در حال خواندن
کندی سرعت سایت‌های داخلی با شبکه ملی اطلاعات حل می‌شود
0

یک کارشناس درباره تأثیرات مثبت طرح شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد: این طرح باعث ایجاد انگیزه در سایت‌هایی می‌شود که از خارج ایران سرویس میزبانی گرفته‌اند تا از سرویس‌های داخلی استفاده کنند.
نود آی سی تی – مهدی محمدی، مدیرعامل یک شرکت طراحی وب با بیان این مطلب گفت: ملی شدن اینترنت، بخشی از جامعه را بر این باور داشته است که با محقق شدن آن، ارتباط با اینترنت جهانی قطع می‌شود و یک اینترنت داخلی خواهیم داشت که فقط سایت‌های داخل کشور قابل دستیابی می‌باشند. اگر این موضوع درست باشد که بعید به‌نظر می‌رسد، مسلماً ضرر‌های زیادی را هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ اقتصادی خواهیم داشت و نباید چنین برنامه‌ای ادامه یابد.
او ادامه داد: اما طرحی که در پیش‌رو داریم بر این اساس است که یک شبکه داخلی کشوری داشته باشیم و سایت‌هایی که داخل ایران هستند قابل دسترس بوده و بتوان از امکانات آن نظیر اینترنت بانک بهتر بهره برد.
محمدی گفت: با این اتفاق، صنعت خدمات میزبانی در ایران توسعه پیدا می‌کند و مانع خارج شدن ارز از کشور می‌شود که برای گرفتن خدمات میزبانی برای کشور‌های خارجی هزینه می‌شود.
مدیرعامل این شرکت طراحی وب افزود: از طرف دیگر این طرح می‌تواند فضای مناسبی را برای اشتغالزایی جوانان ایجاد و باعث توسعه دیتاسنترها در کشور و کار‌آفرینی در حوزه فناوری اطلاعات شود.
وی عنوان کرد: در حال حاضر مخابرات برای افزایش سرعت اینترنت یا همان پهنای باند، هزینه‌های بالایی متحمل می‌شود اما با ملی شدن اینترنت سرعت سایت‌های داخلی کشور افزایش می‌یابد.
وی ادامه داد: یک اصل مهم دیگر در ملی شدن اینترنت بعد از فراهم کردن زیرساخت‌ها، ارزان بودن آن است که اصل بسیار مهمی است و به‌طور قطع بعد از ملی شدن اینترنت، کاربران برای دریافت اینترنت باید دو نوع تعرفه برای اینترنت و اینترانت پرداخت کنند.
او با اشاره به اینکه تعرفه‌ای که برای اینترانت پرداخت می‌شود، بسیار ارزان‌تر از تعرفه‌ای است که برای اینترنت می‌دهند، ادامه داد: این موضوع باعث می‌شود فرهنگ IT در جامعه رایج شود که خود باعث رونق کارآفرینی دیجیتال خواهد شد، همان چیزی که در کشور‌های دیگر اتفاق افتاده است.
وی از مسوولان ذیربط خواست تا نگرانی‌های مطرح ‌شده را در بحث ملی شدن اینترنت جدی بگیرند.
وی افزود: در حال حاضر خدمات دیتاسنتری که در خارج از کشور ارایه می‌شود، ۴۰ تا ۵۰ درصد ارزان‌تر از خدماتی است که در داخل کشور ارایه می‌شود.
 

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر