در حال خواندن
نگاهی به سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی در حوزهICT
0

تصمیم‌سازان جهانی

نود فناوری – سازمان‌ها و نهادهای قدرتمند حوزه ICT از این رو اهمیت دو چندان دارند که نه تنها بر محدوده مشخص خود اثرگذارند، بلکه بر جهان فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز به‌طور کلی تاثیر می‌گذارند، روندهای غالب را مشخص می‌کنند و استراتژی‌ها را در فرایند توسعه صنعت مخابرات شکل می‌دهند. این استراتژی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها با اجرا شدن در صنعت‌های ارتباطاتی بزرگ دنیا، بقیه جهان را نیز به سمت خود می‌خوانند.

اتحادیه بین‌المللی مخابرات یا آی‌تی‌یو (ITU) سازمان بین‌المللی وابسته به سازمان ملل متحد است. این اتحادیه دومین اتحادیه قدیمی پس از کمیسیون راین است و وظیفه قانون‌گذاری و مدیریت فضای فرکانسی، تدوین استانداردهای تبادل داده و اطلاعات و همچنین کمک به رشد و توسعه ارتباطات در سراسر جهان را برعهده دارد. ITU سه بخش استانداردسازی مخابرات، بخش مخابرات رادیویی و بخش توسعه مخابرات را شامل می‌شود.

اتحادیه بین‌المللی مخابرات تنها قدرت و پتانسیل فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) نیست. برنامه‌ها در مرحله اول در اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی (World Summit on the Information Society)  یا WSIS مشخص می‌شوند: هر سال در ماه می نشستی با میزبانی اتحادیه بین‌المللی مخابرات و همکاری برخی دیگر از سازمان‌های بین‌المللی، به منظور پیگیری مصوبات اجلاس برگزار می‌شود. در این اجلاس استراتژی‌ها برای استفاده در حوزه ICT توسعه می‌یابند و فعالیت‌های مرتبط با ICT مشخص می‌شوند. بعد از این مرحله است که ITU وارد کار می‌شود و استراتژی‌های مشخص را با توجه به تحقیقات و پژوهش‌های مختلف، تبدیل به توصیه‌هایی منسجم برای صنایع ICT جهان می‌کند.

یکی دیگر از نهادهای قدرتمند حوزه ICT  کمیسیون ارتباطات فدرال  (Federal Communications Commission)یا FCC است. FCC سازمانی مستقل است که در سال ۱۹۳۴ توسط کنگره ایالات متحده آمریکا تاسیس شده ‌است و اعضای عالی آن توسط رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا منصوب می‌شوند. مهم‌ترین وظایف FCC را می‌توان به این ترتیب دانست: پهنای باند، رقابت، فرکانس رادیویی، رسانه، امنیت اجتماعی و امنیت داخلی. همچنین FCC مسئولیت ارائه مجوز و مدیریت پهن‌باند الکترومغناطیسی را برای کاربران تجاری و غیر تجاری از جمله ایالت‌ها و دولت‌های محلی بر عهده دارد. از سویی دیگر تعرفه‌ها که محدوده قیمت‌ها، نرخ و شرایط و ضوابط ارائه این قیمت‌ها را توسط carrierهای مخابراتی شامل می‌شود. معمول‌ترین تعرفه ثبت‌شده در FFC برای سرویس‌های محلی است. در ایالات متحده، شرکت‌های تلفنی به دو دسته مرکز مبادله محلی و مرکز مبادله راه دور تقسیم می‌شوند. مرکز مبادله‌های راه دور به دلیل شرایط رقابتی باید مطابق با تعرفه‌ها عمل کنند. اما تعرفه‌ها برای مراکز مبادله محلی اختیاری است. مقررات FCC در ایالات متحده اجباری است، در حالی که توصیه‌های ITU توسط کشورها انتخاب می‌شود و اجباری در اجرای آنها نیست. توصیه‌های اتحادیه بین‌المللی مخابرات بر اساس استانداردهای جهانی هستند، کشورها به میل خود می‌توانند این استانداردها و توصیه‌ها را پیاده‌سازی کنند یا به سراغ روش‌ها و استاندادهای دیگری بروند. اما مساله این است که با این حرکت، از حرکت جهانی به سمت و سوی مشخص جدا می‌شوند و در حباب خود می‌مانند. استانداردهای ITU این امکان را فراهم می‌آورند که سیستم‌های مختلف بر اساس این استانداردها در سطح جهانی و داخلی عمل کنند.

برک (BEREC) یا Body Of European Regulators for Electronic Communications آژانس رگولاتوری بازار مخابرات در کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. برک در سال ۲۰۰۹ تاسیس شد و در واقع گروه رگولاتورهای اروپایی (European Regulators Group)  که در سال ۲۰۰۲ تاسیس شده بود تبدیل به گروهی به نام برک شد که مسئولیت رگولاتوری را عهده‌دار شدند. افزایش رقابت و سرمایه‌گذاری، ارتقای بازار داخل اتحادیه اروپا و محافظت از کاربران نهایی از مهم‌ترین اهداف این رگولاتوری در سال ۲۰۱۷ است. همچنین شفافیت اطلاعات و تصمیم‌گیری در مورد مسائل اجرایی و غیره از دیگر امور مورد نظر این رگولاتوری است. اهمیت رگولاتوری اروپا از این رو است که کشورهای توسعه‌یافته و اکثر تولیدکننده‌های مهم قطعات ICT تحت تاثیر این قوانین هستند و به این ترتیب با پیاده‌سازی مقررات در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بر بقیه کشورها نیز تاثیر گذاشته می‌شود.

در ایران نیز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مسئولیت نظارت بر انجام تعهدها و ارائه مجوزها را برعهده دارد. این سازمان از سه بخش معاونت نظارت و اعمال مقررات، بررسی‌های فنی و صدور پروانه و توسعه مدیریت و امور منابع تشکیل شده است.

از سویی دیگر، شورای عالی فضای مجازی به عنوان شورای بالادستی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات، وظیفه سیاست‌گذاری در این حوزه را برعهده دارد. ریاست این شورا با رییس جمهور است و دبیر آن ریاست مرکز ملی فضای مجازی را نیز برعهده دارد. گسترش فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی و تاثیر آن بر زندگی فردی و اجتماعی و لزوم سرمایه‌گذاری هدفمند برای بهره‌گیری از فرصت‌های این حوزه، تمرکز اصلی شورای عالی است.

نهاد‌های قدرتمند حوزه ICT با استفاده از تخصص و قدرت خود به جلو می‌روند و تقریبا موفق هستند. اما همچنان می‌توان گفت سازمان‌ها و نهادهای حوزه ICT بر لبه تیغ راه می‌روند، همان‌قدر که می‌توانند موثر باشند و باعث توسعه و بهبود وضعیت شوند، ممکن است نتوانند با استراتژی‌های جهانی هم‌سو شوند یا به سمتی بروند که از دنیای در حال تغییر ICT دور و دورتر شوند و به جزیره‌هایی منفک تبدیل گردند.

منبع: واحد تحقیق و توسعه آسیاتک

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر