در حال خواندن
قوی‌ترین و سبک‌ترین نانوفیبر جهان تولید شد
0

مرکز تحقیقات اپتوالکترونیک در دانشگاه ساوتهامپتون برای نخستین بار قوی‌ترین و سبک‌ترین نانوفیبر جهان را تولید کرده است.
نود آی سی تی – تلاش‌های جهانی برای یافتن کامپوزیت‌های بسیار قوی موجب شد که دانشمندان مرکز تحقیقات اپتوالکترونیک دانشگاه ساوت همپتون در رابطه با نانوسیم‌هایی با قدرت بالا و وزن سبک تحقیقاتی را آغاز کنند.
اکنون تحقیقات انجام شده توسط دکتر پیلبرتو برامبیلا و دیوید پین از این مرکز تحقیقاتی به تولید قوی‌ترین و سبک‌ترین نانوفیبرهای سیلیکا منتهی شده، این نانوفیبرهای سیلیکا، نانوسیم‌هایی هستند که ۱۵ بار قوی‌تر از فولاد بوده و می‌توان آنها را به طول هزاران کیلومتر تولید کرد.
نتایج این تحقیقات تاکنون مورد توجه شرکت‌های بسیاری در سراسر دنیا قرار گرفته تا آنها بتوانند صنایع دریایی، هوایی و امنیتی خود را تقویت کنند. در حال حاضر آزمایش روی این محصول جدید در جریان است و پتانسیل کاربردهای آینده این نانوفیبرها به جای نانوسیم‌ها بررسی می‌شود.
دکتر برامبیلا در این باره گفت: با فیبرهای مصنوعی داشتن بیشترین قدرت ضروری است. معمولا اگر قدرت یک فیبر افزایش یابد باید قطر آن و در نتیجه وزن آن نیز افزایش پیدا کند اما این تحقیقات نشان داده است که هم‌زمان با کاهش اندازه نانوفیبرهای سیلیکا، قدرت آنها افزایش پیدا می‌کند اما آنها همچنان سبک وزن باقی می‌مانند. ما تنها کسانی هستیم که قدرت این فیبرها را بهینه ساخته‌ایم.
وی افزود: کشف ما می‌تواند آینده کامپوزیت‌ها و قدرت بالای مواد در جهان را تغییر دهد و تاثیر چشم‌گیری روی صنایع امنیتی، هوایی و دریایی داشته باشد. ما می‌خواهیم نیروی بالقوه آنها را برای استفاده در کامپوزیت‌ها بررسی کنیم.
وی گفت: نانوسیم‌های سیلیکا ۱۵ برابر قوی‌تر از فولاد هستند.
 

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر