در حال خواندن
نمی‌توان برای دکل‌های موبایل حریم ثابتی تعیین کرد
0

عضو هیات مدیره انجمن حفاظت در برابر اشعه ایران و کارشناس سازمان انرژی اتمی گفت: با توجه به تنوع در تعداد آنتن‌های روی دکل، محل و ارتفاع نصب هر یک، تنوع در فرکانس‌های تابشی آنتن‌ها نمی‌توان برای دکل‌ها حریم ثابتی تعیین کرد.
نود آی سی تی – دلنواز فروردین در کارگاه آموزشی “بررسی و اندازه‌گیری میزان تشعشات آنتن‌های شبکه‌های تلفن همراه ” گفت: برای هر دکل با کلیه آنتن‌های نصب شده روی آن باید حد پرتو گیری رعایت شود.
وی بیان کرد: خوشبختانه کشور ایران از سال ۶۸ در قانون حفاظت در برابر اشعه و آیین نامه آن پرتوهای غیر یون‌ساز را هم لحاظ کرده است.
وی با بیان اینکه اپراتورهای تلفن همراه پروانه اشتغال به کار با پرتوهای ماکرویو و رادیویی را به صورت سه ساله از سازمان انرژی اتمی دریافت می‌کنند، گفت: در این سه سال از سوی سازمان انرژی اتمی تحت مراقبت هستند.
فروردین ادامه داد: منظور از استاندارد پرتوهای غیر یون ساز حدود پرتوگیری مصوب ۸۵۶۷ است و حدود استاندارد در موسسه تحقیقات استاندارد صنعتی ایران تصویب شدند.
وی افزود: در حال حاضر در تمام بازه فرکانسی GSM، حد استاندارد ۴/۴ وات متر مربع در نظر گرفته می شود و سازمان انرژی اتمی به اپراتورها از این مقدار بالاتر اجازه فعالیت نمی‌دهد.
وی ادامه داد: اگر روی یک دکل هم آنتن تلفن همراه و هم آنتن وایمکس نصب شود حد پرتوگیری برای فرکانس تلفن همراه یعنی ۴۴۰ میکرو وات بر سانتیمتر مربع باید رعایت شود.
وی با بیان اینکه هر اپراتور پس از نصب آنتن روی دکل موظف است شدت کل پرتو را اندازه‌گیری کند، گفت: در صورتی که میدان ترکیبی از چند فرکانس باشد سخت گیرانه‌ترین حالت و کمترین حد برای آن فرکانس رعایت می‌شود.
فروردین عنوان کرد: مهم این است که فاصله ۱۰ متری از آنتن حفظ شود ولی از آنجا که آنتن در فاصله بالاتری قرار می‌گیرد خطرات ناشی از این تشعشعات به طور چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند.
 
 
 

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر