در حال خواندن
شرط بندی‌های اینترنتی فوتبال روزانه ۶۰۰ هزار دلار از کشور خارج می‌کند‌!
2

کارن کوکبیان- چند ماه پیش بود که خبرهایی از حضور بازیکنان ایرانی در شرط‌بندی‌های اینترنتی منتشر شد؛ خبرهایی تکان‌دهنده که می‌توانست روح فوتبال را به خطر بیندازد. چند روز پیش که یورو پل خبر از خرابکاری‌هایی در رقابت‌های فوتبال جهان داد و بلاتر هم به حرف آمد بیشتر روی این مساله تمرکز شد‌. بلاتر، رییس فیفا اعلام کرد که شرط‌بندی‌های اینترنتی ، خرابکاری‌ها و تبانی در فوتبال امری اجتباب‌ناپذیر است اما همه این اتفاقات روح فوتبال را خدشه‌دار می‌کند، یورو پل اعلام کرد که ریشه شرط‌بندی‌ها در کشورهای آسیایی و آفریقایی است و شرط‌بندها در کشورهای رو به توسعه بیشتر حضور دارند هر چند اروپا و آمریکا هم شامل این ماجرا می‌شوند اما در آسیا نمودارها صعودی است و پول هنگفتی برای شرط‌بندی خرج می‌شود‌.
نود آی سی تی – در چند روز گذشته روی این مساله کار کرد و تحقیقات میدانی انجام داد و به اطلاعات مهمی رسید؛ اطلاعات یافته‌ای تکان‌دهنده‌ای که می‌تواند مو را بر تن راست کند‌. یک نمونه‌اش تیتر یک گزارش شده است؛‌ روزانه بیش از ۶۰۰ هزار دلار از کشور خارج می‌شود‌. اگر دلار را ۳۸۰۰ تومان در نظر بگیریم یعنی اینکه شرط‌بندها در ایران روزانه دو میلیارد و دویست و هشتاد میلیون تومان و در ماه ۶۴ میلیارد و چهارصد میلیون تومان و در سال هشتصد و بیست میلیارد و هشتصد میلیون تومان از کشور خارج می‌کنند‌. این یعنی تقریبا دو برابر هزینه‌ای که فوتبال باشگاهی و ملی در سال برای برگزاری رقابت‌هایش در همه رده‌ها می‌کند‌؛ رقمی تکان‌دهنده که البته نشان می‌دهد شبکه‌های شرط‌بندی فوتبال در جهان چه قدرتی دارند‌.
 
فوتبال ایران زیر تیغ شرط‌بندی
طی دو سه سال گذشته سایت‌های پیش‌بینی نتایج که در حال حاضر تبدیل به بنگاه‌های مجازی شرط‌بندی شده‌اند قدرت زیادی پیدا کرده‌اند به طوری که درآمد یکی از این سایت‌ها بیش از ۵۰ میلیون تومان در روز است‌، شش سال پیش کسی فکر نمی‌کرد که مراکز غیرقانونی پیش‌بینی نتایج بازی‌های فوتبال که به صورت کارت‌های پیش‌بینی نتایج به طور محلی و منطقه‌ای به خریداران با قیمت هر کارت یک‌هزار تومان فروخته می‌شد، تبدیل به سایت‌های غیرمجاز پیش‌بینی نتایج شود‌. در گذشته این سایت‌ها از روشی که در اصطلاح به روش «فرمولی» معروف بود استفاده می‌کردند روشی که توتوی معروف بر این اساس طراحی شده است اما از حدود دو سال قبل این سایت‌ها به روش‌های شرط‌بندی در پوشش پیش‌بینی نتایج رو آوردند که به اصطلاح روش‌های «خطی» یا «لاین» و ترکیبی نامیده می‌شدند درباره این روش‌ها در ادامه گزارش بیشتر توضیح داده خواهد شد‌ اما چیزی که در حال حاضر فوتبال ایران را تهدید می‌کند حضور فعال برخی از اهالی فوتبال، مربیان و بازیکنان حتی به عنوان اعضای اصلی مدیریت این سایت‌هاست‌ در ماه‌های اخیر فساد مالی و تبانی به دلیل شرط‌بندی در فوتبال کشورهایی مثل ترکیه و کره جنوبی جنجال‌های زیادی به پا کرد و باعث به وجود آمدن رسوایی‌های اخلاقی در بین اهالی فوتبال این کشورها شد‌ در واقع مافیای شرط‌بندی که با گردش مالی بالا در آستانه تاثیر گذاشتن روی نتایج لیگ برتر ایران است، امری که با برخی از اشتباهات فاحش بازیکنان، داوران و حتی مربیان در رقابت‌های لیگ برتر ایران بیشتر به چشم خواهد آمد‌ در دوران عزیز محمدی که رییس سازمان لیگ بود وی در گفت‌وگویی اعلام کرد گزارشاتی در این خصوص به دست سازمان لیگ رسیده است و با هماهنگی با نهادهای امنیتی مربوطه این پدیده شوم را در نطفه خفه خواهد کرد اما هنوز اتفاقی در این باره نیفتاده است‌.
 
برگه‌های مجاز و غیرمجاز
اول به بحث برگه‌ها می‌پردازیم‌ مدت‌هاست که بحث برگه‌های پیش‌بینی فوتبال مطرح بوده و در درستی و نادرستی آنها ابهامات زیادی وجود دارد‌ مجوز این مسابقات را دو سالی بود که وزارت ارشاد صادر می‌کرد و البته جدیدا این برگه‌ها تحت لیسانس اتحادیه فوتبال همین آقای عزیزمحمدی منتشر می‌شود و قانونی به نظر می‌رسد‌ البته شرکت‌های کلاهبرداری هم در این زمینه در این زمینه فعالیت می‌کنند و از راه‌های فروش دستی و اینترنتی پول‌های کلانی به جیب می‌زنند‌ اما روند چطور است؟ روند این برگه‌های پیش‌بینی فوتبال به این ترتیب است که در یک برگه ۱۵ یا ۱۶ بازی وجود دارد که باید طبق تعرفه‌های قیمتی که پشت برگه وجود دارد نتایج بازی‌ها را به صورت ترکیبی از برد‌، باخت و مساوی در قالب تک نظر‌، دو نظر و سه نظر پیش‌بینی کنید‌، یعنی به عنوان مثال دیدار استقلال و پرسپولیس را می‌توانید به صوت تک برد ایران، تک مساوی‌، تک برد کره‌، برد و مساوی ایران یا برد ومساوی کره یا برد- برد پیش‌بینی کنید‌ اصلا اگر می‌خواهید می‌توانید برد و باخت و مساوی را با هم انتخاب کنید و در اصطلاح بازی را بخرید و اگر هر نتیجه‌ای اتفاق بیفتد شما امتیاز این بازی را می‌گیرید‌. برای بازی‌های دیگر هم می‌توانید ترکیبی از این انتخاب‌ها را به کار ببرید و بر اساس تعرفه‌ای پشت برگه و نگاهی به جیبتان در این مسابقه پیش‌بینی کنید‌. مثلا قیمت ۱۰ بازی دو نظر و شش بازی تک نظر ۱۰۲۴ تومان است. ۱۱ بازی دو نظر ۲۰۴۸ و همین طور فاکتوریلی می‌توانید بالا بروید‌ مثلا قیمت شش بازی سه نظر و چهار بازی دو نظر ۱۱۶۶۴ تومان است‌. البته قیمت ۱۰ بازی سه نظر ۵۹ هزار تومان است ولی می‌توانید همه بازی‌ها را بخرید و منتظر باشید که برنده صددرصدی باشید ولی باید ۴۳ میلیون تومان ناقابل را پرداخت کنید‌ آن وقت ممکن است ۸۰ میلیون تومان ببرید ممکن است زیر ۱۰۰ هزار تومان ببرید‌ اما فرآیند اعطای جوایز به این صورت است که از پولی تا زمان مشخصی که برگزارکننده مشخص می‌کند ۶۵ درصد جایزه داده می‌شود که ۸۰ درصد آن به نفر یا نفرات اول و ۲۰ درصد دیگر به نفر یا نفرات دوم داده می‌شود‌. البته منظور از نفر یا نفرات اول کسانی است که ۱۶ امتیاز بازی را گرفته باشند یا دارای بیشترین امتیاز باشند‌. نفر یا نفرات دوم هم یک امتیاز از بالاترین امتیاز نصیبشان شده است.‌ اگر به عنوان مثال در یک هفته ۱۰۰ میلیون تومان جمع شود ۶۵ میلیون آن جایزه داده می‌شود که ۵۲ میلیون به نفر یا نفرات اول و ۱۳ میلیون به نفر یا نفرات دوم داده می‌شود‌، اگر یک نفر بیشترین امتیاز را گرفته باشد ۵۲ میلیون تومان را می‌گیرد و اگر تعداد نفرات اول پنج نفر باشد نفری ۱۰ میلیون و ۴۰۰ کاسب هستند‌ در هر حال باید ۱۵ یا ۱۶ بازی را درست پیش‌بینی کنید.‌ این سیستم که در ایران وجود دارد برای کسانی طراحی شده که بتوانند در هر طبقه‌ای در این مسابقات شرکت کنند و دقیقا توتویی است که در انگلستان برای طبقات فرودست و متوسط طراحی شده است‌.
 
نگاهی به تاریخچه شرط‌بندی‌ها و بخت‌آزمایی‌ها
در نگاهی سطحی به جامعه درخواهیم یافت که برخی از مردم اقبال را در رسیدن به آرزوهای بزرگ بی‌تاثیر نمی‌دانند و حتی گروهی این را اصلی‌ترین عامل موفقیت خود قلمداد می‌کنند.‌ یکی از مسایلی که از دوران گذشته به این موضوعات دامن زده، برگزاری قرعه‌کشی‌های گوناگون در عرصه‌های گوناگون است؛ کاری که هنوز در انجام برخی از زمینه‌های آن شبهاتی وارد است‌. از اصلی‌ترین عملکردهای شبهه‌ناک در این باره بلیت‌های بخت‌آزمایی بوده که با عناوین و اقسام متنوع در بسیاری از کشورها رایج است‌. مثلا برای مردم ژاپن همانند بسیاری از کشورهای جهان بلیت بخت‌آزمایی یکی از رویاهای رسیدن به ثروت است اما به نظر می‌رسد برای رسیدن به این رویا باید بخت بالایی داشت‌. هر چند گفته می‌شود تاریخ بلیت بخت‌آزمایی در جهان به حدود دو هزار سال پیش بازمی‌گردد، اما در ژاپن بلیت بخت‌آزمایی تنها ۳۶۰ سال تاریخ دارد‌. در ایران با وجود اینکه مسابقات بخت‌آزمایی و لاتاری به علت کلاهبرداری‌ها و نیز مسایل و مشکلات شرعی آن مدت‌ها با اقبال کم عمومی روبه‌رو شده بود، در سطح گسترده در حال برگزاری است.‌ در حالی که مسابقات بخت‌آزمایی در چند سال پیش با نام خیریه‌های سبز و ارمغان بهزیستی برگزار می‌شد و در آغاز با اقبال گسترده مردم روبه‌رو شد به دلیل کلاهبرداری‌ها و نیز متضرر شدن شرکت‌کنندگان در این مسابقات و نیز موضع‌گیری مراجع تقلید، این مسابقات به حالت تعلیق درآمد و از سطح عمومی به صورت زیرزمینی ادامه یافت‌. مراجع عظام در پاسخ به استفتا تاکید کرده‌اند‌: اگر جوایز از پولی پرداخت و تهیه شود که از همین روش جمع‌آوری شده، حرام است و اگر از پول دیگر تهیه شود و پول جمع‌آوری شده فقط صرف امور خیریه شود، مانعی ندارد‌ اما حال این پرسش مطرح می‌شود، آیا کاری که در برگزاری مسابقات لیگ‌های مختلف داخلی و آسیایی و اروپایی انجام شد، از این دست مسابقات بخت‌آزمایی نبوده است؟
 
کپی از روی دست بریتانیا
شرط‌بندی یکی از سرگرمی‌های بسیار محبوب و رایج در بریتانیاست اما لغو قانون مالیات بر درآمد شرط‌بندی‌ها در سال ۲۰۰۱و افزایش سایت‌های اینترنتی که به این کار می‌پردازند، باعث افزایش نجومی مبالغ شرط‌بندی از هفت میلیارد پوند در سال ۲۰۰۰ به ۵۰ میلیارد پوند در حال حاضر شده است‌. بریتانیا مرکز شرط‌بندی‌های جهان است و بزرگ‌ترین معاملات دنیا در اینجا انجام می‌شود‌ به همین دلیل بیشترین پول در طول رقابت‌های جام‌جهانی مبادله خواهد شد‌. با اینکه هنوز هم اغلب شرط‌بندی‌ها در بریتانیا به صورت خیابانی انجام می‌شود اما شمار کسانی که تمایل دارند از طریق اینترنت، تلفن یا تلویزیون این کار را انجام دهند، رو به افزایش است‌. دسترسی به ماهواره و تلویزیون کابلی که برنامه‌های ورزشی را به صورت زنده پخش می‌کند، شرط‌بندی را از داخل خانه آسان کرده است‌. اکنون دیگر مردم در خانه‌شان نشسته و ضمن تماشای مسابقه در تلویزیون شرط‌بندی می‌کنند‌ قبلا فقط قبل از مسابقه این کار امکان‌پذیر بود اما الان در طول مسابقه هم می‌توانند وارد شرط‌بندی شده و روی چیزهای مختلفی شرط ببندند‌. امروزه شرط‌بندی بخش جدایی‌ناپذیر زندگی در بریتانیاست و بعد از حذف مالیات، پول بیشتری نصیب شرکت‌کنندگان می‌شود‌. روزانه بیش از یک میلیون شرط‌بندی در این بنگاه انجام می‌شود و دو میلیون مشتری‌آنلاین در ۲۰۰ کشور مختلف جهان دارد که با ۱۸ ارز مختلف شرط‌بندی می‌کنند‌. امکان ادامه شرط‌بندی در طول مسابقه افراد را وسوسه می‌کند که بعد از یک برد کوچک باز هم ادامه داده و در نتیجه بیشتر مقروض شوند‌. از سوی دیگر پای فدراسیون بین‌المللی فوتبال نیز بعد از ماجرای سال گذشته در آلمان به این داستان کشیده شده است. روبرت هویزر، داور جوان آلمانی به خاطر تبانی و رشوه‌خواری و شرکت در یک شرط‌بندی ۲/۵۸میلیون دلاری مجرم شناخته و از قضاوت محروم شد اما حیثیت میزبان جام‌جهانی را نیز در آستانه برگزاری این رقابت‌ها خدشه‌دار کرد‌. امروزه کنترل بیشتری بر این امور انجام می‌شود و مسوولان می‌دانند که هر فرد در کجا و به چه میزان شرط‌بندی کرده البته این نوع شرط‌بندی در بریتانیا به صورت لاینی است که روی لحظه به لحظه بازی شرط بسته می‌شود و بسیار اعجاب‌آور و ویران‌کننده است و همین روش است که روزانه ۶۰۰ هزار دلار را از کشور خارج می‌کند‌.
 
با متقلبان برخورد می‌شود؟
خبرنگار «جهان‌صنعت» در یکی از مراکز مجاز شرط‌بندی در شرق تهران حاضر شده و با حاضران گفت‌وگو کرده است‌: «وقتی وارد این کار می‌شوید حس طرفداری از بین می‌رود مثلا اگر بارسلونا با تیم ته‌جدولی بازی داشته باشد تنها در صورتی پول خوبی نصیب شما می‌شود که بارسلونا ببازد حالا شما طرفدار بارسا هستید اما برد بارسا یعنی اینکه آن هفته جایزه‌ها به ۵۰۰ هزار تومان نمی‌رسد اما بارسا و رئال ببازند ممکن است ۱۰۰ میلیون تومان جایزه تک برنده باشد‌. اینجاست که وقتی بارسا بالای جدول است و احتیاجی به برد ندارد و می‌بازد، بنگاه‌های شرط‌بندی به صورت چندصد میلیون یورو سود می‌کنند و آدم به این بازی‌ها شک می‌کند‌.» یک نفر دیگر می‌گوید‌: «باید مواظب باشید کلاه سرتان نرود و برگه درست را برای خرید انتخاب کنید‌. وگرنه شرکت‌های متقلب زیاد هستند که برگه می‌زنند و امیداوریم مردم در برگه‌های شرکت‌های سالم شرکت کنند‌.» برای گرفتن اطلاعات بیشتر با نماینده و مجری برگزاری شرط‌بندی همکلام می‌شویم تا درباره لاین اطلاعات بیشتری بگیریم‌: «برگه‌های ما سالم است چراکه قبل از شروع بازی‌ها فتوکل و همه برگه‌ها روی خروجی قرار می‌گیرد اما متاسفانه برخی شرکت‌ها برگه‌ها را کپی می‌کنند و مبالغ فروششان را ده برابر و بیست برابر می‌کنند و به عینه تقلب می‌کنند و برنده‌های کذایی و خیالی دارند و برگه‌های تقلبی‌شان را یک جا می‌کنند اما شرکتی که مجوز گرفته و ما این مجوز را به شما داده‌ایم هر هفته با برنده‌هایمان که از نقاط مختلف کشور است مصاحبه می‌کنیم و روی سایت می‌گذاریم. ‌ما چندین کارشناس توتو داریم که هر هفته به دقت همه چیز را بررسی می‌کنند و از کوچک‌ترین تقلب جلوگیری می‌کنیم‌ البته خوشحالیم که مردم خودشان فوتبالی و فهیم هستند و خوب را از بد تشخیص می‌دهند. ما مجوز داریم و برای همه کارهایمان دلایل قانع‌کننده‌ای داریم‌. انتظار داریم با شرکت‌های بی‌مجوز و غیرقانونی برخورد شود‌.» البته این شرکت‌ها که برگه‌های پیش‌بینی فوتبال در نقاط مختلف کشور به خصوص در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان چه به صورت مجاز و چه به صورت غیرمجاز توزیع می‌کنند پولی را از کشور خارج نمی‌کنند اما محافل لاینی هستند که پول هنگفتی از کشور خارج می‌کنند‌.
 
لاین چیست؟
همان‌طور که در یک نمودار می‌بینید این سایت‌ها با ریشه نام BET یا نظیر آن اعدادی را برای هر بازی معرفی می‌کنند به عنوان مثال برای بازی‌های ایران اگر در دیدار استقلال و راه‌آهن سه عدد ۲، ۵/۳ و ۶ وجود داشته باشد به این معنی است که شانس برد استقلال بیشتر است و شما اگر ۳۰۰۰ تومان برای این بازی بگذارید اگر استقلال ببرد و شما برد استقلال را پیش‌بینی کرده باشید، شما ۶۰۰۰ تومان می‌برید‌، اگر مساوی را پیش‌بینی کرده باشید ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و اگر راه‌آهن ببرد و شما برد راه‌آهن را پیش‌بینی کرده باشید ۱۸۰۰۰ تومان کاسب می‌شوید‌. البته می‌توانید ترکیبی از برد- برد یا برد- مساوی تیم‌ها را هم بگیرید و آن وقت مجموع ارقام را می‌برید‌. در چند بازی متفاوت این ارقام در هم ضرب می‌شوند و در صورت دو حالت بودن یک روش میانگین گرفته می‌شود و اعداد در هم ضرب می‌شود که همه قوانینش در سایت‌ها موجود است‌. مثلا در بازی پرسپولیس و نفت تهران اگر اعداد ۲، ۴ و ۸ باشد و بالفرض راه‌آهن و نفت تهران‌، استقلال و پرسپولیس را می‌بردند و شما با پایه ۳۰۰۰ تومان باخت‌های این دو تیم را پیش‌بینی می‌کردید ۱۴۴ هزار تومان برنده می‌شدید‌. البته کسی با ۳۰۰۰ تومان در این بازی شرکت نمی‌کند‌. اگر یک میلیون تومان می‌گذاشتید، ۴۸ میلیون تومان برنده می‌شدید‌. آن وقت اگر بازی سومی در کار می‌بود و ضریبش درست درمی‌آمد یک میلیون ممکن بود، با ضریب به ۱۰۰ میلیون و بالاتر هم برسد‌. برخی از پولدارها با ۱۰ میلیون تومان جلو می‌آیند و آن وقت ۱۰ میلیونشان ممکن است ۵۰۰ میلیون شود ممکن هم هست چیزی گیرشان نیاید‌. این روش یک روش پرریسک است‌. معروف‌ترین سایت‌های مورد استفاده در ایران،
 
سایت‌های‌،com. www. Bari91
www. Sbobetonline. com،  و هستند که البته سایت www. livescore. com و خود www. bwin. com به همراه www. xscore. com هم اعدادی را ارایه می‌دهند‌. لاین‌هایی که روزانه ۶۰۰ هزار دلار را خارج می‌کنند و می‌توانند در هر کجا حتی درکنار میز دست شما در محل کارتان هم باشند‌. همکار شما ممکن است یکی از اعضای این شبکه لاین باشد که البته ریال‌ها را به دلار تبدیل و به حساب مسوول شبکه‌اش واریز می‌کند و مسوول شبکه پول را از کشور خارج می‌کند آن وقت است که باید به همه چیز شک کرد‌ به رقابت‌های داخلی و خارجی‌ به لیگ برتر خودمان تا روزهایی که تیم‌های بزرگ باشگاهی فوتبال جهان به تیم‌های ضعیف می‌بازند و پول‌های چند میلیون یورویی جابه‌جا می‌شوند‌. به سرمربی یا بازیکن گفته می‌شود پنالتی بده، بباز، بالاتر از یکی دو گل بخور تا از مثلا ۵۰۰ میلیون یورویی که نصیب ما می‌شود ۵۰ میلیون یورویش به حساب تو واریز کنیم‌! پولی چندده برابر پولی که مبلغ قرارداد بازیکن است‌. حتی سراغ داوران هم می‌روند‌ شما اگر جای بازیکن یا داور باشید قبول نمی‌کنید؟ حالا فکر کنید چنین پیشنهادهایی در لیگ برتر و لیگ یک داده شود، آن وقت تکلیف ما با این بازیکن‌های عشق پول چیست؟
مجری برگزاری توتوهای مجاز درباره درآمد شرکت می‌گوید‌: «ما در هفته سه برگه داریم و نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان فروش می‌کنیم که ۲۰۰ میلیونش را جایزه می‌دهیم و یکصد میلیون تومان را صرف هزینه‌های خیریه می‌کنیم و هزینه‌های زیاد چاپ کاغذ داریم و علاوه بر اینها حمل‌ونقل و حقوق اعضای شرکت در سراسر کشور و دیگر هزینه‌ها را داریم اما پولی را از کشور خارج نمی‌کنیم اما محافل لاینی ضربات زیادی را به اقتصاد کشور می‌زند که باید با آنهابرخورد شود‌. دودمان بسیاری از خانواده‌ها به باد می‌رود و البته چون کار اینترنتی است و دفتر و دستکی وجود ندارد و شبکه‌ای است برخورد با آنها هم سخت است‌.» اما شیوه کار به چه صورت است‌. وی به صورت خلاصه می‌گوید‌: «هر کسی می‌تواند نماینده یک شرکت در ایران باشد‌. سایت‌های زیادی در اینترنت وجود دارد‌. با جست‌وجوی کلمه BET در اینترنت می‌توانید به این سایت‌ها برسید‌. خود سایتwww. BWIN. COM که روی پیراهن رئال و میلان و دیگر تیم‌ها بوده است تبلیغ همین سایت‌های لاینی است‌ در اینترنت هم نمایندگان بسیاری در ایران وجود دارد، من خودم هم سال‌ها این کار را کرده‌ام و دیدم که چه ضربه‌ای به اقتصاد وارد می‌کند‌ در همین شرکتی که داریم تحقیق کردیم و متوجه شدیم که روزانه ۶۰۰ هزار دلار از کشور با این روش خارج می‌شود‌ این سایت‌ها آنقدر زیاد هستند و شبکه‌های قدرتمندی دارند که خود فیفا و یوفا هم توانایی برخورد با آنها را ندارند کافی است یک فرد در دوبی یا ترکیه یا دوحه یا هر جا در اروپا دارای کارت‌های ماسترکارت و ویزاکارت باشد، می‌تواند یک شبکه چند هزار نفری را در ایران ساماندهی کند‌.» در این باره تحقیق می‌کنیم و به یک سایت می‌رسیم‌ در این سایت نوشته است‌: «برای اولین بار برای کاربران ایرانی امکان پیش‌بینی در سایت betfot فراهم شده و کاربران ایرانی می‌توانند با ریال ایران در این پیش‌بینی شرکت کنند و جایزه خود را نیز با واحد ریال دریافت کنند‌. betfot یک سایت پیش‌بینی با استانداردهای جهانی است که در آن کاربران می‌توانند تا دقیقه ۹۰ به صورت آنلاین در انواع پیش‌بینی‌ها شرکت کنند‌ انواع پیش‌بینی‌هایی که در این سایت برای بازی فوتبال ارایه می‌شود عبارتند از تک بازی (برد – باخت – مساوی) میکس یا ترکیبی ( انتخاب یک یا چند بازی و ترکیب آنها، سه گل آور و آندر ( بالا گل و پایین گل(آوانس) هندیکاپ آسیایی(، شرط‌بندی روی نتایج نیمه اول (تمامی حالات بالا برای نیمه اول) و شرط‌بندی live، شرط‌بندی در حین انجام بازی تا دقیقه ۹۰ برای تمامی حالات فوق‌! جالب این است که در این سایت کاربران علاوه بر شرط‌بندی در فوتبال در بقیه رشته‌های ورزشی هم مثل والیبال- بسکتبال- هندبال- اتومبیلرانی- بیسبال پیش‌بینی کنند و لیگ برتر فوتبال خودمان هم شرط‌بندی کنند‌. در این سایت نوشته است‌:« حداقل مبلغی که می‌توانید برای شروع و دریافت اکانت betfot اقدام کنید مبلغ ۲۰ هزار تومان هست که شارژ می‌شود و به شما تحویل داده می‌شود و می‌توانید بدون واسطه و به‌طور مستقیم پیش‌بینی در سایت معتبر و جهانی betfot را تجربه کنید‌. مبالغ برد شما نیز برحسب ریال ایران به درخواست شما حتی هر روز به حساب شما واریز می‌شود‌. برای شارژ اکانت شما هر دلار را ۳۰۰۰ تومان از ما خریداری می‌کنید و مبلغ درخواستی را به مبلغ هر دلار ۳۰۰۰ تومان به حساب بانکی ما ( کارت بانک‌های عضو شتاب ) واریز می‌کنید‌. برای دریافت اکانت شارژ شده betfot با ایمیل ما مکاتبه کنید یا در بخش نظرات درخواست خود را به همراه آدرس ایمیلتان قرار دهید تا شماره حساب خود را جهت واریز وجه به ایمیل شما بفرستیم و اکانت betfot شما نیز به همان میزان واریزی شما شارژ شده و برای شما ارسال می‌شود‌.» در این باره وبلاگی هم معرفی شده است که البته «جهان‌صنعت» نامی از آن نمی‌آورد‌. جالب این است که حداقل مبلغ جهت شرکت در مسابقات این سایت برای بازی‌های تکی یا میکس- آور و آندر و همچنین مسابقات آوانس فقط ۲۰۰۰ تومان است‌.
 
سرم سوت می‌کشد‌!
این لاین را بدهید من بخورم، این لاین را بدهید من با آن ازدواج کنم‌! روزانه ۶۰۰ هزار دلار؟ جان؟ اصلا این لاین کجا هست؟ آدرسش کجاست؟ این چند وقت واقعا وقت خودم را در فیس‌بوک تلف کردم می‌رفتم سراغ لاین الان دیگر برای صفحه ورزش توپ جمع‌کن نمی‌نوشتم‌! اصلا ممنوع هم باشد می‌روم‌. این پرونده را که خواندم قبل از اینکه برود داخل صفحه سرم سوت کشید‌. اصلا بازیکن‌ها و مربی‌ها و داورها خوب کاری می‌کنند، وقتی ملت اینجوری می‌روند و ۶۰۰ هزار دلار پول را از مملکت خارج می‌کنند، خب روز و ماه و سالش را که حساب می‌کنی یعنی اینکه باید یک مافیایی پشت ماجرا باشد، اگر هست که دارند بی‌خود فوتبال بازی می‌کنند، این مربی‌های داخلی و بازیکن‌ها و داورها اگر درگیر این ماجرا شده‌اند، پس چطور می‌شود پیدایشان کرد؟ این شبکه مافیایی اینترنتی را باید چطور پیدا کرد؟ پلیس فتا می‌تواند پیدا کند؟ اگر پیدا کند بزرگ‌ترین هنر را کرده است، اینها خیلی خفن و خطرناک هستند اما جذاب هستند‌. من دلم لاین می‌خواهد، گور پدر توپ جمع ‌کردن‌! لاین بده، لاین‌!
  
رسانه ملی به برنامه‌های ورزشی پول نداده است‌!
این تاپ‌سکرت تایید شده است‌. رسانه ملی چند ماهی است که به برنامه‌های ورزشی یک ریال هم پول نداده و مدیران و تهیه‌کنندگان و عوامل این برنامه‌ها به مشکل خورده‌اند‌. ماجرا از این قرار است که سازمان پرداخت به تهیه‌کنندگان ورزشی را در اولویت آخر قرار داده و دوستان در سریال‌ها و برنامه‌های زنده و غیرورزشی در اولویت هستند و معمولا وقتی پول به این دوستان پرداخت می‌شود برای ورزشی‌ها چیزی باقی نمی‌ماند‌. ما فکر می‌کردیم فقط وضع روزنامه‌نگاران ورزشی بد است اما مثل اینکه وضع برنامه‌سازان ورزشی هم بد است‌ شنیده‌های ما حاکی از آن است که برنامه‌هایی مثل ۹۰ و میدان و گزارش ورزشی و فوتبال برتر ماه‌هاست که پول نگرفته‌اند‌ البته شنیده‌های ما تاپ‌سکرتی است و کسی آنها را تایید نمی‌کند‌ یعنی جرات نمی‌کند تایید کند‌! مثل آن ویلای لواسان که ما قبل از همه گفتیم مصادره شده و الان خبرش تایید شده و اما کسی جرات نمی‌کند بگوید مال کدام اسطوره فوتبال ایران است‌. خب می‌خواهید ما از جهان‌صنعت بگوییم مال چه کسی است؟ ما را قربانی نکنید دوستان‌! گناه داریم‌! ما از خیلی چیزها خبر داریم و شما بی‌خبرید‌!
 
حکم شرط‌بندی‌در فوتبال چیست؟
گاهی ایمیل‌های مختلفی از سوی سایت‌ها، به آدرس الکترونیکی افراد ارسال می‌شود که یکی از این ایمیل‌ها، پیش‌بینی نتایج بازی‌های فوتبال است‌. این سایت‌ها مدعی‌اند در قبال پیش‌بینی‌های درست، جایزه در نظر گرفته و حضور شما در این مسابقات با پرداخت حق ضویت امکان‌پذیر است؛ آنچه ذهن آدمی را درگیر می‌کند، عدم جلوگیری فعالیت‌های سایت مربوطه در زمینه «پیش‌بینی نتایج مسابقات فوتبال» است‌. حکم فقهی این مساله را از مراجع عظام تقلید سوال شده است که می‌توانید پاسخ آن را ببینید‌.
سوال‌: برخی از سایت‌ها در قبال برد و باخت بازی‌های فوتبال به افراد عضو در صورت پرداخت حق عضویت، پول پرداخت می‌کند‌. گفتنی است برخی از این سایت‌ها مدعی هستند قسمتی از هزینه‌های دریافتی را در راه کمک‌های مالی به تیم‌های ورزشی هزینه می‌کنند‌. دریافت هزینه در قبال حدس زدن برد و باخت این تیم‌ها و پرداخت حق عضویت در این سایت‌ها چه حکمی دارد؟
 
آیت‌الله خامنه‌ای،‌: در فرض سوال جایز نیست‌.
آیت‌الله مکارم‌شیرازی‌: اگر ملزم باشد که پولی پرداخت کنید یا براساس شرط باشد جایز نیست‌.
آیت‌الله سیستانی‌: در مورد پیش‌بینی نتایج فوتبال و مسابقات ورزشی در صورتی که از شرکت‌کنندگان پولى بگیرند و به قید قرعه از محل پول‌هاى دریافتى جوایزى به برندگان بپردازند، این کار حرام است‌.
همچنین دو نفر از مجتهدین و مدرسین حوزه علمیه
این‌گونه پاسخ داده‌اند‌:
آیت‌الله علوی گرگانی‌: اگر عضویت و دریافت پول به خاطر پیش‌بینی مسابقات باشد جایزه و دریافت هزینه جایز نیست‌.
آیت‌الله محمدجواد طباطبایی‌علوی‌بروجردی‌: این صورت از شرط‌بندی که مرقوم فرموده‌اید مانند همه صور شرط در مسابقات است که در دنیا معمول است که شخص در عوض ارایه وجهی، اگر طرف خاص برنده شد مبلغی را دریافت می‌کند، مانند شرط‌بندی‌ها در بازی و مسابقه‌ای که خود انسان در آن شرکت دارد، وجه شرعی ندارد و از صور قمار محسوب می‌شود‌.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر