در حال خواندن
همراه اول پرچمدار جریان محتوای دیجیتال نوروز ۱۴۰۰
0

نام هایی چون “شرکت ارتباطات سیار ایران” و  “همراه اول” در ذهن شنونده موضوعاتی چون سیمکارت، مکالمه، اینترنت و به طور کلی مقوله ارتباطات را تداعی می کند. به مفهوم کلی انتظار عموم از شرکتی چون همراه اول امکان و ایجاد دسترسی مکالمه و ارتباط صوتی و تصویری و متنی بوده است. اما این شرکت با توجه شرایط مختلف در راستای عمل به مسئولیت های اجتماعی خود اقدامات متفاوتی را انجام داده است. این اقدامات طیف وسیعی از فعالیت ها را شامل می شده است. از اقداماتی نیکوکارانه نظیر مدرسه سازی و … گرفته تا فراهم کردن امکان تحصیل دانش آموزان در ایام کرونا از طریق شبکه شاد، همگی فراتر از وظیفه ای است که این شرکت به آن منظور تاسیس شده است. آنچه در این گزارش می خوانید بررسی یکی از اقدامات ویژه و منحصربفرد شرکت ارتباطات سیار ایران از گذشته تاکنون در زمینه تولید محتوا بوده است. آنچه در این گزارش مشخصا مورد تحلیل قرار می گیرد اجرای برنامه “منو بشناس” است که در ادامه می خوانید.

منو بشناس چه بود

از ۴ فروردین ۱۴۰۰، همراه اول به مدت ۴ شب با ویژه برنامه «منو بشناس» سعی کرد تا لحظات شادی را برای هموطنان فراهم کند. در این ویژه برنامه که از طریق اپلیکیشن «روبیکا» پخش می‌شد، برای اولین بار کلیپ فاخر «منو بشناس» که با هنرمندی چهل نفر از خوانندگان مطرح کشور و مشارکت مؤسسه «مأوا» تولید شده بود، رونمایی شد.

مجری این ویژه برنامه نوروزی «فرزاد فرزین» خواننده برجسته موسیقی پاپ کشور بود و گروه موسیقی «رستاک» در این ۴ شب در کنار برنامه بوده و موسیقی نواحی اجرا کردند.

ویژه برنامه «منو بشناس» با کارگردانی رضا مهرانفر سعی داشت با ایجاد لحظاتی شاد برای ایرانیان با رویکردی متفاوت موضوع قومیت‌های ایرانی را محور قرار داده و گفت و گوهای مهمانان برنامه نیز حول موضوع قومیت‌ها و هویت ملی بود.

 میهمانان ویژه منو بشناس

این روزها در کنار سریال های پلتفرمی علاقه دیگری نیز در مردم شکل گرفته است. برنامه های مجری محور. مخاطبین برنامه های مجری محور از تماشای خوانندگان و هنرپیشه های سینما، تئاتر و تلویزیون و شنیدن گفتگوهای اختصاصی با آنها لذت می برند. بنابراین مطابق سایقه و خواست بینندگان این برنامه ها در برنامه منو بشناس نیز چهره های محبوبی چون باران کوثری ، نیما شعبان‌ نژاد، سیدجلال حسینی ، مهدی رحمتی ، علی اوجی و نرگس محمدی ، رضا یزدانی ، گروه سون و… از جمله مهمانان این برنامه بودند.

 

درباره نماهنگ منو بشناس

همچنین در این برنامه برای اولین بار، آهنگ و نماهنگ زیبای “منو بشناس” به عنوان یکی از بزرگترین تولیدات تاریخ موسیقی کشور با همخوانی حدود ۴۰ خواننده مطرح رونمایی شد.

۴۰ نفر از خوانندگان سرشناس کشور در تجربه‌ای جالب توجه و با هدف تقویت هویت ملی ایرانیان در یک نماهنگ با موضوع «همدلی»، «صلح» و «وحدت ملی» با محوریت ایران تحت عنوان «منو بشناس» حضور پیدا کردند.

این موزیک ویدئو به قلم احمد امیرخلیلی، آهنگسازی فرزاد فرزین، تنظیم کنندگی بهروز صفاریان، کارگردانی محمد اولاد و تهیه‌کنندگی میثم محمدحسنی در موسسه مأوا تهیه و تولید شده است.

پرواز همای، فرزاد فرزین، رضا صادقی، مهدی مقدم، حمید هیراد، علی اصحابی، مهدی یغمایی، بهرنگ بهادرزاده، کاوه آفاق، شهریار صیقلانی، خشایار اعتمادی، روزبه نعمت اللهی، بهروز صفاریان، حمید حامی، عماد طالب‌زاده، سینا شعبانخانی، سینا درخشنده، پدرام پالیز، معراج محمدی، امیر قنادی، آرش قنادی، کیارش پوزشی، شهرام شکوهی، حسین توکلی، حجت اشرف‌زاده، علی لهراسبی، گرشا رضایی، پیام صالحی، سامان جلیلی، حامد همایون، رستاک حلاج، حامد طاها، محمدرضا عیوضی، حسین حقیقی، علی رهبری، آرین بهاری، احسان حق شناس، مجتبی کبیری، علیرضا قرایی منش و مصطفی راغب اسامی خوانندگانی است که در پروژه «منو بشناس» حضور داشتند.

حضور این تعداد خواننده در یک پروژه مشترک موسیقایی یکی از مهم‌ترین ویژگی این نماهنگ بوده که طی سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است.

فرزاد فرزین آهنگساز و یکی از خوانندگان پروژه منوبشناس نیز در صفحه شخصی خود توضیح داده است: «منو بشناس حاصل تلاش بیش از دو سال من و ۴۰ نفر از همکاران عزیزم برای شناساندن ایران و ایرانی به تمامی دنیاست. تشکر می‌کنم از همه دوستان هنرمندم که در ساخت این اثر کنار ما بودند. بهروز صفاریان عزیزم موسیقی و تنظیم این کار را به عهده داشته و احمد امیرخلیلی عزیز شاعر این اثر، محمد اولاد با ساخت ویدئویی به یاد ماندنی و البته آهنگسازی این اثر هم به عهده من بوده است. تمام هدف و تلاش ما ساخت اثری ملی بوده تا بتوانیم به همه دنیا این را بگوییم که ایران و مردمانش همیشه در صلح و دوستی بودند و هستند.»

محتوای منو بشناس با موضوع صلح و علاقه به وطن، داستان مردم ایران و وضعیت ایران در تاریخ را روایت می کند. ابتدای قطعه، داستان سربازان و آدم هایی را روایت می کنند که حاضرند جانشان را برای میهن فدا کنند. در ادامه، مشهورترین نقاط ایران را به تصویر می کشد. سپس به تعریف خصوصیات مردم ایران و سربه زیری آن ها در کنار مشکلات می پردازد. منو بشناس داستان مردمی است که همه بخشی از ایران هستند و با وجود مشکلات و سختی ها، تنها پیامشان صلح و لبخند است. و در آخر از افراد مشهوری در تاریخ ایران نام می برد که با خصوصیات مثبت خود با سختی ها جنگیدند.

این اقدام همراه اول (ویژه برنامه منو بشناس) در حالی صورت گرفت که سال گذشته شرکت ارتباطات سیار ایران علاوه بر ارتقای ظرفیت های ارتباطی خود در دوران کرونا،توانست با بهره برداری از تکنولوژی فایو جی (۵G) رکورد سرعت اینترنت ایران را جابجا کند؛ بنابراین نگاه این اپراتور علاوه بر ظرفیت آفرینی و ارتقای تکنولوژی، به حوزه محتوا نیز هست و حضور فعالان در زمینه محتوا خبر از آینده ای روشن برای فعالان این حوزه و کاربران فضای مجازی دارد که نهایتاً می تواند علاوه بر تحقق رویای دیجیتال منجر به ثروت آفرینی برای کشور شود.

 

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر