در حال خواندن
سکوت معنا دار معاون رگولاتوری در برابر تخلف محرز ایرانسل
0

سیم‌کارت فعال به خودی خود مشکلی ندارد، اما بسته به نوع استفاده می‌تواند مخاطراتی همچون مشکلات امنیتی، اجتماعی و اقتصادی به دنبال داشته باشد. گاه دیده شده که تماس یک فرد ناشناس باعث از هم پاشیدن یک خانواده شده و یا بدتر از آن کلاهبرداری با انواع روش‌ها برای دریافت شارژ که این روزها فضای اینترنت را پر کرده، مزاحمت‌های تلفنی که حتی صدای مدیران دستگاه‌های خدماتی همچون پلیس ۱۱۰، آتش نشانی و اورژانس را هم در آورده این روزها بسیار شیوع پیدا کرده است. اما اگر سیم کارت بی نام و نشان نداریم، چگونه این همه مزاحمت از طریق سیم کارت قابل توجیه است. برای بررسی موضوع به سطح شهر رفتیم و از فروشندگان خواستار سیم کارت فعال ایرانسل شدیم. گفت و گوی ما با فروشنده فروشگاه موبایل را بخوانید. (این گفت و گو در قالب فایل صوتی به رگولاتوری ارایه شده است)
گزارش: عبدالله افتاده
فعال و با نام
سیم‌کارت ایرانسل دارید؟
فعال می‌خواهید یا غیر فعال.
 
تفاوت فعال با غیر فعال چیست؟
سیم‌کارت فعال گران‌تر است و با خرید آن بدون اینکه مدرکی ارایه دهید، از همان ابتدا می‌توانید از سیم‌کارت استفاده کنید.
 
یعنی بدون اینکه مدرکی ارایه کنم سیم‌کارت فعال می‌دهید؟
بله، سیم‌کارت فعال است و اگر بخواهید همین الان روی گوشی شما تست می‌کنیم.
 
قیمت سیم‌کارت فعال چقدر است؟
۱۸ هزار تومان.
 
سیم کارت دوقلو است یا تک؟
سیم کارت دو قلو. یکی فعال است و دیگری با ارسال پیامک به شماره ۲۱۱۲ و سپس ۲۱۱۵ فعال می‌شود.
 
اگر سیم‌کارت عمده بخواهم می‌توانید برایم تهیه کنید؟
بله. به هر تعدادی که بخواهید امکان پذیر است.
 
۵۰۰ یا هزار عدد سیم‌کارت قیمتش چند می‌شود و چقدر زمان برای تهیه آن نیاز است؟
فروشنده پس از تماس با شخصی به نام “حسنی”: هر سیم‌کارت دوقلو ۱۰ هزار تومان، یک ساعته آماده تحویل است. البته سیم‌کارت اول به فروشگاه ارایه می‌شود و بعدا شما باید از ما خرید کنید چون فروشنده اصلی حاضر به واگذاری تعداد بالا به افراد ناشناس نیست.
 
 سیم کارت ها از کجا می آید
بله. به نظر می رسد سودجویان از یک ضعف نظارتی و بی دقتی اپراتورها در فروش سیم کارت استفاده کرده اند.
گویا برای خرید سیم کارت به تعداد انبوه هنوز هیچ منع قانونی وجود ندارد و با توجه به اینکه سیم‌کارت فعال ایرانسل در بازار با قیمت چند برابری سیم‌کارت‌های غیر فعال به فروش می‌رسد، برخی از فروشندگان متخلف گوشی تلفن همراه اقدام به دریافت کارت ملی افراد به عنوان تضمینی برای پرداخت اقساط از سوی خریداران می‌کنند و با کارت های ملی صدها سیم کارت خریداری می کنند.
در این روش اگر خریدار گوشی تلفن همراه، اقدام به پرداخت اقساط خود نکند، فروشنده با کارت ملی که به عنوان ضمانت در اختیار دارد تعداد زیادی سیم‌کارت خریداری می‌کند و پس از گرفتن سیم‌کارت‌ها با توجه به فعال بودن آنها به قیمت بالاتری سیم‌کارت‌ها را به سایر فروشندگان می‌فروشد تا زیان خود را جبران کند و سود خوبی هم به جیب می زند.
همچنین دیده شده افرادی برای تهیه مقداری پول حاضر به فروش کارت ملی خود با قیمت خیلی پایین هستند و افراد سود جو با استفاده از این عامل اقدام به سوء استفاده می‌کنند.
سوال اینجاست  که نمایندگی‌های فروش سیم کارت های اپراتور دوم، چرا در زمان دریافت مدارک برای فعال سازی سیم کارت، هویت ارایه دهنده مدارک را بررسی نمی کنند و چگونه بدون احراز هویت اقدام به فروش سیم‌کارت می‌کنند؟
جالب اینجاست که وقتی این سوال را از  فروشندگان می پرسیم که با چه جراتی اقدام به تخلف در فروش سیم کارت فعال می کنند، جواب می شنویم که در هر جای شهر به هر بقالی، دکه روزنامه فروشی یا فروشگاه های موبایل که مراجعه کنید، سیم کارت فعال برای خرید موجوداست و حتی برخی برای فروش سیم‌کارت فعال به صورت علنی تبلیغات هم می کنند. فروشندگان بازار عقیده دارند وقتی در بازار سیم‌کارت‌های فعال به صورت گسترده توزیع می‌شود، قطعا این موضوع سازماندهی شده است. بنابراین علاوه بر نهادهای نظارتی و قانونگذاری، خود اپراتور دوم نیز باید با حساسیت بیشتری موضوع را بررسی کند، به ویژه اینکه عمده خریداران این نوع از سیم‌کارت‌ها به شهادت فروشندگان، جوانان هستند.
یک بررسی ساده نشان می دهد اگر کسی حاضر به خرید سیم‌کارت فعال با قیمت بالاتر باشد، آن هم در شرایطی که اگر سیم‌کارت به هر دلیلی قطع شود، باید آن را دور بیندازد، مشخص است که احتمال دارد برای کارهای غیرقانونی یا خلاف اخلاق و از این قبیل از آن استفاده کند. جالب این است که فروشندگان می گویند از زمانی که سیم‌کارت‌های فعال وارد بازار شده، وضعیت فروش خیلی بهتر از قبل شده و فروش سیم‌کارت‌های فعال بسیار بالاتر از غیر فعال است.
 
 پیگیری بی نتیجه در نهادهای مسوول
با شواهد و مدارکی که به دست آمد، پس از اعلام موضوع به نهادهای ذی ربط  تصمیم گرفتیم که در میزگردی با حضور محمد سلیمانی وزیر سابق ارتباطات و نماینده مجلس فعلی، حسن رضوانی معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات و یکی از معاونان پلیس فتا آن را به بحث بگذاریم که چند ساعت مانده به برگزاری این میزگرد در کمال تعجب از سوی معاون نظارت رگولاتوری اعلام شد که به دلیل برگزاری جلسه‌ای همزمان در وزارت ارتباطات این میزگرد منتفی است!
پافشاری فراوان ما برای دریافت پاسخ موجب شد که معاون نظارت رگولاتوری قبول کند مستندات را مطرح و بررسی کنیم. جلسه ای با حضور آقایان رضوانی، ولی الله مردادی سرپرست دفتر نظارت سرویس‌های ارتباطی و یکی دیگر از کارکنان سازمان تنظیم مقررات تشکیل شد که پس از ارایه شماره ایرانسل فعال خریداری شده به معاونت نظارت رگولاتوری، قرار شد سریعا این موضوع بررسی شود که چه میزان سیم‌کارت به نام مالک سیم‌کارتی که ما آن را از طریق همین دفاتر خریداری کردیم وجود دارد و آیا اصلا این فرد وجود دارد و آدرس و شماره‌های تماس واقعی هستند یا نه. همچنین قرار شد ظرف یک روز موضوع بررسی و اعلام نتیجه شود. گذشته از موضع مسوولان حاضر در جلسه که عمدتا مشکل را متوجه مردم عادی می دانستند و نه احتمالا گروه‌هایی سودجو سازمان یافته مرتکب تخلف می شوند، متاسفانه تاکنون که یک هفته از آن جلسه گذشته، نه تنها پاسخی به فناوران و افکار عمومی داده نشده، که معاون رگولاتوری از پاسخ دادن به تماس های خبرنگار فناوران نیز طفره می‌رود. این در حالی است که رییس جدید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز به دلیل حضور در سفر حج، برای دریافت پاسخ، در دسترس نیست.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر