در حال خواندن
همراه اول تا پنج سال آینده محبوب‌ترین شرکت ایرانی خواهد شد
0

وحید صدوقی امسال در حالی هفتمین سال مدیریت خود را در شرکت ارتباطات سیار سپری می‌کند که در این مدت با برگزاری بیست و هفت نشست مطبوعاتی رتبه اول را در حوزه اطلاع رسانی به خود اختصاص داده است. صدوقی توانسته با مدیریت قابل پذیرش و افزایش سود شرکت ارتباطات سیار ایران نظر موافق هیات مدیره را برای ادامه سکان داری بزرگترین اپراتور خاورمیانه را کسب کند. وی در این نشست به موضوعاتی همچون چشم انداز پنج ساله شرکت ارتباطات سیار ایران، عملکرد مالی، ‌برنامه‌های توسعه‌ای همراه اول، اختلافات ایجاد شده بر سر توزیع سیم‌کارت دانش و برخی موضوعات دیگر اشاره کرد که می‌خوانید.
احراز هویت شرکت‌کنندگان در انتخابات
نود آی سی تی – صدوقی با بیان اینکه به واسطه پوشش سراسری همراه اول، احراز مشخصات سجلی شرکت‌کنندگان انتخابات مجلس شورای اسلامی در کشور با همکاری همراه اول انجام شد، گفت: استفاده از زیرساخت سراسری همراه اول در سراسر کشور موجب شد تا در انتخابات گذشته تایید مشخصات شرکت‌کنندگان در انتخابات در مدت زمان چهار ثانیه انجام شود.
او در بخش دیگری از سخنانش گفت: در رومینگ بین‌الملل به سمتی پیش می‌رویم که تماس با سیم‌کارت همراه اول از خارج از کشور نسبت با سیم‌کارت‌های کشور میزبان ارزان‌تر شود که این موضوع با چهار کشور عربستان، عراق، امارات و ترکیه نهایی شده و سعی کردیم هزینه‌های اپراتورهای رقیب خارجی تا ۶۸ درصد کاهش یابد.
صدوقی بیان کرد: در برخی کشورها تماس با همراه اول ۲۰ درصد پایین‌تر از دیگر اپراتورها هزینه دارد و در سال ۹۱ حداقل ۹۰ درصد مشترکان که به خارج از کشور سفر می‌کنند می‌توانند با قیمت پایین‌تر از سرویس‌های این اپراتور استفاده کنند.
 
 
توزیع سیم‌کارت در مدارس با توافق آموزش و پرورش
مدیرعامل همراه اول در خصوص اظهاراتی مبنی بر هماهنگ نکردن با وزارت آموزش و پرورش در توزیع سیم‌کارت‌های دانش گفت: برخلاف توافقات، در برخی مدارس بسته‌های قرآنی باز و پس از خارج کردن کارت هدیه سیم‌کارت بسته سی دی به دانش‌آموز تحویل شده که شرکت “سروش مهر” مستندات قرارداد برای توزیع سیم‌کارت را منتشرمی‌کند.
وی افزود: از آنجا که همراه اول به عنوان یک اپراتور مشغول ارایه خدمات است، همیشه درخواست‌ همکاری از این اپراتور وجود دارد.
مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران بیان کرد: از ما درخواست شد در حوزه جشنواره قرآنی، به عنوان حامی وارد شویم.
وی ادامه داد: در این خصوص به ما گفتند که بسیاری از شرکت‌ها قبول کرده‌اند حامی جشنواره قرآنی شوند، اما قبول نکردند؛ اگر همراه اول پیش‌قدم شود، موافق ارایه کار با همراه اول هستیم.
صدوقی بیان کرد: شرکت سروش‌مهر پدیدآورنده نرم‌افزار قرآنی سروش‌ایمان است و این نرم‌افزار کامل‌ترین نرم‌افزار آموزش قرآن است که امکاناتی از جمله مسابقه پیامکی، آموزش حفظ قرآن و سرگرمی دارد؛ این نرم‌افزار در دو سال گذشته به عنوان بهترین نرم‌افزار قرآنی را از جشنواره رسانه‌های دیجیتال دریافت کرده است و به این ترتیب قرار شد ۱۲ میلیون پکیج نرم‌افزار قرآنی برای ۱۲ میلیون دانش‌آموز فعال شود.
وی بیان کرد: شرکت سروش‌ایمان اعلام کرد که هزینه‌ای بابت این اثر از همراه نرم اول نمی‌خواهد و تنها هزینه توزیع را از همراه اول می‌گیرد.
صدوقی افزود: صدق گفته انجام این اقدام با مجوزهای لازم، تیزر صدا و سیما است، زیرا صدا و سیما هیچ تبلیغی را بدون ارایه مستندات لازم پخش نمی‌کند و نامه انجام تفاهم و قرارداد در این خصوص به صدا و سیما ارایه شده است.
مدیرعامل همراه اول گفت: در همین رابطه به دلیل صحبت‌های مسوولان وزرات آموزش و پرورش، شرکت سروش‌مهر بیانیه‌ای را در دو صفحه تهیه کرده است و در این بیانیه تمام فرآیند را از ابتدا تا به امروز توضیح داده است.
وی افزود: همراه اول حامی جشنواره قرآنی بوده است و به دلیل اینکه در نرم‌افزار قرآنی سروش‌ایمان، مسابقه پیامکی پیش‌بینی شده بود، ما نیز یک کارت هدیه برای دریافت سیم‌کارت در آن پکیچ در نظر گرفتیم تا با این کارت هدیه و دریافت سیم‌کارت دانش‌آموز بتواند با ۲۰۰ پیامک رایگان آن درمسابقه شرکت کند.
صدوقی عنوان کرد: توزیع سیم‌کارت‌های دانش همراه اول در مدارس با نظر وزارت آموزش و پرورش و طبق توافقات انجام‌شده است.
مدیرعامل همراه اول گفت: فعال‌سازی سیم‌کارت‌های دانش نیز حتماً در حضور ولی دانش‌آموز انجام می‌شود، حال اگر وزارت آموزش و پرورش از این قرارداد پشیمان شده و قصد لغو قرارداد را دارد، می‌تواند سیم‌کارت‌ها را عودت دهد.
وی بیان کرد:‌ همراه اول ۱۰ هزار دفتر خدمات ارتباطی دارد و می‌تواند سیم‌کارت‌ها را از آن طریق توزیع کند.
وی گفت:‌ به ‌رغم قرارداد و هزینه سنگین این حمایت برای همراه اول، در برخی مدارس بسته‌ها باز شده‌اند، کارت هدیه سیم‌کارت از آنها خارج شده و بسته تحویل دانش‌آموز شده است.
وی گفت: این اقدام برخلاف قرارداد موجود است؛ اما همراه اول اعتراضی به این موضوع نکرد؛ حال اگر مایل به لغو قرارداد هستند می‌توانند بسته‌ها را عودت دهند.
 
یک ریال هم منفعت کسب نکردیم
معاون بازاریابی و امور مشترکان همراه اول نیز با بیان اینکه توزیع سیم‌کارت در مدارس در سطح معاون وزیر امضاء مسوولان را داشته است، گفت: با نیت خیرخواهانه وارد این بحث شدیم و حتی یک ریال منفعت در آن کسب نکردیم.
 محمد مهدی عطوفی، معاون بازاریابی و امور مشترکان همراه اول، گفت: طرح توزیع سی‌دی قرآنی و ارایه سیم‌کارت به دانش‌آموزان برای ۱۲ میلیون دانش‌آموز است و تنها گروه خاصی مدنظر نبود.
وی ادامه داد: ما کارشناس پرورشی نیستیم و هر قدمی که شرکت سروش مهر برداشته است با امضاء دقیق مسوولان بوده و تأیید شده است و در سطح معاون وزیر امضاء مسوولان را داشته است؛ ضمن اینکه دستورالعمل توزیع صادر شده و بر مفاد این قضیه اصرار شده است، پس چطور ممکن است وقتی این اقدام انجام شده، در وسط کار بگویند چرا اتفاق افتاده است؟
عطوفی با بیان اینکه ما کارشناس آموزش نیستیم و ادعایی نیز نداریم، گفت: فکر کردیم که کار خداپسندانه انجام دادیم و فضای تعاملی مناسبی را به وجود آوردیم، اما امروز مطرح شده است که در جریان نبودیم.
وی در پاسخ به این پرسش که «آیا شرکت همراه اول نمی‌داند که داشتن سیم‌کارت برای نوجوانان زیر ۱۸ سال ممنوع است؟» بیان کرد: اگر در قوانین کشور نگاه کنید، افتتاح حساب بانکی برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است ولی با حضور والدین می‌توانند این کار را انجام دهند؛ برای ما هم این قانون وجود دارد و سیم کارت با حضور والدین به نام شده و در اختیارشان قرار می‌گیرد.
معاون بازاریابی و امور مشترکان همراه اول ادامه داد:‌ ما به عنوان یک شرکت مخابراتی تابع قوانین هستیم و اگر وارد این جریان شدیم با تأیید مسوولان آموزش و پرورش بود؛ هیچ‌جا برای خودمان اجتهاد نکردیم تا امروز پاسخگوی مسائلی باشیم که خودمان مرتکب نشدیم.
عطوفی با بیان اینکه دو فرزند در سطح دانشگاه و دبیرستان دارد، گفت: استفاده از تلفن همراه به عنوان تکنولوژی بد نیست؛ من تمام دغدغه‌ها را متوجه هستم، اما دقت داشته باشید تکنولوژی فی‌نفسه بد نیست که بخواهیم روی آن قضاوت کنیم؛ اصل موضوع توزیع سی‌دی قرآن بود و برای بحث تعامل آن ورود پیدا کردیم.
وی افزود: متخصصان از شکاف دیجیتالی و اتفاقی که در نسل‌ها افتاده است سخن می‌گویند؛ نسل جدید علاقمند به استفاده از ارتباطات است.
معاون بازاریابی و امور مشترکان همراه اول در پاسخ به این پرسش که شرکت همراه اول با توجه به تأثیرات منفی استفاده از تلفن همراه در نوجوانان زیر ۱۸ سال چقدر به سلامت روانی کودکان توجه کرده است، گفت: این موضوع دغدغه مدیران شرکت است، اما ما به عنوان حمایت‌کننده‌های طرح وارد بحث شدیم و باز هم عرض می‌کنم که متخصص ارتباط هستیم و اگر دغدغه خاص آموزشی کشور وجود دارد قاعدتاً هر تصمیمی بگیرند، برای ما محترم است.
وی با تأکید بر اینکه استفاده از سیم‌کارت توسط دانش‌آموزان در این طرح کاملاً اختیاری بود، گفت: هیچ کس را تحت فشار قرار ندادیم تا از سیم‌کارت استفاده کند بلکه عنوان شد اگر دانش‌آموزی علاقمند نیست می‌تواند برای شرکت در مسابقه از سیم‌کارت والدینش استفاده کند.
 
انتقال همراه اول به بورس
مدیرعامل همراه اول با اعلام آخرین وضعیت مالی و عملیاتی این شرکت فرابورسی از سهم ۵۰ درصدی دولت از درآمد ۲.۴ هزار میلیارد تومانی سال گذشته و برنامه انتقال از فرابورس به بورس خبر داد.
وی با اعلام اینکه تعداد مشترکان همراه اول با افزایش ۹۴۰ هزار نفری در ۵۰ روز امسال به ۴۹ میلیون مشتری رسیده گفت: با توجه به اتمام سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند سال گذشته، امسال اولین شرکت سهامی عام بودیم که مجمع سالانه خود را در ۳۰ فروردین برگزار و طی آن در کوتاهترین زمان نسبت به تقسیم سود ۷۴۰ تومانی به هر سهم اقدام کردیم. برای مجمع سال آینده هم در نظر داریم در همان روز مجمع پس از تصویب، سود سهامداران را واریز کنیم.
 
نوسازی تمامی تجهیزات شبکه‌ها
وی مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده و در حال حاضر در بخش توسعه شبکه را بالغ بر ۴۷۱۱ میلیارد ریال بیان کرد. همچنین توسعه شبکه Core را در شش محور، توسعه و مدرن‌سازی شبکه سوییچ به ظرفیت ۵۵ میلیون،‌ توسعه و مدرن سازی شبکه سیگنالینگ، ترانزیت، پیاده‌سازی شبکه IP Back Phone، توسعه ظرفیت شبکه IN تا ۴۰ میلیون مشترک، توسعه ظرفیت HLR تا ۶۰ میلیون مشترک، توسعه ظرفیت GPRS تا ۲۰ میلیون مشترک بیان کرد.
صدوقی از دستاوردهای توسعه بازار و سبد محصولات به طرح‌های عیدانه، طرح برکت، طرح هزاران لبخند و میلیون‌ها شادباش که با استقبال خوبی مواجه شده بود اشاره و تاکید کرد که این طرح‌ها با هدف افزایش درآمد، افزایش مشترکان فعال، افزایش مشترکان از محل دایری مجدد مشترکان سلب امتیاز شده، ترغیب مشترکان به پرداخت از طریق درگاه‌های غیرحضوری انجام شده است.
صدوقی روند فعال‌سازی سیم‌کارت‌های همراه اول را از سال ۸۹ معادل ۴ میلیون مشترک فعال، سال ۸۹ معادل ۶.۴ میلیون مشترک فعال و سال ۹۰ به رغم اشباع بازار معادل هفت میلیون مشترک فعال اعلام کرد و گفت: در سرویس GPRS نیز از چهارمیلیون به ۱۰ میلیون افزایش و سرویس MMS از ۲.۱ میلیون به ۵.۹ میلیون خبر داد.
وی در ادامه بیان کرد: در سال ۹۰ معادل ۲۵۰ طرح در بخش خدمات ارزش افزوده انجام شده و درآمد کل شرکت همراه اول در سال ۹۰ بالغ بر ۵۴.۷۲۷ میلیون ریال بوده است.
وی گفت: با فرهنگ‌سازی به عمل آمده بیش از ۸۵ درصد پرداخت قبوض همراه اولی‌ها به صورت غیرحضوری انجام می‌شود.
وی در مورد گستره‌ سراسری پوشش همراه اول در پایان سال ۹۰ به پوشش شهری تعداد ۱۱۶۳ و پوشش صد درصدی در کل کشور اشاره کرد و گفت: پوشش روستایی با تعداد ۴۵۳۷۹ (۸۵ درصد) روستایی است. پوشش رومینگ در ۱۱۱ کشور و ۲۶۹ اپراتور، پوشش جاده‌ای ۶۷.۷۰۰ کیلومتر است.
 
افزایش درآمد ۱.۱ هزارمیلیارد تومانی و درآمد ۵.۴ هزار میلیارد تومانی
وی پس از بیان توضیحاتی در رابطه با مسایل فنی همراه اول به عملکرد مالی این شرکت اشاره کرد و گفت: درآمد کل همراه اول در سال‌های ۸۷ تا ۸۹ به ترتیب ۲.۱، ۳.۸ و ۴.۳ هزار میلیارد تومان بود. در برابر افزایش ۵۰۰ میلیارد تومانی در سال‌های گذشته، درآمد همراه اول طی سال ۹۰ بیش از ۱.۱ میلیارد تومان رشد کرد و به ۵.۴ هزار میلیارد تومان رسید که ناشی از افزایش سهم بازار همراه اول است.
صدوقی با اعلام اینکه این شرکت ۶۸ درصد از مشترکان فعال را پوشش داده، در رابطه با سود خالص هم گفت: طی سال‌های ۸۷ تا ۹۰ سود خالص همراه اول به ترتیب ۸۹۵ میلیارد تومان، ۱۰۱۶، ۱۱۵۳ و ۱۵۷۰ میلیارد تومان بود.
 
سهم ۵۰ درصدی دولت از درآمد ۲.۴ هزار میلیارد تومانی
وی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه نکاتی را برای اولین بار در بخش مالی اعلام می‌کند، گفت: در حالی طی سال‌های ۸۵ تا ۸۹ به ترتیب ۱۰۰۰، ۱۵۰۰، ۱۵۰۰ و ۱۷۰۰ میلیارد تومان بابت  مالیات، سهم سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات و سود سهام پرداختی به دولت پرداخت کرده‌ایم که در سال گذشته و در نتیجه واگذاری و خصوصی‌سازی شرکت، ۲۴۰۰ میلیارد تومان بابت موارد فوق به دولت پرداخته کردیم. این درحالی است که در برابر پرداخت ۵۰ درصد این سود به دولت، سود سهامدار عمده حداکثر ۷۰۰ میلیارد تومان است. به عبارتی دیگر به ازای هر ۱۰ ریال سود سهامدار عمده، دولت ۳۳ ریال سود از همراه اول دریافت کرده است.
به گفته وی از ۲.۴ هزار میلیارد تومان پرداختی به دولت، ۱۵۲۴ میلیارد تومان سهم سازمان تنظیم، ۴۰۴ میلیارد تومان مالیات، ۲۱۲ میلیارد سود سهام پرداختی به دولت و ۲۱۲ میلیارد تومان دیگر بابت سایر پرداختی‌ها بود.
 
کسب عنوان محبوترین شرکت‌ ایرانی تا پنج سال دیگر
مدیرعامل همراه اول با بیان اینکه پیش‌بینی سود هر سهم این شرکت با ۴۸ درصد رشد به ۷۴۰ تومان رسیده به برنامه راهبردی ۵ ساله شرکت (۹۱ تا ۹۵) اشاره کرد و گفت: این برنامه ۴ رکن و هر رکن ۴ اولویت و در مجموع ۲۵۰ پروژه تعریف شده دارد. برای چشم‌اندازمان هم سخت‌ترین شعار ممکن را انتخاب کرده‌ایم و آن شعار محبوب‌ترین شرکت ایرانی است و می‌خواهیم در جایگاه محبوب‌ترین و نه بزرگترین، معروف‌ترین و برترین شرکت ایرانی باشیم. در این میان نمی‌دانم امروز همراه اول محبوب است یا نه اما برای ۵ سال دیگر باید محبوب‌ترین شرکت برای ۴۹ میلیون مشترک و حتی ۶۰ تا ۷۰ میلیون نفر باشیم.
صدوقی با اعلام اینکه محبوب‌‌ترین شرکت دارای حوزه‌های محبوب ترین برای مشتریان، شرکای کسب و کار، کارکنان، جامعه و سهامداران است ادامه داد: ۴ رکن اساسی راهبردی شامل حفظ و رشد کسب و کار اصلی، فراهم سازی بهترین تجربه برای مشتریان، تبدیل شدن به یک شرکت با کلاس جهانی و گسترش کسب و کار در حوزه‌های جدید است.
 
افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی در کوتاه‌ترین زمان
بعد از اتمام توضیحات صدوقی نوبت به پرسش و پاسخ رسید که صدوقی در رابطه با افزایش سرمایه همراه اول بیان کرد: در جریان برگزاری مجمع امسال، زمینه افزایش سرمایه با انتقال مازاد قانونی به سود انباشته فراهم شده و در حال تهیه گزارش توجیهی و نظر حسابرس هستیم تا در کوتاه‌ترین زمان اقدام به اعمال افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی و تبدیل شدن به شرکتی ۴۰۰ میلیارد تومانی اقدام کنیم.
 
از عرضه سهام خبری نیست
وی در واکنش به سوالی در خصوص منابع تامین ۶۰۰ میلیارد تومان پروژه، برنامه عرضه سهام خرد یا بلوک شرکت، آثار تغییرات مدیریتی مخابرات (سهامدار ۸۰ درصدی همراه اول) و برنامه ورود به بازارهای جهانی با توجه به شعار محبوب ترین شرکت ایرانی گفت:‌ کل منابع ۶۰۰ میلیارد تومان جهت اجرای پروژه‌ها از محل نقدینگی شرکت بوده و به مانند گذشته هیچ وامی از بانک‌ها نگرفته‌ایم. همچنین درحالی برنامه‌ای برای عرضه خرد و بلوک سهام همراه اول نیست که در ادامه پیگیری‌های سال گذشته قصد داریم شرکت همراه اول را از فرابورس به بورس منتقل کنیم. این انتقال با رعایت درصد سهام شناور آزاد و با در نظر گرفتن افزایش ارزش روز بازار سهام و کاهش نقش دو شرکت همراه اول و مخابرات انجام می‌شود.
صدوقی ادامه داد: حمایت‌های مخابرات از گذشته تاکنون ادامه داشته و با تغییرات به عمل آمده در مدیریت آن، روند حمایتی ادامه خواهد داشت.
وی درباره برنامه ورود به بورس‌های جهانی همراه اول گفت: در حالی بخشی از سرمایه همراه اول از طریق مجموعه نور دنا در بازار سهام سرمایه‌گذاری شده که فعلا برنامه‌ای برای ورود به بازارهای جهانی نداریم مگر اینکه مسوولان بازار سرمایه چنین قصدی داشته باشند.
وی ادامه داد: طی دو سال گذشته اکثر شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بانک‌ها اقدام به خرید ۱۰ درصد سهام شناور همراه اول کرده و حاضر به عرضه سهام نیستند. از طرفی دیگر بسیاری متقاضی خرید همراه اول بوده ولی مخابرات نیازی به فروش سهام ما ندارد. همچنین همراه اول از طریق سرمایه‌گذاری نور دنا و از محل نقدینگی شرکت اقدام به خرید ۱۰ درصد سهام بانک انصار ، ۳ و یک درصد از سهام بانک‌های سینا و ملت کرده و علاقه‌مند به مالکیت ۱۰ درصدی این بانک‌ها است.
وی در رابطه با اختلاف ۵ و ۲۸ درصدی در سهم سازمان تنظیم مقررات از دیتا، صدا و تلفن همراه گفت: با پیگیری‌های انجام شده برای اثبات حقانیت، مقرر شد در مرحله اول اجرای این موضوع تا اتمام بررسی‌های کارشناسی برای اختلاف پرداخت متوقف شود.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر