در حال خواندن
هفتمین کنفرانس بین المللی تجارت الکترونیک در عمان برگزار خواهد شد
0

کنفرانس بین المللی ECDC2012 با رویکرد بر بیمه و بانکداری اسلامی، به همت دانشگاه اصفهان و همکاری و حمایت وزارت علوم و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ، ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت ماه امسال در مرکز همایش های بین المللی پیام مخابرات شیراز با حضور مسئولان کشور ، مدیران وزارت خانه ها و سازمان های رسمی کشور و دانشمندانی از ایران و کشورهای اسلامی برگزار شد.
 
نود آی سی تی – پس از ارایه قطعنامه کنفرانس، سازمان های پیشرو در هر بخش به ترتیب، همراه اول در زمینه ارایه خدمات بانکداری همراه، بانک ملت در زمینه ارایه خدمات بانکداری الکترونیک، بانک قوامین در زمینه تکریم ارباب رجوع، بانک حکمت ایرانیان در زمینه ارایه خدمات بانکداری اسلامی و شرکت توسن در زمینه ارایه خدمات انفورماتیک به بانک‌ها معرفی شدند که با اهدای تندیس ویژه کنفرانس از آنان تقدیر به عمل آمد و در بخش دیگر اهدای جوایز به حامیان و پشتیبانان کنفرانس با حضور مسوولان انجام شد.
طبق این گزارش پس از ارایه پیشنهادی از سوی اعضای شبکه زنان دانشمند جهان اسلام از کشور عمان مبنی بر اعلام آمادگی برای همکاری در برگزاری دوره بعدی کنفرانس، پس از بررسی شورای سیاست‌گذاری کنفرانس در طی برگزاری کنفرانس، با موافقت محمد حسین رامشت، رییس شورای سیاست‌گذاری و رییس دانشگاه اصفهان مقرر شد تا بر اساس مصالح نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، تفاهم نامه‌ای به صورت رسمی میان ایران و کشور مسلمان عمان مبنی بر همکاری این دو کشور در برگزاری دوره بعدی کنفرانس به عنوان یک حرکت دانشگاهی و علمی منعقد شود و به این ترتیب هفتمین کنفرانس بین المللی تجارت الکترونیک در کشورهای در حال توسعه سال آینده با همکاری دانشگاه سلطان قابوس در کشور عمان برگزار شود.
این در حالی است که برگزاری شش دوره موفق کنفرانس بین المللی تجارت الکترونیک در داخل و خارج از کشور تاکنون توانسته است بخش مهمی از تولیدات علمی در حوزه تجارت الکترونیک را برعهده گرفته و از این طریق با برگزاری کارگاه‌ها و نشست های تخصصی، همزمان با برگزاری کنفرانس در دوره‌های مختلف زمینه افزایش آگاهی و دانش متخصصان و دانشگاهیان را در کشور فراهم آورد.
برگزاری کنفرانس بین المللی تجارت الکترونیک همچنین با ایجاد فضای هم اندیشی و تبادل تجربیات و دانش جهانی در حوزه تجارت الکترونیک و شاخه های زیرمجموعه آن توانسته راه کارهای موثری را برای تحقق تجارت الکترونیک در کشور و رفع چالش‌های مرتبط پیش روی متخصصان و نیروهای اجرایی در ایران قرار دهد.
برپایی نمایشگاه جانبی تجارت الکترونیک همزمان با برگزاری کنفرانس ECDC نیز زمینه لازم را برای حضور و به نمایش گذاشتن توانمندی های متخصصان ایرانی در سطح بین‌المللی با حضور میهمانان خارجی بازدید کننده از آن فراهم آورد.
این در حالی است که قطعنامه تنظیم شده از سوی شورای سیاست‌گذاری و کمیته علمی کنفرانس محورهای متعددی را مد نظر قرار داده است به طوری که توجه به هر یک از مواد آن از سوی مسوولان زمینه‌های اجرایی سازی نتایج به دست آمده نظری و علمی کنفرانس بین المللی تجارت الکترونیک را در کشورمان به خوبی فراهم می آورد.
به گزارش ستاد اطلاع رسانی ECDC2012 ، تجارت الکترونیکی ، بانکداری الکترونیکی و همراه، بیمه الکترونیکی، اعتماد الکترونیکی، دولت الکترونیکی، گردشگری الکترونیکی، کسب و کار الکترونیکی، امنیت الکترونیکی، بهداشت الکترونیکی، آموزش الکترونیکی از جمله محورهای مورد بحث و بررسی ششمین کنفرانس بین المللی تجارت الکترونیک بودند.
علی صنایعی، دبیر کل کنفرانس ECDC2012 با اشاره به نگرش دلسوزانه و فراگیر متولی ICT و همچنین مخابرات کشور به برگزاری کنفرانس بین المللی تجارت الکترونیکی و حضور و حمایت آنان در کنار شبکه بانکی و متولی تجارت الکترونیکی کشور گفت : بنابر این، ششمین دوره کنفرانس تجارت الکترونیکی در کشورهای در حال توسعه با نقش قوی فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه علمی تجارت الکترونیکی میان کشورهای اسلامی همزمان با توسعه ملی آن محور کلیدی مباحث کنفرانس با رویکرد بر بانکداری و بیمه اسلامی قرار گرفت.
دبیرکل کنفرانس بین المللی ECDC2012 گفت : با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر تشکیل شورای عالی فضای مجازی و اهمیت توجه به فضای سایبری و با عنایت به اینکه این شورا با برگزاری نخستین جلسه به فعالیت خود رسمیت بخشیده است و برنامه ریزی کنفرانس نیز بر مبنای صیانت از ارزش های ایرانی اسلامی در حوزه تجارت الکترونیکی در فضای مجازی ساختار یافت.
صنایعی افزود : بنابراین بیش از هر زمان دیگر لزوم اتحاد کشورهای اسلامی با محوریت جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تهاجم استکبار جهانی و توسعه مبانی اسلامی در جهان خصوصا از طریق تجهیز زیرساخت های علمی در حوزه فناوری های نوین ارتباطاتی و اطلاعاتی که تجارت الکترونیک نیز یکی از مهم ترین شاخه های آن محسوب می شود، احساس می شود.
دبیر کل کنفرانس بین المللی تجارت الکترونیک گفت : رویکرد بیمه و بانکداری اسلامی برای این دوره کنفرانس با توجه به شناخت دقیق کمیته علمی از جایگاه کلیدی این دو عنصر در چرخه تجارت الکترونیکی و بر مبنای اصول اسلامی تعیین شد.
دکتر علی صنایعی تصریح کرد : این دوره کنفرانس با حضور مسئولان کشور در بخش های دولتی و خصوصی و همچنین مدیران و متخصصان بانک ها و بیمه ها و حمایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی، بانک ملت ، بانک حکمت ایرانیان ،بانک قوامین ، موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج ،سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، اتاق بازرگانی، مرکز توسعه تجارت الکترونیک، سازمان فناوری اطلاعات، شبکه زنان دانشمند جهان اسلام، مخابرات ایران ، شرکت جیرینگ ، صنایع الکترونیک ایران ، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ، انجمن علمی تجارت الکترونیک ایران و انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی ، برگزار شد.
دکتر علی صنایعی گفت : در این دوره کنفرانس ضمن بررسی آخرین تحولات جهانی و رویکرد بین المللی تجارت الکترونیک دو کارگاه تخصصی زیرساخت های ICT و تجارت الکترونیکی توسط متولیان امر در بررسی و معرفی آخرین دستاوردها و فناوری های جهانی این حوزه به شرکت کنندگان در کنفرانس ارائه شد.
دبیر کل کنفرانس بین المللی تجارت الکترونیک گفت : همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید حرف را به عمل تبدیل کنیم و با توجه به اینکه معظم اله امسال را بر پایه تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری فرمودند لازم است تا قطعنامه کنفرانس با همکاری مسئولان ذی ربط به صورت کاربردی برای ارتباط موثر دانشگاه ، دولت و صنعت مفید واقع شود و زمینه لازم برای تولید ملی و توسعه آن فراهم آید.
صنایعی گفت : در این دوره کنفرانس از حدود ۲۰ کشور خارجی از ۴ قاره جهان و به خصوص کشورهای اسلامی مقالاتی به دبیرخانه کنفرانس ارائه شد.
دبیرکل کنفرانس گفت : از حدود ۵۰۰ مقاله واصله به دبیرخانه دائمی کنفرانس پس از داوری کمیته علمی و هیات داوران ۱۶۴ مقاله مورد تایید قرار گرفت و در سه قالب ارائه ، پوستر و چکیده پذیرفته شد.
همزمان با برگزاری این کنفرانس بین المللی ۲۰ مقاله برتر از مقالات منتخب کنفرانس در مجلات بین المللی علوم و فناوری IJISM و NMRJ (علمی پژوهشی و نمایه شده ISC و Elsevier) همراه با کتاب مجموعه مقالات کنفرانس با نمایه IEEE به چاپ رسید.
علاوه بر آن تعدادی از مقالات در قالب پوستر و مقالات پذیرفته شده در قالب لوح فشرده کتاب مقالات از سوی دبیرخانه دائمی کنفرانس ارائه می شود.
نخستین مولف کتاب های تجارت الکترونیک در ایران با بیان این که امروز با توسعه زیرساخت ارتباطاتی در جهان و افزایش ضریب نفوذ و تعداد کاربران تلفن همراه ، تجارت همراه بیش از هر زمان دیگر خودنمایی می کند اما با توسعه شبکه های اجتماعی تجارت الکترونیک به سمت تجارت همگانی پیش می رود و باید در این میان نقش دولت الکترونیک قوی تر شود.
 به گزارش ستاد اطلاع رسانی کنفرانس ECDC2012 در مراسم اختتامییه کنفرانس قطعنامه قرائت شد :
 
متن قطعنامه به این شرح است:
ششمین کنفرانس بین المللی تجارت الکترونیک با رویکرد بر بیمه و بانکداری اسلامیECDC2012
شیراز – 20 و ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۱
۱. براساس تاکید رهبر معظم انقلاب در خصوص رسالت ایران در توسعه علمی در سطح کشورهای اسلامی ، جمهوری اسلامی ایران تبیین استراتژی توسعه علمی تجارت الکترونیک در سطح کشورهای اسلامی را از طریق انتقال دانش و برگزاری کارگاه های تخصصی علمی و آموزشی در برنامه خود قرار می دهد که برگزاری ششمین کنفرانس بین المللی تجارت الکترونیک زمینه های لازم را برای استحکام پایه های این مهم به خوبی فراهم آورده است.
۲. حضور محکم و منسجم متولیان امر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور نشان دهنده عزم راسخ دولت در بخش ICT در ایجاد زیرساخت های لازم توسعه تجارت الکترونیک در کشور و تجهیز جمهوری اسلامی ایران برای تعامل و انتقال پروژه به کشورهای اسلامی است، لذا کنفرانس بین المللی تجارت الکترونیک بر آن است تا محور اصلی توسعه تجارت الکترونیک را در مستندات خود و در سطح کشور و همچنین برای دوره بعدی کنفرانس ارتباطات و فناوری اطلاعات تعیین نماید.
۳. براساس اعلام برنامه ها و سیاست های جمهوری اسلامی ایران در بخش توسعه تجارت الکترونیک از سوی متولیان امر در مرکز توسعه تجارت الکترونیک ایران در کنفرانس ECDC2012 ، شایسته است تا این موضوع با حمایت های فرابخشی وزارت خانه ها و سازمان های دولتی با بهره گیری از بخش خصوصی فعال و تشویق های لازم از سوی دولت از طریق وزارت صنعت ، معدن و تجارت برای تحقق کامل تجارت الکترونیک در کشور با عنایت به نام گذاری شایسته سال ۱۳۹۱ به عنوان تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی در امر خصوصی سازی ، اقدامات لازم صورت پذیرد.
۴. بر اساس تشکیل شورای عالی فضای مجازی در کشور ایران و توجه ویژه رهبر معظم انقلاب بر این موضوع اهمیت هرچه بیشتر فضای مجازی با حفظ ارزش های ایرانی اسلامی و برنامه ریزی های علمی مبتنی بر ایجاد شبکه ای امن در کشور در حمایت و همکاری با شورای عالی فضای مجازی از در قالب حرکت های دانشگاهی و پژوهشی بیش از هر زمان دیگر مورد توجه است و بر همین اساس برنامه ریزی علمی و محتوایی توسعه تجارت الکترونیک بر پایه صیانت از ارزش های ایرانی اسلامی مانند توجه ویژه به توسعه بانکداری اسلامی حتی بر پایه فناوری های نوین ارتباطاتی و اطلاعاتی در برگزاری کنفرانس علمی و بین المللی تجارت الکترونیک ECDC2012 قرار گرفت و دبیرخانه دائمی کنفرانس در دانشگاه اصفهان آمادگی خود را برای همکاری و حمایت علمی از موضوع فعالیت های شورای عالی فضای مجازی رسما اعلام می دارد.
۵. با توجه به اینکه تجارت الکترونیک در جهان امروز به سمت تجارت همراه ، موبیلیتی و استفاده از ابزار ارتباطات سیار و همچنین شبکه های اجتماعی پیش می رود لذا توجه بیشتر به تجهیز زیرساخت های لازم امن ، باکیفیت و کارآمد از سوی متولیان امر ارتباطات و فناوری اطلاعات و تجارت و بازرگانی در لایه سیاستگذاری و اجرا با همکاری مجلس شورای اسلامی در قانون گذاری و وضع قوانین لازم و تصحیح قوانین در صورت لزوم را می خواهد تا موجبات توسعه کیفی و کمی تجارت الکترونیک را برقرار سازد.
۶. شبکه بانکی کشور ذیل برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ضمن توجه به اصول اسلامی در چرخه بانکداری سنتی در لایه زیرساخت و بانکداری الکترونیکی و همراه در لایه دسترسی و خدمات دهی به مشتری ضمن بهره گیری و بکارگیری آخرین فناوری های روز جهان ، صداقت و پایداری و ثبات نظام بانکی در شبکه ای امن برای دسترسی و خدمات دهی به همه مردم را در برنامه های خود قرار دهند.
۷. شبکه بیمه کشور نیز در سایه سیاستگذاری های کافی و لازم از سوی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و قانون گذار ، توجه به آموزش و فرهنگ سازی بکارگیری فناوری های نوین در چرخه ارائه خدمات بیمه را در برنامه خود قرار داده و از سوی دیگر اجرایی سازی بیمه الکترونیکی و همراه را در چرخه دولت الکترونیک برای ایجاد شبکه ای امن و عدالت گستر بر پایه فناوری روز بنا نهد.
۸. با توجه به ظرفیت های علمی و توانمندی های تخصصی و فنی که بخشی از آن با توجه به محدودیت های زمانی در کنفرانس بین المللی تجارت الکترونیک و همچنین در کارگاه های تخصصی جانبی و نمایشگاه جانبی به نمایش درآمد ، پیشنهاد می شود زمینه لازم برای تشویق و بکارگیری توامندی های نخبگان ، دانشمندان ، متخصصان و اندیشمندان کشورمان از سوی مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بیش از گذشته فراهم شود تا شاهد شکوفایی هرچه بیشتر ایران اسلامی باشیم.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر