم است. کیفیت بالای عکس‌ها در ایزوی ۲۵ هزار و ۶۰۰ یکی از ویژگی‌های این مدل کانن حساب می‌شود. به بیان دیگر عکاسان این دوربین را به عنوان بهترین گزینه برای عکاسی در نور ضعیف می‌شناسند. Canon EOS 5D Mark III همراه با لنز ۲۴-۱۰۵ میلی‌متری که دارای بزرگ‌نمایی اپتیکال ۳۷/۴ برابر، لرزش‌گیر تصویر و زوم اپتیکال در حین فیلمبرداری است، حدود ۱۳ میلیون تومان قیمت دارد.
Canon EOS 6D فوتوکینا ۲۰۱۲ را می‌توان یکی از خاص‌ترین نمایشگاه در دوره‌های چند سال اخیر این نمایشگاه دانست. خاص دست‌کم از این نظر که در آن شاهد تحولی دیگر در دنیای دوربین‌های دیجیتال فول فریم بودیم. در این نمایشگاه کانن دومین دوربین DSLR فول فریم سال ۲۰۱۲ خود به نام ۶D را معرفی کرد. ۶D یک دوربین فول فریم با بدنه‌ای کوچک و یک سنسور تصویری ۲۰ مگاپیکسلی است. این دوربین قابلیت فیلمبرداری Full HD دارد و از امکانات ارتباطی مانند WiFi و GPS بهره می‌برد. ایزوی این مدل بین ۵۰ تا ۱۰۲ هزار و ۴۰۰ است. فلش ندارد و صفحه نمایشش سه اینچی است. جنس بدنه این دوربین از آلیاژ منیزیوم و پلی کربنات است تا از نظر مقاومت و کیفیت در حد Mark III و ۷D باشد. البته قسمت بالایی این دوربین به خاطر آنتن GPS و Wi-Fi از پلاستیک ساخته شده تا گیرندگی بهتری داشته باشند. این مدل یکی از ارزان‌ترین دوربین‌های فول‌ فریم شناخته شده است که همراه با لنز، حدود هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. بدنه این دوربین بدون لنز حدود پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.
Nikon D7100این مدل دارای یک سنسور جدیدی است که فیلتر Low Pass روی آن وجود ندارد. D7100 یک دوربین DSLR با سنسور تصویر APS-C کاملا پیشرفته است که می‌تواند به صورت یک جا، جانشین D7000 و D300s و رقیب ۶۰D و ۷D کانن باشد. D7100 دارای حسگر CMOS 7/24 مگاپیکسلی است و قادر است به صورت Full HD فیلمبرداری کند. ایزوی آن بین ۵۰ تا ۲۵ هزار و ۶۰۰ در حالت تقویت شده قابل تنظیم است. صفحه نمایش مدل D7100 نیکون ۲/۳ اینچی است. این دوربین از تکنولوژی بی‌سیم نیز بهره می‌برد. از جمله نقاط قوت این مدل می‌توان به بهره‌گیری از سنسور فاقد فیلتر Low Pass و مجهز بودن به فوکوس خودکار ۵۱ نقطه‌ای اشاره کرد. این دوربین حدود پنج میلیون تومان قیمت دارد.
Nikon D800این دوربین فول فریم ۳۶ مگاپیکسلی یکی از دوربین‌های گران قیمت نیکون است. این مدل قابلیت فیلمبرداری Full HD را دارد. گفته می‌شود امکانات فیلمبرداری با این دوربین بی‌نظیر است و توجه هر فیلمسازی را به خود جلب می‌کند. ایزوی آن نیز بین ۱۰۰ تا ۲۵ هزار و ۶۰۰ در حالت تقویت شده قابل تنظیم است. صفحه نمایش آن ۲/۳ اینچی است. عملکرد این مدل برای عکاسی در حساسیت‌های بالا در فرمت‌های JPEG و RAW از جمله مزیت‌های D800 است. همچنین بهره‌گیری از پورتUSB 3.0 نیز از دیگر مزیت‌ها و نقاط قوت این دوربین است. اما این دوربین نقاط ضعفی هم دارد. به صورت مثال سرعت فوکوس خودکار آن در مودLive View کم است. سرعت عکاسی پیاپی‌اش هم کم است. با این همه این دوربین حدود هشت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد.
ارزان‌ترین‌ها
Nikon Coolpix L27این دوربین ۱۶۱ گرمی کوچک، ۴/۱۶ مگاپیکسل وضوح تصویر دارد. قابلیت فیلمبرداری با کیفیت HD چیزی است که شما از چنین دوربین ارزان‌قیمتی انتظار ندارید. اما مدل Coolpix L27 نیکون این قابلیت را دارد. ایزوی آن بین ۸۰ تا ۱۶۰۰ قابل تنظیم است و از تکنولوژی‌هایی برای تشخیص چهره و لبخند بهره می‌برد. صفحه نمایش این مدل نیکون ۷/۲ اینچی است. اما بزرگ‌ترین نقطه ضعفش که شاید به خاطر ارزان قیمت بودنش به چشم نمی‌آید استفاده از باتری قلمی برای کار کردن با آن است. قیمت این دوربین حدود ۲۵۰ هزار تومان است.
Samsung ES81ES81 یکی از ارزان قیمت‌ترین دوربین‌های کامپکت سامسونگ است که مجهز به سنسور تصویری ۱۲ مگاپیکسلی است و فیلمبرداری را نیز می‌تواند در رزولوشن VGA انجام دهد. لنز واید ۲۷ میلی‌متری این دوربین توانایی زوم تا پنج برابر را دارد. وزن این دوربین کم است؛ ۱۲۴ گرم. ایزوی آن نیز بین ۸۰ تا یکهزار و ۶۰۰ قابل تنظیم است و صفحه نمایش آن ۴/۲ اینچ اندازه دارد. از مزیت‌های این دوربین علاوه بر ارزان قیمت بودنش، باتری لیتیوم و قابل شارژ آن است. قیمت این دوربین حدود ۲۲۰ هزار تومان است.
Fujifilm FinePix JV300این دوربین بسیار سبک و کوچک، یکی دیگر از محصولات ارزان قیمت فوجی است. ۱۴ مگاپیکسل کیفیت تصویر دارد، فیلمبرداری HD می‌کند، صفحه نمایشش ۷/۲ اینچی است و باتری لیتیوم دارد. قیمت این دوربین ۲۳۰ هزار تومان است.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر