در حال خواندن
نگران نباشید؛ فایل‌هایتان پاک نشده‌اند!
0

شرکت های امنیت اینترنت از انتشار گونه جدیدی از ویروس های کامپیوتری خبر داده اند که علاوه بر ایجاد اختلال شدید در عملکرد سیستم های رایانه ای، می توانند پوشه ها و فایل های ذخیره شده در حافظه های داخلی و هم چنین حافظه های قابل اتصال به رایانه ها را مخفی کنند.
به گزارش روابط عمومی شرکت ایمن رایانه پندار، نماینده رسمی و انحصاری شرکت پاندا سکیوریتی در ایران، اغلب این ویروس های جدید به خانواده بزرگ “ضدویروس های تقلبی یا جعلی” تعلق دارند که می توانند به صورت غیرمجاز به رایانه ها و شبکه های سازمانی نفوذ کنند.آنها در ابتدا هشدارهای پی در پی ای به کاربر می رسد که رایانه وی به شدت آلوده است. اسکن های نمایشی از حافظه فعال سیستم، یافتن ویروس هایی که در حقیقت وجود ندارند و حتی مخفی کردن بسیاری از فایل های ذخیره شده در حافظه های داخلی و خارجی سیستم، همگی از روش هایی است که این نوع ویروس برای ترساندن و فریب دادن کاربر بکار می گیرد.در قدم بعدی، از کاربر خواسته می شود با پرداخت مبلغی اندک، اجازه بدهد تا این ضدویروس [تقلبی]، سیستم را به طور کامل ویروس یابی و پاکسازی کرده و فایل های پاک شده را نیز برگرداند!متأسفانه در این شرایط، بسیاری از کاربران فریب می خورند و علاوه بر پرداخت اینترنتی پول، اطلاعات حساس مالی و اعتباری خود را نیز به طور مستقیم در اختیار کلاهبرداران رایانه ای قرار می دهند.براساس اعلام محققان امنیتی آزمایشگاه شرکت پاندا سکیوریتی، هر چند گونه های جدید این نوع ویروس ها، توسط اغلب برنامه های ضدویروس قابل شناسایی و پاکسازی هستند، اما در بسیاری از موارد، آن ها می توانند به محض ورود و بدون جلب توجه برنامه امنیتی، موفق به مخفی کردن اطلاعات و فایل ها، به ویژه در حافظه های فلش گردند. در این صورت، اغلب کاربران فکر می کنند فایل های آنها به طور کامل پاک شده است. اما خوشبختانه در بیشتر موارد، این فایل ها فقط مخفی شده اند و به راحتی قابل بازیابی هستند.برای این که در دام این ویروس های پیچیده و هوشمند نیفتید به نکاتی که در ادامه آمده است توجه کنید:۱- برای پیشگیری از آلودگی به این ویروس ها اقداماتی را انجام دهید؛ مثلاً رایانه تان را حتماً به یک ضدویروس و برنامه مدیریتی امنیتی قدرتمند مانند Panda Internet Security 2014 مجهز کنید….۲- دستپاچه نشوید؛ در بیشتر موارد فایل های شما فقط مخفی شده اند و بازیابی آن ها هم کار ساده ای است. 3- برای بازیابی “خودکار” فایل های مخفی شده، می توانید فایل بازیابی اطلاعات پاندا را به صورت رایگان دانلود و آن را در بخشی از سیستم که اطلاعات آن مخفی شده کپی کنید. سپس آن را بر روی همان بخش اجرا کنید تا فایل های شما بازگردند. 4- برای بازیابی فایل ها به صورت دستی هم می توانید دستور زیر را از طریق پنجره cmd ویندوز و بر روی درایو حاوی فایل های مخفی شده اجرا کنید: attrib -s -h /s /d *.*و .. در نهایت بیشتر مراقب اطلاعات و تجهیزات رایانه ای تان باشید … بهتر است در مورد امنیت اطلاعات و ارتباطات کامپیوتری خود، کمی سخت گیر و بیشتر از آن بدبین باشید! چون اگر به ویروسی مثل این نوع آلوده شده باشید، پس قطعاً در جایی یا وقتی، یکی از قوانین مهم حفاظتی را نادیده گرفته اید.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر