در حال خواندن
نود آی سی تی سومین سایت پرطرفدار آی تی کشور شد
0

در حالی که دغدغه بسیاری از صاحبان سایت‌ها رنک بازدید از سایت‌های‌شان است، هنوز هیچ مرجع قابل استناد داخلی برای تعیین رتبه سایت‌هایی ایرانی راه‌اندازی نشده است. آمار صحیح، همان چیزی است که در ایران همیشه جایش خالی بوده و هست. خبر راه‌اندازی الکسای ایرانی البته می‌تواند خبر خوشحال کننده‌ای باشد اما این که این سایت کی راه‌اندازی شود و چقدر مورد قبول و استناد، باید منتظر بود. در حال حاضر تنها مرجعی رسمی و بین‌المللی که مورد تایید بسیاری از کارشناسان و مورد اعتماد بسیاری از کاربران است، الکساست.
الکسا با ارایه آمار به تفکیک کشورها نه تنها به صاحبان سایت‌ها کمک می‌کند از میزان محبوبیت و بازدید سایت خود اطلاع پیدا کنند بلکه به کاربران اینترنت در هر کشور و با هر زبانی کمک می‌کند یکصد سایت برتر جهان یا کشورشان را بشناسند. الکسا ۳۰ میلیون سایت را در ۱۲۵ کشور جهان رصد کرده و رتبه‌بندی می‌کند. آمارها نشان می‌دهد ماهانه حدود شش میلیون نفر از این سایت بازدید می‌کنند.
ما برای اطلاع از میزان محبوبیت و چگونگی رقابت بین سایت‌های خبری IT ایرانی که این روزها شاهد افزایش تعداد آنها هستیم، از الکسا کمک گرفتیم. در این نوشته ۱۰ سایت و پر بازدید در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را بررسی کرده ایم. البته تعدادی سایت دیگر را هم می شد در میان این ۱۰ سایت جا داد؛ وب سایت‌هایی مثل موبنا (رتبه ۳۳۴۶) و آی سی تی پرس (در رتبه ۵۲۵۶). اما این سایت ها در رتبه بندی مورد نظر ما نمی گنجید.

شبنم کهن چی
 Narenji  رتبه الکسا: ۲۰۴
این سایت مورد علاقه بسیاری از دوستداران فناوری‌های نوین است. نارنجی با معرفی تازه ترین اخبار حوزه فناوری‌های نوین، گجت‌ها و رخدادهای مربوط به رسانه‌های اجتماعی سعی دارد جامعه کاربران ایرانی را در جریان اتفاقات روز قرار دهد. نارنجی حدود پنج سال است که کار خود را آغاز کرده است.
narenji.ir 
 
Gooyait   رتبه الکسا: ۶۱۳
 
گویا هم یک مجله اینترنتی است که به اطلاع‌رسانی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌پردازد. این مجله پربیننده از سال ۸۸ فعالیت می‌کند. به گفته گردانندگان این مجله بیشترین تمرکز گویا آی‌تی بر تولید فارسی است و در این مسیر از جدیدترین و معتبرترین مقالات منتشر شده در وب‌سایت‌های برتر در زمینه فناوری اطلاعات که عمدتا انگلیسی زبان و فارسی زبان هستند، استفاده می‌کند.
مطالب منتشره در مجله اینترنتی گویا آی‌تی توسط نویسندگان این مجله تولید یا ترجمه می‌شود.
gooyait.com 
 
Itna   رتبه الکسا: ۸۵۵
ایتنا یکی از سایت‌های خبری پر بازدید در حوزه فناوری اطلاعات است. مدیران این سایت اعلام کرده‌اند ایتنا بر آن است که به اطلاع‌رسانی جامع و حرفه‌ای در زمینه فناوری ارتباطات و اطلاعات بپردازد و با نگاهی دقیق‌تر و همه‌جانبه و با کمک کارشناسان و متخصصان و یاری دست‌اندرکاران به پرکردن خلا موجود در این حیطه بپردازد.
Itna.ir
 
۹۰ICT  رتبه الکسا: ۸۶۴
این سایت که کمتر از شش ماه است راه‌اندازی شده، نگاه انتقادی به اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات دارد. گفته می‌شود، مدیران این سایت قصد دارند تا قابلیت‌ها، ‌توانمندی‌ها و چالش‌های پیش روی فضای ICT کشور را در حد توان معرفی و ارزیابی کنند. در گام بعدی آنها تلاش می‌کنند با باز انتشار اخبار خبرگزاری‌های رسمی کشور نسبت به ارایه اطلاعات نادرست توسط منابع خبری واکنش نشان داده و با ارایه مستندات درست به شفاف سازی بیشتر در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور کمک کنیم.
نوع نگاه و مطالب سایت خبری ۹۰ICT به مسایل فناوری اطلاعات، ارتباطات، ‌اخبار شرکت‌های ایرانی، کشف وعده‌های دروغین اپراتورهای ارتباطی کشور، فناوری‌های مهیج و کاربردی در زندگی روزمره و ارایه اطلاعاتی در خصوص نحوه استفاده از فناوری‌های روز به منظور کاهش زمان و جلوگیری از اتلاف انرژی شهروندان متمرکز شده است.
۹۰ICT.com
 
ICTna  رتبه الکسا: ۱۲۹۹
 ایستنا، سال ۸۳ کار خود را آغاز کرد. این سایت که از سوی عده‌ای از خبرنگاران و روزنامه نگاران و کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات به روز می‌شود، همواره به عرضه خدمات ارزش افزوده و اطلاع‌رسانی به وسیله بسترهای نوین ارتباطی توجه خاصی دارد. به همین دلیل در عرضه این‌گونه خدمات، پیشرو و صاحب سبک است از جمله خدماتش می‌توان به اطلاع‌رسانی به وسیله SMS، فکس، ایمیل و همچنین عرضه نسخه موبایل (wap) برای مشترکان GPRS اشاره کرد.
ictna.ir 
 
Itanalyze  رتبه الکسا: ۱۶۸۲
سایت IT آنالیز چند سالی است شروع به کار کرد. انتشار اخبار و گزارش‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند هر سایت اطلاع‌رسانی دیگر از جمله فعالیت‌های این سایت است. گرداننده این سایت علاوه بر تولید محتوا از اخبار منتشر شده در خبرگزاری‌ها نیز استفاده می‌کند.
itanalyze.com 
 
ITIran   رتبه الکسا: ۲۲۶۱
IT ایران یکی از قدیمی‌ترین سایت‌های خبری حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران است. این سایت سال ۸۱ کارش را شروع کرد. هدف این سایت پوشش رسانه‌اى اخبار مربوط به فناورى اطلاعات و ارتباطات است. این سایت علاوه بر تولید خبر، سعى دارد مطالب مفید سایت‌ها و گاه وبلاگ‌هاى فارسى را منعکس کند.
Itiran.com
 
Webna   رتبه الکسا: ۲۳۱۰
پایگاه خبری وب سایت‌های ایران تابستان سال ۸۵ کار خود را آغاز کرد. این سایت تلاش می‌کند اخبار مربوط به وب سایت‌های ایرانی را منتشر کند و به این وسیله راه‌اندازی سایت‌های جدید و خدمات نوینی که در سایت‌ها عرضه می‌شود را به اطلاع کاربران ایرانی برساند.
هدف اصلی از راه‌اندازی این سایت ایجاد پل ارتباطی میان کاربران و مدیران سایت‌ها اینترنتی در ایران، اطلاع‌رسانی صحیح در زمینه فعالیت‌ها، امکانات جدید، مشکلات فنی به همراه مصاحبه با مدیران سایت‌های ایرانی از اهداف اصلی و بناست.
webna.ir 
 
CITna   رتبه الکسا: ۳۹۴۷
سازمان خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات سیتنا با ساختار خصوصی علاوه بر انعکاس اخبار، رخدادها و رویدادهای این حوزه با ایجاد وبگاهی تعاملی امکان انتشار نقطه نظرات، یادداشت‌ها، مقاله‌ها و مطالب دریافتی از سوی مخاطبان را فراهم می‌کند.
سیتنا، سازمان خبری چندان فعالی نیست و در یک دوره از زمان نیز فعالیتش متوقف شد. اما هنوز هم از آن دسته از سایت‌هایی است که دسته مشخصی از کاربران به صورت روزانه به آن مراجعه می‌کنند.
citna.ir
 
Pariyana  رتبه الکسا: ۶۹۷۴
پریانا، در حقیقت یک مجله آی تی است که امسال در جشنواره وب ایران توانست در بخش بهترین سایت مجله اینترنتی رتبه نخست را به دست بیاورد. با این وجود، عجیب است که رنک این شش هزار است. پریانا اخبار مربوط به حوزه اینترنت، موبایل و فناوری‌های جدید را پوشش می‌دهد. پریانا سال ۸۷ فعالیت خود را آغاز کرده است.
pariyana.com 

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر