در حال خواندن
چهارمین ماهواره ایرانی آماده پرتاب شد
0

پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف پس از طراحی و ساخت ماهواره شریف ست دیروز طی مراسمی آن را به سازمان فضایی ایران تحویل دادند. این ماهواره که مجهز به دوربین است امکان تصویربرداری از سطح زمین را برای کشور فراهم می‌کند.
خبرگزاری مهر – کشور ایران نهمین کشور دنیا پس از شوروی، ایالات متحده آمریکا، فرانسه، ژاپن، چین، بریتانیا، هند و رژیم اشغالگر قدس است که مستقلا موفق به پرتاب ماهواره شده ‌است.
ماهواره امید که اولین ماهواره‌ای است که تمام مراحل تولید و ساخت آن در ایران انجام شد، در مدار پایین در ارتفاع ۲۴۶ تا ۳۷۷ کیلومتری زمین و در داخل جو قرار داشت و بر اساس ماموریت تعریف شده برای آن، پس ازمدتی در اثر جاذبه زمین انرژی خود را از دست داده و سقوط کرد.
ماهواره رصد، دومین ماهواره ایرانی است که توسط موشک‌های حامل ایرانی به فضا فرستاده شد. این ماهواره همچنین نخستین ماهواره تصویربرداری ایران محسوب می‌شود. رصد که در تاریخ خرداد ماه سال ۱۳۹۰ به فضا پرتاب شد در روز ۱۵ تیرماه همان سال مجددا وارد جو شد و به عمر تقریبا سه هفته‌ای خود پایان داد.
ماهواره نوید نیز که از سوی دانشگاه علم و صنعت طراحی شده بود به عنوان سومین ماهواره کشور با ماموریت تصویربرداری از زمین با وضوح تصویر ۷۵۰ متر مبتنی بر روش جاروبی و به صورت تک باند در روز ۱۴ بهمن ماه سال ۱۳۹۰ از پایگاه فضایی سمنان به مدار پایین ۲۵۰ تا ۳۷۵ کیلومتری زمین پرتاب شد.
در این راستا چهارمین ماهواره ایرانی با عنوان شریف ست که از سوی محققان و پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف طراحی و ساخته و آماده پرتاب شده است.
به گفته دکتر رضا روستا آزاد، رییس دانشگاه صنعتی شریف ماهواره شریف‌ست با ماهواره‌بر بومی سفیر یک ـ بی به فضا پرتاب می‌شود و قرار است این ماهواره پس از پرتاب در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گیرد.
وی درباره ویژگی‌های این ماهواره گفت: وزن ماهواره دانشجویی شریف‌ست کمتر از ۵۰ کیلوگرم است و به منظور طراحی و ساخت آن فعالیت‌های دقیق علمی و پژوهشی با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از دانشجویان، دانش آموختگان و اعضای هیات علمی دانشگاه شریف انجام شده است.
روستا آزاد با تاکید بر اینکه این ماهواره مجهز به دوربین تصویربرداری است، ادامه داد: این ماهواره قادر به تصویربرداری با کیفیت رنگی مناسب، وضوح بالا و کمتر از ۱۰ متر است و با کد کردن به زمین داده‌های به دست آمده را مخابره می کند.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر