در حال خواندن
شورای عالی فضای مجازی نمی تواند قوانین دولت را نقض کند
0

به گفته مدیرکل روابط عمومی شرکت زیرساخت، از آنجا که اساسنامه و وظایف شرکت در سال ۱۳۸۷ توسط هیات وزیران ابلاغ و مورد تایید رییس جمهوری وقت قرار گرفته است هیچ نهادی نمی تواند در تغییر وظایف حاکمیتی این شرکت تغییری ایجاد کند.
نود آی سی تی – مهدی خدایی در خصوص برداشتن انحصار ورود پهنای باند توسط زیرساخت که اخیرا از سوی یکی از کمیسیون های شورای عالی فضای مجازی بیان شده است گفت: قانون انحصار ورود پهنای باند را به شرکت زیرساخت واگذار کرده است و شورای عالی فضای مجازی در جایگاهی نیست که بتواند قوانین مورد تایید دولت را آن هم بدون تایید رییس جمهور تغییر دهد.
وی بیان کرد: پس از اجرای سیاست های  اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری بدنه مخابرات کشور به بخش خصوصی، شرکت زیرساخت به عنوان نهاد حاکمیتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با هدف توسعه، مدیریت، ساماندهی، نظارت، نگهداری و بهره برداری از  شبکه اصلی ارتباطات مخابراتی کشور به فعالیت های زیربنایی خود ادامه داده است.
وی در خصوص اینکه اگر بخش خصوصی در خارج از مرزها اقدام به تامین پهنای باند کند و در مرز آن را در اختیار زیرساخت قرار دهند مشکلی در این خصوص وجود دارد یا خیر گفت: در حال حاضر شرکت پیشگامان کبیر یزد هم به عنوان یکی از تامین کنندگان اینترنت کشور در خارج از مرزها فعالیت می کند که ما در خریدهای خود اولویت را به شرکت های داخلی خودمان می دهیم و در این زمینه نه نها محدودیتی وجود ندارد بلکه ما از آن استقبال هم می کنیم.
مدیرکل روابط عمومی شرکت زیرساخت درباره اینکه گفته می شود یکی از دلایل گرانی اینترنت انحصاری است که زیرساخت در زمینه ورود پهنای باند در کشور دارد، گفت: قسمت خرید پهنای باند از تامین کنندگان بین المللی یکی از عوامل موثر در هزینه های سرویس اینترنت است این در حالی است که در تعرفه های مربوط به فروش اینترنت هزینه های انتقال، پرسنل، نگهداری و استهلاک هم مد نظر قرار میگیرد و تعرفه نهایی نیز توسط کمیسیون تنظیم مقررات به این شرکت ابلاغ می شود.
وی افزود: از سال گذشته با وجود افزایش شدید نرخ ارز که تاثیر مستقیم و غیر مستقیمی در نرخ تمام شده پهنای باند داشته این شرکت به هیچ وجه اقدام به افزایش قیمت پهنای باند نکرده است.
مجموعه فعالیت های شرکت ارتباطات زیرساخت، در جهت تامین شبکه ارتباطی به گونه ای است که توان رقابت با شبکه های جهانی ارتباطی را داشته باشد و همزمان با ارایه خدمات، از شاخص های جهانی مخابراتی نیز دور نماند.
مدیرکل روابط عمومی شرکت زیرساخت گفت: علاوه  بر ایجاد شبکه ارتباطات زیرساخت داخلی کشور، تامین و مدیریت ارتباطات بین الملل نیز از وظایف اصلی شرکت ارتباطات زیرساخت است.
وی افزود: در همین راستا این شرکت با فراهم آوری مسیرهای مختلف ارتباط بین الملل با هشت کشور همسایه؛  زیر بنای ارتباطات بین الملل را در ایران و منطقه ایجاد کرده است.
وی گفت: اخیرا در برخی مصاحبه ها اعلام شده است شرکت ارتباطات زیرساخت تنها نقش گمرک تامین پهنای باند را دارد.
و بر همین اساس با انحصار تامین و انتقال پهنای باند توسط شرکت  ارتباطات زیرساخت مخالفت شده است .
وی گفت: شرکت ارتباطات زیرساخت به دنبال اجرای اصل ۴۴ در حوزه ارتباطات تشکیل شد تا بخش حاکمیتی کشور را به نمایندگی از دولت اداره کند و انحصار تامین و انتقال پهنای باند اینترنت در حوزه بین الملل و بین استانی طبق اساسنامه مصوب مجلس و مورد تایید شورای نگهبان  به این شرکت واگذار شده است و هیچ نهادی  امکان حذف اختیارات شرکت ارتباطات زیرساخت را ندارد  در ادامه  به بند های قانونی اشاره می شود که تایید کننده موارد اشاره شده است .
وی افزود: در ماده دو اساسنامه شرکت ارتباطات زیرساخت  آمده است این شرکت  تامین ظرفیت های انتقال و راهیابی جریان (ترافیک) راه دور و بین الملل و پشتیبانی و مدیریت هر نوع جریان(ترافیک) صوت، تصویر و داده مورد نیاز کشور (اپراتورها)، متقاضیان دولتی و غیر دولتی، اشخاص حقیقی و حقوقی و نظایر آن) درمحدوده بین استانی و مناطق خاص را بر عهده دارد  که  حاکمیت انحصاری شرکت ارتباطات زیرساخت بر حوزه پهنای باند را تایید می کند.
وی گفت: در ادامه به شهرها و مناطق خاص اشاره شده است که منظور از آن مراکزی است که به دلیل اهمیت، علاوه بر مراکز استان، شرکت ارتباطات زیرساخت باید در آن شهرها و مناطق نیز حضور داشته باشد.
مدیرکل روابط عمومی شرکت زیرساخت افزود: نه تنها در نقاط اتصال بین الملل در مرزها، بلکه در سراسر کشور در مسیرهای بین استانی نیز انتقال  و واگذاری پهنای باند  اینترنت   انحصارا، از طریق شبکه ما انجام می شود و شرکت ارتباطات زیرساخت در این حوزه حضوری انحصاری دارد.
خدایی گفت: حتی در قانون  و اساسنامه شرکت ارتباطات زیرساخت آمده است هیچ سازمان و نهادی اجازه موازی  کاری در حوزه انحصاری شرکت ارتباطات زیرساخت را ندارد و برهمین مبنا در  تبصره یک ماده سه اساسنامه شرکت ارتباطات زیرساخت  آمده است: ایجاد شبکه های موازی مشابه  شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت، توسط دستگاه های دولتی و غیر دولتی و اشخاص حقیقی و حقوقی منوط به اخـذ مجوز از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سازمان تنظیم مقــررات و ارتباطات رادیویی) خواهد بود مقامات و مامورین انتظامی مکلفند به درخواست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، از احداث، توسعه و نگهداری فعالیت مورد تخلف جلوگیری کرده و وزارتخانه یاد شده  جهت استیفای حقوق بیت المال از طریق مراجع قانونی علیه متخلفان از این قانون اقامه دعوی کند.
وی گفت: همچنین براساس تبصره۲ همین ماده، در صورت تخلف سازمان یا نهادی  از قانون یاد شد ه و اقدام در جهت ایجاد شبکه های موازی شرکت ارتباطات زیرساخت، مقامات و مامورین انتظامی مکلفند به درخواست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، از احداث، توسعه و نگهداری فعالیت مورد تخلف جلوگیری کنند.
خدایی افزود: به این ترتیب هرگونه  موازی کاری در حوزه شرکت ارتباطات زیرساخت، دخالت در جابه جایی  و انتقال پهنای باند  در مسیرهایی که اختصاصا حوزه زیرساخت است، بدون هماهنگی و مدیریت شرکت ارتباطات زیرساخت قانونا قابل پیگیری است و متخلفان نیز به مراجع قانونی معرفی می شوند.
گفتنی است، تامین و انتقال پهنای باند  از طریق شبکه عظیم فیبر نوری شبکه زیرساخت به طول تقریبی ۵۳ هزار کیلومتر  که از شبکه های بی نظیر در سطح منطقه است انجام می شود. این شبکه  در طول سالیان گذشته و قریب به سه دهه ایجاد شده است.
برای اجرای مدیریت شبکه حاکمیتی ارتباطات، در طراحی شبکه فیبرنوری راه دور شرکت ارتباطات زیرساخت  از مسیر های پشتیبان و جایگزین استفاده شده است به نحوی که از هر گونه اختلال در شبکه  به هنگام قطعی یک مسیر پیش گیری می کند تا در چنین شرایطی ارتباط از مسیر جایگزین  سریع برقرار  و از هر گونه اختلالی در ارتباطات پهنای باند جلوگیری شود.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر