در حال خواندن
شایعه فیس‌بوکی این‌بار هدیه‌ای ۴.۵ میلیاردی!
0

همیشه شایعاتی وجود دارد که در شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک پخش می‌شوند. آخرین آن‌ها یک نامه زنجیره‌ای است که ادعا می‌کند مدیرعامل فیس‌بوک ۴.۵ میلیارد دلار از دارایی‌اش را بین ۱۰۰۰ نفری که این موضوع را در فیس‌بوکشان کپی کنند، توزیع خواهد کرد! این شایعه قطعا بی‌اساس است و فیس‌بوک جعلی بودنش را اعلام کرده اما این موضوع از گسترش آن جلوگیری نکرده است.
نود فناوری – این شایعه در چند هفته گذشته، درست پس از اینکه زاکربرگ و همسرش پریسیلا چان اعلام کردند که ۹۹ درصد از درآمد حاصل از فیس‌بوک را برای مقاصد بشردوستانه به خیریه می‌بخشند، به گردش درآمده است؛ چند ساعت پس از اعلام آنها، این شایعه شروع به گسترش کرد.این یک نمونه از استتوس‌هایی است که مردم به اشتراک می‌گذارند: «مارک زاکربرگ اعلام کرده است که ۴۵ میلیارد از سهام فیس‌بوک خود را می‌بخشد. اما چیزی که ممکن است شما نشنیده باشید این است که او تصمیم گرفته ۱۰ درصد از این درآمد را به مردمی مثل من و شما بدهد و تمام کاری که شما باید بکنید این است که بلافاصله این پیغام را در یک استتوس بنویسید. فیس‌بوک نیمه شب استتوس‌های طول روز را جستجو می‌کند و از این ۴۵ میلیارد به ۱۰۰۰ نفر از افرادی که از فیس‌بوک به عنوان یک وسیله قدرتمند ارتباطی و بشردوستانه تشکر کنند جایزه می‌دهد.»فیس‌بوک به سرعت این شایعه را با یک اعلامیه رسمی رد کرد و به استفاده‌کنندگان از فیس‌بوک یادآور شد که «هر آنچه در اینترنت می‌خوانید، حقیقت ندارد». با این وجود، این شایعه یک هفته مطرح شد.در حقیقت، فیس‌بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی، زمینه مناسبی را فراهم می‌کنند که شایعات و کلاهبرداری‌ها به سرعت پخش شوند. به همین ترتیب شایعاتی که ادعا می‌کنند فیس‌بوک می‌خواهد از استفاد‌ه‌کنندگان برای اینکه صفحه آنها را خصوصی نگه دارد پولی دریافت کند، یا افراد می‌توانند متوجه شوند که چه زمانی به پروفایل آنها نگاه می‌کنید و یا اینکه فیس‌بوک صاحب هر آن چیزی است که شما در این شبکه می‌نویسید، همه نادرست هستند.راه حل ساده است، هرچیزی که دوستانتان در رسانه اجتماعی به اشتراک می‌گذارند را باور نکنید و دست از به اشتراک‌ گذاشتن شایعات بردارید؛ وقتی هم که به درستی موضوعی شک کردید، به صفحه رسمی فیس‌بوک مراجه کنید، آنها از فریب خوردن شما جلوگیری می‌کنند.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر