در حال خواندن
محصولات فناورانه ایران در راه روسیه
0

با توسعه همکاری‌ها و تبادل تجربیات شرکت‌های ایرانی و روسی فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات ایرانی، محصولات دانش‌بنیان صنایع مخابراتی، دیجیتال و نرم‌افزار خود را به روسیه و حوزه اورآسیا صادر خواهند کرد.

عیسی زارع‌پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – ویدیویی با عنوان ورود محصولات و خدمات فناورانه ایران در راه بازارهای جهانی در اینستاگرام منتشر کرد. در این ویدیو محمدامین آقامیری -معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات- بیان کرده است: حوزه صادرات مخصوصا در حوزه آی‌سی‌تی یکی از فرصت‌های بی‌نظیری است که جمهوری اسلامی ایران دارد. ما مجموعه توانمند بسیاری خوبی در کشور داریم، مجموعه دانش‌بنیان و شرکت‌های قوی که محصولات و خدمات خوبی ارائه می‌دهند.

محمد خوانساری -رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران- هم اظهار کرده از مهم‌ترین اقداماتی که در برنامه قرار دادیم و در سال‌های گذشته حداقل در وزارت ارتباطات سابقه‌ای ندارد این است که برای شرکت های فعالی که در ایران به بلوغی در بازار خدمات فناوری رسیده‌اند، در بازار روسیه بازارسازی کنیم.

روسیه مقصد محصولات دانش‌بنیان ایرانی در حوزه آی‌سی‌تی

همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که ۳۶ شرکت بزرگ ایرانی و روسی که در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات فعال هستند، با برگزاری چند دور نشست بی‌واسطه در مسکو، راه‌های توسعه همکاری‌ها و تبادل تجربیات در زمینه «آی‌سی‌تی» را بررسی کردند. شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات ایرانی، محصولات دانش‌بنیان صنایع مخابراتی، دیجیتال و نرم‌افزار خود را به روسیه و حوزه اورآسیا صادر خواهند کرد.

در مذاکرات رو در رو بین شرکت‌های دو کشور، چندین سند همکاری در زمینه صادرات محصولات فناورانه ایرانی به روسیه، از جمله در زمینه صنایع مخابراتی، نرم‌افزار، سخت‌افزار و دیجیتالی به امضا رسید، تا پس از خروج شرکت‌های غربی از روسیه، از این پس محصولات باکیفیت ایرانی جای نمونه‌های اروپایی و آمریکایی را در بازار روسیه پر کنند.

ویچسلاو گرکوف، مدیر فناوری شرکت روس‌سورستال روسیه پس از امضای تفاهم‌نامه با شرکت متناظر ایرانی گفت: ایران در حوزه فناوری مخابراتی سرآمد است و ما با انعقاد قرارداد بلندمدت، همکاری دوجانبه را توسعه خواهیم داد.

واسیلی بوژا، نماینده هلدینگ ارتباطات، هوش‌مصنوعی و نرم‌افراری روس‌دیتا نیز گفت: تبادل تجربه بین ایران و روسیه برای ما جذاب و ارزشمند است و با تفاهم‌های انجام‌شده، به‌زودی در حوزه‌های مختلف همکاری‌های خود را تقویت می‌کنیم.

آندرِی یاکیموف، معاون همکاری‌های شرکت ارتیاطات بین‌الملل مسکو نیز گفت: در نشست‌های دوجانبه با شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی، تاکنون سه سند همکاری امضا شده و سند دیگری نیز در آستانه نهایی شدن است.

محمدامین آقامیری، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران نیز با اشاره به توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در حوزه آی‌سی‌تی گفت: مجموعه شرکت‌های ایرانی که برای انعقاد اسناد همکاری با شرکت‌های روسی به مسکو آمده‌اند، دانش و توانمندی روز دنیا را در اختیار دارند و محصولات این شرکت‌ها در عرصه بین‌المللی قابل رقابت است.

زارع‌پور امروز، پنج شنبه برای رایزنی و مذاکره با وزیر ارتباطات، مخابرات و دیجیتال روسیه به مسکو سفر کرده است. امضاء اسناد همکاری بین دو وزارتخانه و بررسی راه‌های توسعه و تعمیق همکاری‌های دو کشور در حوزه فناوری ارتباطات، به ویژه در شرایط جدید بین‌المللی، محور گفت‌وگوهای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در روسیه خواهد بود.

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر