در حال خواندن
مشکلات PAPها و مخابرات همراه با سکوت رگولاتور ادامه دارد
0

در حالی که مدیران شرکت مخابرات ایران بارها اعلام کرده‌اند که رقابت شرکت‌های مخابراتی با شرکت‌های ندا، منصفانه وسالم است. اما کماکان اجرا نکردن قانون توسط اپراتور غالب در رقابت با سایر اپراتورها، بزرگ‌ترین مشکل شرکت‌های PAP عنوان می‌شود و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در این زمینه اقدام جدی انجام نمی‌دهد یا سکوت می‌کند.
آبان ماه سال گذشته آیین نامه تعاملی کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به اپراتورها ابلاغ شد و طبق آن شرکت‌های مخابراتی استانی موظف به تعامل با شرکت‌های PAP برای ارایه اینترنت پرسرعت شدند، این در حالی است که هنوز کارشکنی‌های مختلفی از پاور برق گرفته تا بحث تجهیزات passive، انحصار سیم مسی، انحصار انتقال درون استانی و غیره برای عقب انداختن کار شرکت‌های pap توسط مخابرات‌های استانی انجام می‌شود.
در این نوشته برخی از مهم‌ترین چالش‌های شرکت‌های ندا با برخی از شرکت‌های مخابرات استانی با گفت‌وگو با عبدالمحمد بیدختی‌نژاد، مسوول دبیرخانه شرکت‌های ندا (PAP) بیان شده است که می‌خوانید. مصاحبه شونده بر این نکته تاکید دارد که مجال پرداختن به همه موارد وجود ندارد و این جا تنها به نمونه‌هایی از آن اشاره شده است.
نود آی سی تی – استان اصفهان: واگذاری پسیو، رانژه‏ خطوط مشترکان، تاخیر در واگذاری امکانات دیگر همچون انتقال بین مراکزعبدالمحمد بیدختی نژاد مشکل شرکت‌های ندا با مخابرات استان اصفهان را در واگذاری پسیو و رانژه‏ خطوط مشترکان عنوان کرده و می‌گوید: در حالی که با استناد به ماده شش مصوبه کمیسیون ۹۷ سازمان تنظیم و مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکت مخابرات موظف است تا شرایط ایجاد امکانات جدید و یا ارایه نکردن آن را با ذکر دلایل فنی و اقتصادی حداکثر ظرف یک هفته پس از دریافت درخواست، به صورت کتبی به شرکت PAP ارایه دهد، اما در خصوص افزایش پورت‏های پسیو در برخی مراکز اصفهان هنوز هیچ پاسخی از سوی شرکت مخابرات این استان برای شرکت ارسال نشده است.وی می‌افزاید: همچنین از مشترکان شرکت‌ها خبر می‌رسد که طی تماس‌هایی از طرف مخابرات به آنها اعلام شده که خط ایشان به صورت رایگان برای مدت سه ماه از طرف مخابرات رانژه شده است و در صورت رضایت می‌توانند برای همیشه از سرویس اینترنت مخابرات استفاده کنند. این در حالی است که این مشترکان از شرکت‌های ندا سرویس خریداری کرده و با رضایت ادامه همکاری می‌دادند.افزون بر این، شرکت مخابرات استان اصفهان، خطوط مشترکان خود را ظرف چند ساعت رانژه می‌کند، اما رانژه مشترکان شرکت‌های ندا چند هفته طول می‌کشد. در نهایت هم گفته می‌شود، در صورت تمایل برای انجام به موقع عملیات رانژه، باید هزینه مازاد بر هزینه ۱۰.۰۰۰ ریالی مصوب کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پرداخت شود.استان خراسان رضوی: رانژه‏ خطوط مشترکانمسوول دبیرخانه شرکت‌های ندا همچنین با اشاره به اقدام غیرقانونی شرکت مخابرات استان خراسان رضوی می‌گوید: شرکت مخابرات خراسان رضوی پیرو اقدامی ‌غیرقانونی، به همه مراکز مخابراتی خود اعلام کرده است که از رانژه‏ خطوط ADSL مشترکان شرکت‌های PAP خودداری کنند. همچنین تعرفه‏ رانژه‏ خطوط را به صورت غیرقانونی از ۱۰۰۰۰ ریال به ۳۰۰۰۰ریال و مبالغ بالاتر افزایش داده است.  وی می‌افزاید: بدیهی است، این اقدام غیرقانونی باعث شده تا مردم این استان، به ناچار مجبور به دریافت سرویس اینترنت پرسرعت از شرکت مخابرات استان خراسان رضوی شوند. چه آن که طی روزهای گذشته قراردادی توسط مخابرات استان خراسان رضوی تهیه شده که طی آن قرارداد، هزینه رانژه خطوط تا ۶۵.۰۰۰ ریال هم افزایش داده شده است و اگر شرکتی قرارداد را امضا نکند، از خدمات رانژه محروم خواهد ماند و گزینه دیگری نخواهد داشت.بیدختی نژاد با بیان اینکه شرکت‌های ندا برای رانژه یا خروج از رانژه مشترکان با مشکل مواجه است، می‌گوید: شرکت مخابرات استان خراسان رضوی در این زمینه همکاری لازم را ندارد و این شرکت مجبور است گاهی برای چند هفته در انتظار بماند.  این در حالی‏ است که با استناد به ماده ۵ مصوبه کمیسیون ۹۷ سازمان تنظیم و مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکت‌های مخابراتی موظفند عملیات مذکور و آماده‌سازی خط تلفن اعلامی ‌را حداکثر ظرف مدت سه روز پس از تاریخ تحویل درخواست، آن هم با هزینه ۱۰.۰۰۰ ریال به انجام برسانند. در ضمن آن شرکت مخابراتی از رانژه‏ خطوط PCM مشترکان شرکت‌های ندا خودداری می‏کند، در حالی ‏که برای مشترکان مخابرات این اقدام صورت می‌گیرد.استان مرکزی: واگذاری پسیو، ارایه پهنای باندبیدختی نژاد در مورد مشکل شرکت‌های PAP با مخابرات استان مرکزی می‌گوید: در بسیاری از موارد مخابرات با فضای پسیو درخواستی شرکت‌های ندا اصلا موافقت نکرده یا با تاخیر انجام داده است، این در حالی است که مطابق پروانه شرکت‌های PAP مخابرات ملزم به اختصاص فضای پسیو است، با وجود اینکه در این استان ظرفیت پسیو این شرکت تکمیل شده و تکمیل ظرفیت پسیو باعث بروز مشکلات عدیده برای این شرکت‌ها ازجمله توقف فروش گشته است. وی ادامه می‌دهد: با استناد به تبصره ۲ ماده ۶ مصوبه کمیسیون ۹۷ سازمان تنظیم و مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکت‌های مخابراتی موظفند حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز طرح لازم را تهیه و برای اجرا به شرکت‌های ندا ابلاغ نمایند. در غیر این‏صورت راهکار مناسبی را جایگزین کنند.وی از ارایه پهنای باند به عنوان مشکل دیگر نام برده و می‌افزاید: بنابر مسایل امنیتی کشور و الزام استفاده از سیستم LI از یک‏طرف و از طرف دیگر کاهش قیمت‏ها به‏گونه‏ای که کاربران بتوانند از سرویس‏های ارزان قیمت استفاده کنند، درخواست اینترانت به مخابرات استان داده می‏شود اما مخابرات استان از ارایه پهنای باند اینترانت خودداری می‏کند، چون علاقه‌مند است با فروش اینترنت محلی، از سود بیشتری برخوردار شود. با توجه به اینکه شرکت مخابرات استان مرکزی اینترانت نمی‏دهد، شرکت‌های ندا به سراغ شرکت ارتباطات زیرساخت رفته‌اند ولی در این‏گونه موارد که شرکت‌های ندا می‌خواهند از اینترانت شرکت ارتباطات زیرساخت استفاده کنند، شرکت مخابرات استان مرکزی اجازه استفاده از فیبر را نمی‌دهد. بیدختی نژاد می‌گوید: مخابرات استان، در برخی از موارد حتی چندین میلیون تومان هزینه کشیدن فبیر را از شرکت‌های ندا دریافت کرده است، اما اجازه استفاده از آن را نمی‌دهد و کاربران استان نخستین کسانی هستند که از این مورد آسیب می‌بینند. افزون بر این، اگر شرکت‌های ندا از اینترانت شرکت ارتباطات زیرساخت استفاده کند، شرکت مخابرات استان از درآمدهای مهم دیگری مانند رانژه، انتقال، فضا و برق بهره‏مند خواهد شد. وی با اشاره  به تبصره ۱ ماده ۶ می‌افزاید:  اگر به هر دلیلی امکان واگذاری خدمات مخابراتی فراهم نشود باید شرایط ایجاد امکانات جدید و نبود آن، با ذکر دلایل فنی و اقتصادی به‏صورت کتبی و مشخص از سوی شرکت‌های مخابراتی به شرکت ندا اعلام شود و براساس ماده ۱۲ شرکت‌های مخابراتی باید بستر انتقال لازم برای انتقال داده از مراکز شرکت ارتباطات زیرساخت تا مراکز محلی مورد تقاضای شرکت ندا را فراهم کند. استان کرمانشاه: واگذاری پسیو، رانژه‏ خطوط مشترکانبه گفته بیدختی نژاد در این استان نیز در بسیاری موارد مخابرات با فضای پسیو درخواستی برخی از شرکت‌های ندا اصلا موافقت نکرده، در حالی که مطابق پروانه شرکت‌های PAP مخابرات ملزم به اختصاص فضای پسیو است.وی می‌گوید: مخابرات استان کرمانشاه چندین نوبت شرکت‌های ندا را مجبور به فشرده سازی فضا کرده و افزون بر هزینه‌های فشرده سازی، برای رانژه دوباره، آنان را مجبور به پرداخت هزینه‌های رانژه آن هم به قیمت ۳۰.۰۰۰ ریال کرده است. در این میان، برخی از شرکت‌های ندا می‌گویند، مخابرات این استان، حتی پاسخ نامه آنان را نمی‌دهد.استان تهران: واگذاری پسیو، رانژه‏ خطوط مشترکان، ارایه پهنای باندبیدختی نژاد در ادامه با بیان این که در بسیاری از مراکز استان تهران مشکل کمبود فضای پسیو وجود دارد و شرکت‌های ندا فروش خود را در این مراکز متوقف کرده‌اند، می‌گوید: به این ترتیب این شرکت‌ها در اکثر مراکز تهران قادر به ارایه سرویس نیست. افزون براین، ارایه کابل‏های اختصاصی برای مراکزی که تجهیزات شرکت به‏دلیل نبود فضای اکتیو خارج از کانکس نصب شده است با تاخیرهای چندین ماهه و گاه بیش از یک‏سال، آن هم با قیمت‏های بسیار غیر متعارف صورت می‏گیرد.وی می‌افزاید: مدت زمان رانژه خطوط مشترکان شرکت‌های ندا در استان تهران نیز بسیار طولانی است و در برخی مراکز، شرکت مخابرات استان تهران، علت را نبود وجود سیم رانژه در آن مرکز اعلام می‏کند که این مورد باعث نارضایتی مشتریان و ارایه نکردن سرویس به‏موقع از سوی این شرکت‌ها خواهد شد. وی با اشاره به مشکل پهنای باند می‌گوید: از سال گذشته تاکنون مخابرات استان تهران ظرفیت پهنای باند بسیاری از مراکز استان تهران را افزایش نداده و افزایش برخی از مراکز به دلیل کمبود تجهیزات مخابراتی، با تاخیرهای طولانی انجام شده است. این امر موجب شده که مشتریان شرکت‌های ندا با فشار اساسی مواجه شوند. استان قم: واگذاری پسیو، ارایه پهنای باندوی همچنین با بیان اینکه برای واگذاری پسیو شرکت‌های PAP در این استان دچار مشکل هستند و چندین بار به فشرده‌سازی روی آورده‌اند،  می‌گوید: با توجه به این‏که مخابرات استان قم، امکان افزایش پهنای باند بین برخی مراکز را ندارد، برخی از شرکت‌های ندا درخواست نصب تجهیزات با عنایت به مصوبه‏ی کمیسیون ۹۷، در مراکز را از یک‏سال گذشته به دلیل کاهش فشار بر مشترکان کنونی سرویس اینترنت پرسرعت، صادر کرده ولی متاسفانه تاکنون آن شرکت پاسخ نامه را نداده است.وی می‌افزاید: در خصوص نصب تجهیزات وایرلس در مراکز مخابراتی استان قم نیز برخی از شرکت‌های ندا درخواست خود را به شرکت مخابرات استان قم ارایه کرده‌اند، شرکت مخابرات اعلام کرده، پس از اخذ مجوزهای لازم اقدام خواهد کرد اما هنوز زمانی را برای این کار اعلام نکرده است. استان فارس: واگذاری پسیو، ارایه پهنای باند، مسایل مالیبیدختی نژاد می‌گوید: افزایش امکانات پسیو توسط شرکت مخابرات استان با تاخیر صورت می‌گیرد. در عین حال افزایش ظرفیت پهنای باند انتقال بین مراکز نیز با تاخیرهای حداقل سه ماهه صورت می‌گیرد و این موضوع برای شرکت‌های ندا، مشکل‌ساز شده است.وی می‌افزاید: هرچند به گفته همکاران مخابرات استان فارس، قیمت‌های لینک انتقال شهری و بین شهری، مطابق قیمت‌های کمیسیون تنظیم مقررات محاسبه می‌شود، اما مخابرات استان پهنای باند انتقال بین (مثلا) شیراز و کازرون را طی چند نقطه محاسبه می‌کند. به این ترتیب، هزینه انتقال پهنای باند میان دو نقطه یادشده برای ۲Mbps به جای ۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال، ۶.۵۵۰.۰۰۰ ریال محاسبه می‌شود.سایر استان‌ها:بیدختی نژاد همچنین می‌گوید: مخابرات استان هرمزگان هم  از ارایه پهنای باند اینترانت خودداری می‏کند. این درحالی است  که با استناد به تبصره ۱ ماده ۶ اگر به هر دلیلی امکان واگذاری خدمات مخابراتی فراهم نشود، باید شرایط ایجاد امکانات جدید و فقدان آن با ذکر دلایل فنی و اقتصادی به‏صورت کتبی و مشخص از سوی شرکت‌های مخابراتی به شرکت ندا اعلام شود. شرکت مخابرات استان آذربایجان غربی، امکان افزایش پهنای باند بین مراکز برخی مراکز در شهر ارومیه را ندارد. شرکت‌های ندا درخواست نصب تجهیزات با عنایت به مصوبه‏ی کمیسیون ۹۷، در مراکز، را از چند ماه گذشته به دلیل کاهش فشار بر مشترکان کنونی سرویس اینترنت پرسرعت، صادر کرده‌اند ولی متاسفانه تاکنون آن شرکت پاسخ‌نامه‌ها را نداده است.به گفته وی، در استان یزد نیز درخواست اینترانت توسط شرکت‌های ندا به مخابرات استان داده شده، اما مخابرات استان از ارایه پهنای باند اینترانت در شهر یزد خودداری می‏کند و اعلام کرده است، در صورتی اینترانت می‏دهد که اینترنت هم، خریداری شود. در حالی‏ که نامه‏های درخواست اینترنت و اینترانت شرکت‌ها را بیشتر از یک سال بی‏پاسخ گذاشته است.بیدختی نژاد در مورد مشکل شرکت‌های ندا در  استان قزوین می‌گوید: درخواست‏های افزایش پسیو مراکز قزوین چندین ماه به طول انجامیده است. به گفته مسوول دبیرخانه شرکت‌های PAP، این مشکلات در استان‌های دیگر نیز وجود دارد. افزون بر این، شرکت‌های ندا مشکلات دیگری هم دارند که فقدان صدور مجوز تردد ۲۴ ساعته در مراکز، ارایه صورت حساب‌های غیراستاندارد که مورد تایید وزارت دارایی نیست، ارایه نکردن SLA برای سرویس‌ها و مدت زمان ارایه خدمات از آن جمله است.
منبع: روزنامه فناوران اطلاعات

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر