در حال خواندن
«همراه اول» همراه همیشگی دانشجویی
0

در شرایطی که هنوز انتشار ویروس کرونا متوقف نشده است و همچنان تردد در مکان های عمومی می تواند شرایط تاسف باری را برای گروه های سنی مختلف به بار بیاورد، به نظر می رسد که ماندن در خانه همچنان بهترین گزینه برای بسیاری از ما باشد. اما ماندن در خانه نباید به مفهوم انفعال، وقت کشی و .. باشد. این مقوله به ویژه برای دانش آموزان و دانشجویانی که هر سال به مدرسه و دانشگاه می رفتند، از اهمیت بالایی برخوردار است و این گروه ها باید امکان برخورداری از شرایط آموزش را در اختیار داشته باشند. بنابراین آموزش های آنلاین و متعاقب آن دسترسی به اینترنت و راه های ارتباطی موثر در این میانه بسیار مهم و ضروری است. در این گزارش به تمهیداتی که طی سال ها توسط همراه اول توسعه یافته و درخور این اقشار سنی است، می پردازیم.

وزارت ارتباطات در کنار دانش آموزان، معلمان، دانشجویان و اساتید

با توجه به اینکه در حال حاضر آموزش های مجازی تنها از طریق سامانه شاد امکانپذیر نیست و تعامل دوسویه معلمان و دانش آموزان در فضای مجازی نیازی ضروری است و این تعاملات بر بستر اینترنت صورت می گیرد، روز دوشنبه ۲۴ شهریورماه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از فعالسازی بسته سه ماهه رایگان ۷۰۰ هزار معلم خبر داد و گفت: این فعالسازی به تدریج تا هفته اول مهر به پایان می‌رسد.

محمدجواد آذری جهرمی افزود: استفاده از شبکه شاد در سراسر کشور رایگان شده است و همه اپراتور‌ها استفاده از این شبکه را برای دانش آموزان و معلمان رایگان کردند.

وی گفت: معلمان جدای از شبکه شاد برای آموزش مجازی نیاز به بسته‌هایی داشتند که مقرر شد بسته‌های سه ماهه رایگان برای ۷۰۰ هزار معلم و کادر آموزشی سراسر کشور که فروردین ماه در سامانه وزارت ارتباطات ثبت نام کرده بودند، فعال شود.

وزیر ارتباطات افزود: آن دسته از معلمانی که هم اکنون بسته‌های فعالی دارند این بسته‌ها برایشان ذخیره می‌شود و پس از اتمام بسته سه ماهه از آن بسته‌ها می‌توانند استفاده کنند.

آذری جهرمی گفت: تمدید این بسته‌های آموزشی معلمان منوط به ارزیابی شرایط پس از این سه ماه است و اگر آموزش مجازی ادامه داشته باشد برای آن هم برنامه ریزی می‌کنیم.

وی درباره بسته ویژه دانش آموزان هم گفت: یکسری سایت‌های سفید در دسترس دانش آموزان قرار می‌گیرد که هماهنگی‌های لازم با وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته است و این بسته می‌تواند از طریق اپراتور‌های خانگی و تلفن همراه به صورت رایگان استفاده شود و با همان شماره تلفنی که دانش آموزان در شبکه شاد ثبت نام کرده اند این بسته قابل استفاده است.

وزیر ارتباطات افزود: استفاده از آن بسته‌ها علاوه بر شبکه شاد در پیام رسان‌های داخلی هم خواهد بود که تلاش می‌کنیم این بسته تا اول مهر فعال شود.

آذری جهرمی از اتصال رایگان ۸۶ هزار مدرسه در سراسر کشور به اینترنت خبر داد و گفت: هم اکنون مدارس در حال استفاده هستند.

وی افزود: سه بسته دیگر برای دانشگاه ها، دانشجویان و اساتید وعده داده بودیم که از ابتدای مهر همه دانشگاه‌هایی که وزارت علوم به ما اعلام کرده باشد، سایت‌های آموزشی موردنیازشان رایگان خواهد بود.

وزیر ارتباطات گفت: بسته‌ای هم برای دانشجویان و اساتید برنامه ریزی کرده ایم که آن هم تا ابتدای مهر فرآیند ثبت نامش آغاز می‌شود.

جهرمی گفت: با این اقدامات عدالت آموزشی مورد تاکید مقام معظم رهبری تحقق می‌یابد و دستور رئیس جمهور هم عملی می‌شود.

وی افزود: ما در کنار دانش آموزان، معلمان، دانشجویان و اساتید هستیم و علاوه بر تامین زیرساخت در هزینه آن‌ها نیز مشارکت می‌کنیم تا هیچ کسی از تحصیل باز نماند.

سیم کارت دانشجو همراه اول

پیرو اقدامات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و به منظور تامین نیازمندی های دانشجویان، پیش بینی می شود طرح مختص این سطح جامعه توسط شرکت ارتباطات سیار ایران، پیش از سایر اپراتورها اعلام شود.

با توجه به اینکه همراه اول به عنوان تنها اپراتور دغدغه مند حوزه کودک و نوجوان، تعهد خود را مدت هاست به جامعه دانشجویان نیز نشان داده و برای دانشجویانی که علاقمند به کاهش هزینه های تلفن همراه خود هستند، سیمکارت دانشجو را پیشنهاد کرده که قیمت برای مصرف کننده نهایی این سیم کارت ها ۲۰۰,۰۰۰ ریال به همراه ۴۰,۰۰۰ ریال اعتبار اولیه است. ۶۰ دقیقه مکالمه و ۶۰ عدد پیامک داخل شبکه ، به همراه ۶۰ مگابایت اینترنت رایگان قابل استفاده در ۳ ماه از مزایای دیگر این سیم کارت هاست.

با استفاده از این سیمکارت ها هزینه ای بابت مکالمات راه دور و جا به جایی دریافت نمی شود.  همچنین تخفیف ویژه تعرفه ارسال پیامک درون شبکه دانشجویی با استفاده از این سیمکارت ها لحاظ می شود و پیشنهادات ، هدایا و جشنواره های فصلی مختص دانشجویان در استفاده از سیم کارت های دانشجویی وجود دارد.

سیم کارت دانشجو سیم کارتی اعتباری است و تعرفه مکالمه با استفاده از سیم کارت دانشجو یکسان بوده یعنی برای کلیه مکالمات درون شبکه، در حالت استانی، بین استانی، ساعات اوج مصرف و ساعات غیراوج مصرف، یکسان است. همچنین کلیه تعرفه های مکالمه و ارسال پیامک مابین سیم کارت های دانشجویی شامل تخفیف ویژه نسبت به تعرفه های داخل شبکه است.

سیم کارت اعتباری دانشجو مختص دانشجویان است. این سیم کارت ها در سراسر کشور در مراکز دانشگاهی هر استان در دسترس اند. متقاضیان می توانند با در دست داشتن کارت ملی و کارت دانشجویی به این مراکز مراجعه و سیم کارت خود را پس از فعال سازی در همان محل دریافت کنند.

این اقدام همراه اول که به منظور تکریم جوانان و دانشجویان صورت گرفته در حالی است که پیش از این نیز این شرکت اقدامات موثر و قابل توجهی را در حوزه کودک و نوجوان و جوانان انجام داده است که در ادامه به چند نمونه از آن ها می پردازیم:

 سیم کارت دائمی جوانان

یکی از اقدامات اپراتور اول برای جوانان که از ۱۶ دی ماه سال ۹۸ عملیاتی شد و جوانان ۱۸ تا ۲۵ سال که تا آن زمان سیم کارت دائمی همراه اول به نامشان نبود را پوشش می داد، سیم کارت دائمی همراه اول با ۵۰ درصد تخفیف به قیمت ۸۰ هزار تومان و بسته اینترنت ۱۰ گیگابایتی ۱ ماهه بود..

با استفاده از این طرح متقاضیانی که مشترک هیچ یک از اپراتورها نبوده اند، می توانند از طریق مراجعه به فروشگاه ها و نمایندگی های همراه اول با ارائه کارت ملی سیم کارت را دریافت کنند و متقاضیانی که در حال حاضر حداقل مشترک یکی از اپراتورها هستند (حداقل یک سیم کارت دارند) از طریق مراجعه به فروشگاه ها ، نمایندگی ها و دفاتر همراه اول و یا نشانی اینترنتی shop.mci.ir با ارائه کارت ملی می توانند سیم کارت را دریافت کنند.

انارستان سیم کارت مخصوص کودک و نوجوان

سیم‌کارت انارستان، سیم‌کارت اعتباری رایگانی است که برای مجموعه کودکان و نوجوانان (سنین ۶ تا ۱۸ سال) ایرانی و پاسخ به نیازها و خواسته‌های آنها طراحی شده است. این سیم‌کارت ضمن پوشش دادن تمامی نیازهای مکالمه و پیامک این گروه سنی، امکان استفاده از فضای اینترنتی سالم، امن و پرسرعت، با بسته های متنوع، متناسب با سن آنها را فراهم می‌کند. از طریق این سیم کارت امکان اتصال به دنیای بزرگی از برنامه‌های جذاب و مفید فراهم می شود.

این سیمکارت ها دارای شارژ اولیه به میزان ۵۰۰ تومان بوده و امکان فعالسازی کلیه بسته‌های پیامک و طرح‌های تشویقی (فقط بسته‌های مکالمه و پیامک) مختص سیم‌کارت‌های اعتباری همراه اولرا دارند.

از طریق این سیمکارت ها امکان مکالمه و ارسال پیامک در سرتاسر ایران با تعرفه مشابه سیم‌کارت های اعتباری همراه اول. (تعرفه سیم‌کارت‌های اعتباری)، فعال‌سازی خودکار سرویس اینترنت پاک پرسرعت بر روی سیم‌کارت، استفاده از سرویس‌ها و نرم افزارهای انارستان (این سرویس‌ها شامل مشاوره آنلاین، رایا مدرسه، کتابخانه دیجیتال، فروشگاه محتوای درسی، آزمون آنلاین، مشاوره هوشمند تلفنی و … هستند) وجود دارد.

برای فعال‌سازی این سیم‌کارت‌ باید یکی از والدین با در دست داشتن کارت و یا کد فعال‌سازی سیم‌کارت، تصویر کارت ملی والد (پدر یا مادر) و تصویر شناسنامه نوجوان به دفاتر همراه اول مراجعه کند.

از مزایای سیمکارت انارستان عرضه محتواها، خدمات درسی و علمی درقالب ۲۰ هزار ساعت فیلم آموزشی، ۴۰ هزار نمونه آزمون به صورت آنلاین، محتواهای آموزشی دانش‌آموزی صدا و سیما، ۲ هزار انیمیشن آموزشی (ویژه دبیرستان)، ۲ هزار برنامه اندرویدی علمی و فکری و ۸ هزار کتاب الکترونیکی برای دانش‌آموزان و برنامه های آموزش تولید محتوای الکترونیکی برای حدود ۴۰۰۰ معلم در سراسر کشور است.

همچنین از دیگر مزایای این سیمکارت ها می توان به فراهم سازی امکان مدیریت تبلت‌ها و تلفن‌های همراه و بومی کردن خدمات و محتوای آنها برای کودکان و نوجوانان، فراهم کردن الگوهای مناسب ارتباطاتی بین دانش آموزان و معلمان از طریق شبکه‌ اجتماعی بومی مختص کودکان و نوجوانان که مکمل ارتباطات واقعی درون مدارس و ارائه محتواهای ارزشمند در قالب سرویس های نوین ارزش افزوده (VAS) از طریق پیامک و اینترنت اشاره کرد.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر