در حال خواندن
مخابرات بازگشت پذیر نیست
0

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، در پاسخ به اظهارات منتسب به وزیر ارتباطات مبنی بر غیرقانونی بودن واگذاری مخابرات ایران گفت: احدی حق ندارد و نمی‌تواند با خصوصی‌سازی مخالف باشد.
نود آی سی تی – مظفر پوررنجبر دیروز در نشستی خبری در محل برپایی نمایشگاه تلکام ۲۰۱۳ با بیان این مطلب گفت: نمی‌گویم که دولت‌ها با خصوصی‌سازی مخالف بوده‌اند چرا که اصل ۴۴ مورد تاکید مقام معظم رهبری است و احدی حق ندارد و نمی تواند با خصوصی‌سازی مخالف باشد و در این میان فرق نمی‌کند که چه دولت یا فردی بخواهد چنین اظهار نظری کند.
وی گفت: قراردادی میان سازمان خصوصی‌سازی و سهامداران شرکت مخابرات منعقد شد و حالا در این زمینه سهامداران باید تصمیم بگیرند و نظر بدهند. اما طبق آنچه که من می‌دانم، زمانی قراردادی بسته شده و کالائی به قیمتی فروخته شده است. تاکنون نیز ما ۵۰۶۰ میلیارد تومان از معامله‌ای که ۸۰۰۰ میلیارد تومان بوده، پرداخت کرده‌ایم.
پوررنجبر در مورد شرایط فسخ قرارداد افزود: در زمینه فسخ این قرارداد و اینکه چه کسی می‌تواند مخابرات را پس بگیرد هم قانون تصمیم گرفته است و مرجع قانونی این بحث مشخص شده است.
پوررنجبر گفت: باید به این نکته توجه داشت که خصوصی‌سازی تغییری بزرگ محسوب می‌شود و معمولا در برابر تغییر این مقاومت وجود دارد.
 
مخابرات برگشت پذیر نیست
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران به صراحت گفت: به هر صورت شرکت مخابرات ایران برگشت پذیر نیست و هیچ‌کس، حتی دولت نمی‌تواند آن را برگرداند؛ زیرا این کار خلاف قانون است.
 
کابل مسی باشد برای زیرساخت
پوررنجبر همچنین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیر ارتباطات مبنی بر اینکه کابل مسی زیرساخت محسوب می‌شود و باید از مخابرات به وزارت ارتباطات بازگردانده شود، گفت: اگر سهامدار در این زمینه از من نظر بخواهد، می‌گویم همین فردا این کار انجام شود؛ البته من در موضعی نیستم که برای این موضوع تصمیم‌گیری کنم و تصمیم‌گیری دراین زمینه برعهده سهامدار است.
به گفته وی، اگر وزارت ارتباطات و شرکت ارتباطات زیرساخت هزینه‌های مربوط به کابل مسی را پرداخت کرده‌اند، ما این کابل‌ها را به آنها باز پس می‌دهیم چرا که تا همین حالا هم این بخش برای ما چیزی به غیر از دردسر نداشته است.
وی گفت:‌ حتی شبکه فیبر نوری و برخی از تجهیزات هم از نظر من قابل واگذاری است. از سوی دیگر نمی‌توان کابل مسی را با یک نظریه کاملا غیرکارشناسی برداشت و آن را منتقل به بخش دیگری کرد چرا که این موضوع تبعات مالی، حقوقی و غیره دارد و در نهایت این موضوع را نمی‌توان برطرف کرد مگر از طریق روش کدخدامنشی و تعامل.
 
به واگذاری پروانه اپراتورهای دیگر هم ایراداتی وارد است
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران افزود: من به شخصه در جریان صدور پروانه اپراتورهائی از قبیل ایرانسل هم بودم و اینجا به شما می‌گویم که بعید ندانید در واگذاری پروانه این اپراتورها هم مشکلاتی بوده باشد.
پوررنجبر درباره اظهارات وزیر ارتباطات مبنی بر لزوم خروج مخابرات از انحصار گفت:‌ نمی‌دانم چرا وزیر ارتباطات چنین صحبتی را در حوزه تلفن ثابت مطرح کرده‌اند. اما به هر حال اکنون شش شرکت هستند که در حوزه واگذاری خدمات تلفن ثابت پروانه دارند اما یک گام به سمت جلو برنداشته‌اند. چرا که اقدام در این زمینه نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار بالایی دارد و منطقی نیست که فردی بخواهد میلیاردها دلار هزینه کند تا چند میلیارد ریال برداشت کند.
وی افزود: این حرف‌هایی که مطرح می‌شود، نشدنی، قصه و شعبده بازی است و گرفتاری اصلی ما چیز دیگری است.
وی افزود: کدام آشپز وجود دارد که برای کار خود قابلمه بسازد و یا اینکه کدام آژانس مسافرتی هست که بخواهد اتوبوس تولید کند؟ در حوزه ارتباطات از نظر من همه ما یک هدف واحد داریم و آن هدف آن است که مردم با یکدیگر ارتباط داشته باشند حال ما می‌توانیم شیوه‌های مختلفی در نظر بگیریم تا خود مردم انتخاب کنند که می خواهند از چه طریقی تماس برقرار کنند.
وی ادامه داد: من استقبال می‌کنم که عده‌ای بیایند و بگویند کیفیت خدمات سرویس‌ها پایین است و من در این زمینه به طور کامل توضیح بدهم که چرا گاه مشکلاتی ایجاد می‌شود و مردم و مشترکان ناراضی هستند.
مدیر عامل شرکت مخابرات ایران گفت: اکنون جلوی ارائه خدمات نسل‌های سوم و چهارم به چه دلیل گرفته شده است؟ من حاضرم در هر دادگاهی من را محاکمه کنند تا من آنجا بگویم که اگر کیفیت پایین و بدی به مردم ارائه می‌شود دلیل‌اش چیست.‌ اکنون داستان ما داستان فردی است که گاری را دزدیده بود و داخل آن پوشال ریخته بود و قاضی همواره به پوشال‌های او ایراد می‌گرفت؛ در حال حاضر وضعیت ما هم به این شکل است و کسی درباره کیفیت خدمات ما سوالی نمی‌پرسد.
 
اگر مخابرات ورشکسته شود، چه کسی ضرر می‌کند؟
پوررنجبر در مورد وضعیت تعرفه‌های مخابراتی نیز گفت: در حوزه تلفن همراه و بحث آبونمان در حال حاضر تغییری صورت نگرفته و براساس گفته وزیر ارتباطات تعرفه‌های جدیدی که برای این بخش‌ها در نظر گرفته شده بود اجرایی نمی‌شود.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با بیان این مطلب گفت: ما در زمینه تعرفه چهار بحث داریم که از این پس در حوزه تلفن ثابت پانزدهم مهرماه قبوض جدید مشترکان با تعرفه ۵۸.۷۱ ریال به دست آنها خواهد رسید.
وی افزود: اما در حوزه تلفن همراه و بحث آبونمان در حال حاضر تغییری صورت نگرفته و براساس گفته وزیر ارتباطات تعرفه‌های جدیدی که برای این بخش‌ها در نظر گرفته شده بود اجرائی نمی‌شود.
پوررنجبر گفت: البته ما در حوزه تعرفه‌های سیار و بحث آبونمان‌نامه‌هایی به سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نوشته‌ایم و منتظریم که تعرفه‌های جدید در این حوزه‌ها ابلاغ شود تا ما آنها را اجرائی کنیم.
او گفت: یکی دیگر از هزینه‌ها هم مربوط به هزینه‌های طرح همکدی می‌شود که در اصل ما مسئول هزینه‌های این طرح نیستیم و اگر قرار به اجرای این طرح باشد لازم است هزینه‌های آن از طریق دولت تامین شود تا شرکت مخابرات و مردم از این بابت هزینه‌ای پرداخت نکنند.
پوررنجبر افزود: اصلا تصور کنید ما تعرفه‌های خود را همان ۴۴ ریال در نظر می‌گیریم، آبونمان نمی‌گیریم، جلوی ال سی‌های ما گرفته می‌شود و در زمینه اینترنت هم اجازه واگذاری سرعت بیشتر از ۱۲۸ کیلوبیت نداریم؛ اصلا تصور کنید که شرکت مخابرات ایران ورشکسته شود. اما پس از افتادن این اتفاق در نهایت چه کسی ضرر خواهد کرد. اکنون ما کشوری در حال توسعه هستیم و همه می‌دانیم که حوزه اقتصادی و توسعه آن زیر چتر سیاست قرار دارد.
 
تعامل مخابرات و وزارت ضروری است
پورنجبر در خصوص اینکه به نظر می‌رسد رابطه وزارت ارتباطات و مخابرات تیره و تار شده گفت: ما در تمام مصاحبه، سمینارهای و گفته‌های مدیران حتی یک مورد هم نداشته‌ایم که تحلیل آن این گونه باشد که این رابطه در حال تیره و تار شدن است. حتی پس از خصوصی‌سازی هم ما چنین حسی نداشتیم و این تحلیل را به طور کلی قبول نداریم.
وی ادامه داد: حتی اگر درباره مذاکرات و مکاتبات صحبت‌های مدیران وزارتخانه‌ای هم چنین تعبیری داشته باشیم، ما احساس نمی‌کنیم که اینها مبنی بر تیره و تار شدن رابطه باشد بلکه آنچه مطرح می‌شود مربوط به اظهارنظرهای این بخش است و حتی در بدترین حالت مخابرات و وزارت ارتباطات مانند دو سرباز از دو جناح مختلف هستند که در یک جبهه حضور دارند و در یک قایق قرار گرفتند. حتی این دو سرباز زمانی قصد کشتن یکدیگر را هم می‌داشتند اکنون در دریا و در قایقی هستند که ناچارند یکدیگر را نجات‌دهند چرا که در غیر این صورت موج تقاضاهای مردم هر دو طرف را غرق خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران افزود: ما هیچ بحثی مبنی بر تیر و تار شدن روابط با وزارتخانه نداریم اما گاهی دوستان مدیر صحبت‌هایی می کنند که ما هم مانند شما از آنها تعجب می‌کنیم. اکنون این برای ما جای سوال دارد که چرا به ما فرصت نداده‌اند طرح‌های خود را معرفی کنیم.
او گفت: ما با توجه به جایگاه بسیار مهم مخابرات و اینکه نفر اول بازیگران عرصه ارتباطات به شمار می‌رویم بر این باوریم که عقلانیت سیاستی اتخاذ می‌کند که دولت با چنین مرجعی وارد صحبت شود نه اینکه برای آنها پیغام بفرستد اما از مدت‌ها قبل متقاضی نشست با وزارتخانه بوده و هستیم و این تعامل را اجتناب‌ناپذیر می‌دانیم اما تاکنون صحبت‌های دوستان را از پشت تریبون شنیده‌ایم درحالی‌که اگر زمانی گذاشته شود و گفت‌وگویی دوطرفه صورت بگیرد، بی‌شک این مشکلات برطرف خواهد شد.
 
 

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر