در حال خواندن
سالی که شب و روز مخابرات یکسان شد
0

در آخرین‌ روزهای سال ۹۱ نگاهی داشتیم به مهم‌ترین وقایع در روزشمار صنعت ICT کشور در سالی که در حال گذر است. سالی که در آن با تغییر روال چندین و چند ساله، نرخ مکالمات روز و شب یکسان شد.
 
به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس در آخرین‌ روزهای سال ۹۱ نگاهی داشتیم به مهم‌ترین وقایع در روز شمار صنعت ICT کشور در سالی که در حال گذر است. سالی که نرخ مکالمات روز و شب در آن یکسان شد. سالی که کابل جاسک فجیره به خاطره‌ها می‌پیوندد و گفته‌اند که سهام ایرانسل واگذار می‌شود.
*تیرماه: اضافه شدن وزرای کار و دفاع به مجمع شرکت ارتباطات زیرساخت
در تیر ماه ۱۳۹۱، وزرای کار، تعاون و رفاه اجتماعی و وزیر دفاع به اعضای مجمع عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت اضافه شدند. پیش از این مجمع عمومی این شرکت از سه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر امور اقتصادی و دارایی و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور تشکیل شده بود.
*شهریور: اتصال ۱۶ هزار مدرسه دیگر به اینترانت در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید
در شهریورماه ۹۱ و در آستانه سال تحصیلی جدید ۱۶ هزار مدرسه در کشور به شبکه اینترانت متصل شدند.
اتصال مدارس به شبکه اینترانت نیازمند همکاری وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات است.
*آبان: صدور پروانه اپراتور فیبر نوری/ تشکیل شرکت ارتباطات ثابت/ خداحافظی با کابل خاطره انگیز جاسک فجیره/ اعلام واگذاری سهام ایرانسل
در آبان ماه ۱۳۹۰ با تصمیم کارگروه اقتصادی ستاد تدابیر ویژه اقتصادی دولت دوره حفاظت اپراتور سوم تلفن همراه تا شهریور ۹۲ تمدید شد.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص این افزایش ۱۵ ماهه دوره حفاظت رایتل گفت: اپراتور سوم توانسته با توجیه نهادهای بالادستی دوره حفاظت از بازار خود را افزایش دهد.
همچنین در آبان ۹۱ پروانه فعالیت اپراتور چهارم، اولین اپراتور فیبر نوری کشور نیز صادر و به شرکت ایرانیان نت واگذار شد.
این اپراتور متعهد است تا پایان سال پنجم فعالیت خود ۵ میلیون پورت منصوبه را برقرار کند.
همچنین در آبان ۹۱ با حکم هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران، شرکت ارتباطات ثابت (FCI) تشکیل شد.
در دیگر رویدادهای آبان هر سال، برگزاری نمایشگاه تله‌کام است که در تله‌کام سال ۹۱ به علت همزمانی با برگزاری اجلاس سران ارتباطات کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو، در افتتاحیه این نمایشگاه مسئولانی از این سازمان نیز حضور داشتند. زیرا در آبان ماه امسال نخستین اجلاس وزرای ارتباطات عضو اکو در تهران برگزار شده بود.
در آبان ماه اعلام شد که سرانجام پس از ۲۰ سال فعالیت کابل جاسک فجیره از شبکه خارج می‌شود. این کابل قرار بود به پس از اتمام قرارداد تنها ۴ کابل STM1 روی آن به زودی کنار گذاشته شود.
همچنین در این ماه سرانجام وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات از قطعی بودن عرضه سهام ایرانسل در بورس خبر داد و گفت: در حال هماهنگی با سهامداران این اپراتور بر سر زمان عرضه هستیم.
*آذر:برگزاری نمایشگاه الکامپ/ غزل وزیر ارتباطات/مصوبه افزایش قیمت اینترنت برگشت خورد/ نرخ مکالمات شب و روز یکسان شد
مانند تله‌کام باز هم یکی از رویدادهای آذرماه برگزاری نمایشگاه الکامپ است که در آذر ۹۱ نیز برگزاری نمایشگاه تلکام نمایشگاه الکامپ برگزار شد. با این تفاوت که الکامپ امسال بدون حضور دولتی‌ها برگزار شد.
همچنین در آذر ماه ۹۱ رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دهم ۷ ماه مانده به پایان دولت برکنار شد و نیکزاد وزیر راه و شهرسازی به عنوان سرپرست تصدی وزارت ارتباطات را عهده‌دار شد.
یکی دیگر از اتفاقات مهم این ماه، افزایش قیمت اینترنت بود. در پی افزایش نرخ ارز در آذزماه شرکت ارتباطات زیرساخت به کمیسیون تنظیم مقررات درخواست افزایش قیمت اینترنت را ارائه کرد. کمیسیون نیز با موافقت با افزایش قیمت اینترنت مصوبه‌ای در این رابطه صادر کرد. این مصوبه  خیلی زود با مخالفت‌های فعالان صنف روبه رو شد و در نتیجه رگولاتوری مصوبه افزایش قیمت اینترنت را پس گرفت. به عبارت دیگر این مصوبه را برای اجرا ابلاغ نکرد و هم‌اکنون و چند روز باقی مانده به پایان سال هنوز از این مصوبه خبری نیست.
همچنین در این ماه پس از سال‌ها نرخ مکالمات شرکت مخابرات ایران در شب و روز یکسان شد. این طرح یک طرح تشویقی و مخابرات در اجرای آن مختار بوده است.
*دی: منتفی شدن ادغام وزارت ارتباطات/معرفی نامی به عنوان سرپرست وزارت ارتباطات/ موافقت بانک مرکزی با فاز اول فعالیت جیرینگ
در دی ماه ۱۳۹۱ بحث ادغام وزارت ارتباطات با وزارت راه و شهرسازی بار دیگر مطرح شد، اما در همین ماه با اصلاح ماده ۵۳ قانون برنامه پنجم، هرگونه ادغام و انحلال منوط به تصویب در مجلس شورای اسلامی شد و با تأیید این قانون در شورای نگهبان طرح ادغام وزارت ارتباطات منتفی شد.
در دی ماه ۱۳۹۱ رئیس جمهور محمدحسن نامی را به سرپرست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منصوب کرد که نامی در اسفند ماه پس از معرفی به عنوان وزیر پیشنهادی از مجلس رأی اعتماد گرفت.
در این ماه همچنین پس از مدت‌ها، سرانجام بانک مرکزی با موافقت با فاز اول فعالیت جیرینگ، برای واریز وجه ازشتاب  به جیرینگ مجوز صادر کرد.
* بهمن: تغییر در روش محاسبه هزینه ADSL/ راه‌اندازی نخستین دیتاسنتر استانی در کشور
در بهمن ماه ۹۱ همچنین قرار شد با تغییر شیوه کنونی محاسبه هزینه ADSL از این پس هزینه ADSL به صورت حجمی محاسبه شود با این روش از این پس هزینه سرویس ADSL شامل یک هزینه نگهداری ماهانه و هزینه ترافیک مصرفی است که مشترک متناسب با ترافیک استفاده شده هزینه می‌پردازد.
همچنین در بهمن ماه نخستین دیتاسنتر استانی کشور در استان خوزستان به بهره‌برداری رسید. این دیتاسنتر  توسط سازمان فناوری اطلاعات و با همکاری استانداری خوزستان راه‌اندازی شده و قرار است ۱۸ دیتاسنتر استانی در کشور راه‌اندازی شود.
در این ماه همچنین در خصوص شکایت ترکسل از ایران و از شرکت ام تی ان، دادگاهی در وین تشکیل شد و نمایندگانی از ایران برای شرکت در این جلسه راهی وین شدند.
*اسفند: ثبت سفارش موبایل با ارز مبادله‌ای/تسهیل پیگیری‌های قضایی و انتظامی همراه اولی‌ها/پیش‌بینی افزایش ۱۲ درصدی تعرفه‌های پستی در سال ۹۲
در اسفند ۹۱ ثبت سفارش گروه کالایی ۹ از جمله گوشی تلفن‌همراه با ارز مبادله‌ آغاز شد.
همچنین در این ماه همراه اول یک گام در جهت تسهیل پیگیری‌های قضایی و انتظامی برای مشترکان خود برداشت. تا پیش از این مشترکان همراه اول برای انجام این امور از قبیل پیگیری‌ مزاحمت‌ها باید حتما به دفتر مرکزی این شرکت در میدان ونک مراجعه می‌کردند، اما هم‌‌اکنون این کار در دفاتر منتخب تلفن قابت نیز انجام می‌شود.
در اسفند ماه همچنین مدیر عامل شرکت پست برای سال ۹۲، افزایش ۱۲ تا ۱۳ درصدی تعرفه‌های پستی را پیش‌بینی کرد. طی دو سال گذشته تعرفه‌های پستی ۷۰ درصد افزایش یافته است.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر