در حال خواندن
رگولاتوری سریع‌تر فرکانس نسل سوم را ارایه کند
0

روز دوشنبه ۹ بهمن ماه برج میلاد میزبان جشنی به مناسبت نوسازی شبکه همراه اول بود. وحید صدوقی، مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران در این مراسم با اعلام اینکه بزرگ‌ترین پروژه مخابراتی کشور با هزینه ۳۶۳ میلیون یورو به پایان رسید، از آمادگی اپراتور اول کشور برای ارایه سرویس‌های نسل سوم و چهارم تلفن همراه و همچنین بهبود کیفیت مکالمات مشترکان تلفن همراه خبر داد. مشروح این مراسم را می‌خوانید.
نود آی سی تی – مدیرعامل همراه اول در این مراسم با اشاره به ضرورت ارایه نسل‌های پیشرفته تلفن همراه به مردم گفت: در سال ۱۳۷۳ ایران سی و پنجمین کشوری بود که شبکه GSM را راه‌اندازی کرد. چنانچه ایران در سال آینده نسل LTE را راه‌اندازی کند، متاسفانه هشتاد و پنجمین کشور جهان خواهد بود؛ پس تسریع در ارایه نسل‌های بعدی یک ضرورت است.
وی به چشم‌انداز برنامه پنج ساله این شرکت اشاره کرد و افزود: تبدیل شدن به شرکتی در کلاس جهانی، کسب بالاترین رضایت‌مندی از مشتریان، توسعه کسب و کار در حوزه‌های جدید و حفظ و رشد کسب و کار از جمله ارکان اصلی این چشم‌انداز است.
وی افزود:‌ ما در سطح دنیا نیز در میان اپراتورهای دایمی رتبه ۱۷ و در میان اپراتورهای اعتباری رتبه ۲۶ را به خود اختصاص داده‌ایم.
مدیرعامل همراه اول در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه همراه اول طی سه سال گذشته بیش از ۱۹ دستاورد داشته و در جشنواره‌های مختلف به عنوان برترین مورد تقدیر قرار گرفته گفت: در سال ۷۳ ما تنها شش سرویس پایه داشتیم اما امسال، ۱۵ سرویس توسط همراه اول ارایه شده که از جمله آنها می‌توان به بسته‌های پیامک فارسی، محصولات ویژه اینترنت وایمکس، بسته طلایی GPRS، سرویس پیامک پیک تماس و غیره اشاره کرد.
 
تمامی تجهیزات شبکه به‌روزرسانی شد
وی با بیان اینکه در دو سال گذشته طراحی شبکه مجددا اجرا شد گفت: در حال حاضر با استفاده به روز کردن تجهیزات شبکه و جایگزینی آن با سافت سوییچ‌ها ۶۸ میلیون ظرفیت ایجاد شده است به نحوی که تمامی نودها از سیگنالینگ گرفته تا core و سوییچ‌ها تعویض شده و تمام تجهیزاتی که طی ۱۸ سال گذشته در شبکه همراه اول به کارگفته شده بود جمع‌آوری و شبکه نوسازی شد.
صدوقی با بیان اینکه پروژه نوسازی در ۳۱ استان کشور انجام شده است، گفت: ظرفیت مراکز ثبت سیم‌کارت (HLR) از ۳۰ میلیون مشترک به ۶۰ میلیون و ظرفیت IN از ۲۰ میلیون مشترک به ۴۰ میلیون مشترک افزایش یافته است.
وی افزود: پیش از این ارتباط بین نودهای شبکه همراه اول از طریق لینک‌های شرکت زیرساخت به صورت نقطه به نقطه بود که در حال حاضر با طراحی مجدد و استفاده از شبکه IP شرکت زیرساخت پایداری شبکه افزایش یافته است به نحوی که اگر ارتباط یک لینک از نقطه‌ای قطع شود سریعا از مسیرهای دیگر ارتباط برقرار می‌شود.
صدوقی گفت: به غیر از لایه  CORE شبکه در لایه سرویس‌ هم شبکه کاملا نوسازی شد به نحوی که به‌رغم قدمت ۱۸ ساله شبکه همراه اول در لایه سوییچ و سرویس شبکه کاملا جدید است و عمر تجهیزات آن کمتر از یک سال است.
مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران گفت: در لایه رادیویی بالغ بر ۱۰ هزار BTS جدید نصب شد که از این تعداد شش هزار و ۵۰۰ BTS  جدید نصب و سه هزار ۵۰۰، BTS قدیمی نوسازی شد.
وی افزود: هفت مرکز استان در غرب کشور شامل این نوسازی قرار گرفتند که از امروز فاز پنجم نوسازی شبکه کلید خورد و بالغ بر شش هزار و ۵۰۰ سایت در ۲۲ مرکز استان تا دو سال آینده نوسازی کامل می‌شوند و BTSهای قدیمی جمع‌آوری خواهند شد.
 
یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در دو سال
وی با بیان اینکه همراه اول در حال آمادگی برای ارایه سرویس‌های نسل سوم و چهارم تلفن همراه در بخش رادیویی است گفت: اپراتور اول در دو سال گذشته نزدیک به یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی شبکه سرمایه‌گذاری کرده است.
مدیرعامل همراه اول با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود ۴۰ سایت BTS در شهر تهران جمع‌آوری شده است گفت: از مشترکان درخواست می‌کنیم که برای توسعه شبکه به ما کمک کنند چراکه اگر پوشش شبکه کامل‌تر شود زیان ناشی از ارسال تششع بیشتر توسط گوشی تلفن همراه به دلیل ارتباط با BTS کاسته خواهد شد.
وی با مقایسه عملکرد مالی ۹ ماهه اخیر با دوره مشابه سال ۹۰، از رشد ۲۶ درصدی EPS همراه اول خبر داد و گفت: طبق پیش‌بینی صورت گرفته EPS سال جاری ۹۱۸۳ ریال است.
 
رگولاتوری فرکانس نسل سوم را سریع‌تر ارایه دهد
صدوقی با بیان اینکه در لایه سوییچ و سرویس شبکه برای ارایه نسل سوم و چهارم تلفن همراه آماده شده است افزود: در لایه رادیویی از BTSهایی استفاده می‌کنیم که از نظر نرم‌افزاری سرویس‌های نسل دو، سوم و چهارم پشتیبانی کند و یا از BTSهایی استفاده خواهیم کرد که قابلیت ارتقا به نسل‌های بالاتر را داشته باشند.
مدیرعامل همراه اول گفت: برای گرفتن فرکانس و لایسنس نسل سوم تلفن همراه در حال مذاکره و پیگیری جدی هستیم تا هر چه سریع‌تر بتوانیم خدمات جدید را در اختیار مشترکان همراه اول قرار دهیم.
وی با اشاره به اینکه آن بخشی که در لایه سوییچ و سرویس برای ارایه نسل سوم در اختیار همراه اول بوده نوسازی را انجام داده‌ایم، افزود: تا زمانی که سازمان رگولاتوری مجوز فرکانس را صادر نکند ما نمی‌توانیم سفارش تجهیزات را برای نسل سوم و چهارم را ارایه کنیم و همین عامل باعث شده تا همراه اول در لایه رادیویی شش ماه از برنامه عقب باشد. انصاف این بود که فرکانس زودتر به ما واگذار شود و ما متناسب با فرکانس سفارش خرید تجهیزات را نیز انجام می‌دادیم.
 
۲۵ میلیون کاربر جیرینگ
صدوقی در ادامه به جیرینگ همراه اول اشاره کرد و با بیان این‌که خدمات مالی جیرینگ سال ۸۷ متولد شده گفت: در حال حاضر سرویس جیرینگ ما ۲۵ میلیون مشترک فعال دارد.
وی با بیان اینکه سهام مدیریتی مبین نت در اختیار همراه اول قرار دارد گفت: در حال حاضر مبین نت  با جذب ۴۰۰ هزار مشترک توانسته ۴۵ درصد بازار وایمکس را در اختیار داشته باشد.
 
جذب ۹ میلیون مشترک در ۹ ماه
مدیرعامل همراه اول با اشاره به اینکه همراه اول در ۹ ماهه اول سال توانسته ۹ میلیون مشترک جذب کند، گفت: از میان این افراد ۱۹۰ هزار نفر سیم‌کارت‌های دایمی خریداری کرده‌اند که این موضوع گویای آن است همچنان سیم‌کارت‌های دایمی جذابیت خاص خود را برای کاربران دارند.
صدوقی همچنین به ارایه آمار مشترکان GPRS پرداخت و گفت:‌ در حال حاضر ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار کاربر همراه اول از خدمات GPRS استفاده می‌کنند.
 
۷۴ درصد موبایل به دستان همراه اول دارند
وی به ضریب نفوذ همراه اول در بازار ارتباطی کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ضریب نفوذ تلفن همراه کشور ۱۱۴ درصد است که ۷۴ درصد این بازار در اختیار همراه اول است.
 
ارسال ۴۰ هزار پیامک در ثانیه
صدوقی گفت: ما تاکنون با در اختیار داشتن ۱۱ SMSC حدود ۱۰ هزار پیامک در ثانیه ارسال می‌کردیم اما اکنون پس از نوسازی شبکه با در اختیار داشتن چهار مرکز ظرفیت ارسال پیامک به ۴۰ هزار پیام در ثانیه رسیده است.
وی به سرمایه‌گذاری ۳۶۳ میلیون یورویی همراه اول برای نوسازی شبکه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر شبکه همراه اول جوان‌ترین اپراتور کشور از نظر لایه‌های core محسوب می‌شود.
وی گفت: امسال مشترکان دایمی همراه اول ۲/۱ درصد و مشترکان اعتباری ۲۸ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته‌اند.
 
رشد ۳۵ درصدی درآمد دولت از همراه اول
صدوقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به پرداخت‌های همراه اول به دولت اشاره کرد و افزود:‌ در سال ۸۶ که همراه اول به طور کامل در اختیار دولت بود یکهزا رو ۲۲۷ میلیارد تومان پرداختی به دولت داشت و در سال‌های بعد این رقم به تدریج افزایش پیدا کرد. تا جایی که در سال ۹۰ میزان این پرداختی‌ها در مقایسه با سال ۸۹ حدود ۳۵ درصد رشد پیدا کرده بود.
صدوقی در ارتباط با دلایل همراه اول برای بازسازی شبکه خود گفت: اصلاح ساختار و توپولوژی شبکه از طریق به کارگیری فناوری جدید، افزایش ظرفیت و قابلیت موجود در شبکه، بهبود سرویس‌دهی و ارتقای کمی و کیفی سبد محصولات همراه اول از مهم‌ترین دلایل این اقدام بوده است.
 
آمادگی ارایه خدمات نسل سوم و چهارم تلفن همراه
دهقان، معاون فنی و مهندسی همراه اول نیز در این مراسم به ذکر توضیحاتی درباره نوسازی شبکه اپراتور پرداخت و گفت: در یک بازه زمانی سه ساله همراه اول به اندازه یک اپراتور منطقه رشد داشته است.
وی افزود: زمانی که ما تصمیم به نوسازی شبکه گرفتیم اعلام شد که هر نوع اختلال در ارایه کیفیت ممنوع است و به همین دلیل ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا بدون ایجاد اختلال برای کاربران این شبکه نوسازی شود.
وی با اشاره به اینکه پروژه نوسازی شبکه همراه اول در دو فاز اجرایی شده گفت: پس از این اقدامات اکنون کارایی این شبکه به مراتب بالاتر رفته و ما برای ورود به نسل  سوم و چهارام آمادگی پیدا کرده‌ایم.
گفتنی است، در بخش پایانی این مراسم از مدیران مختلف همراه اول که در نوسازی شبکه آن نقش داشته‌اند تقدیر شد و جوایز مشترکان برنده طرح هزاران لبخند پاییزی اعطا شد.
در این مراسم علاوه بر مدیران همراه اول مظفر پوررنجبر، مدیرعامل شرکت مخابرات، محمدعلی فرقانی، رییس سازمان تنظیم مقررات، عمیدیان معاون وزیر ارتباطات، حسن رضوانی، معاون نظارت رگولاتوری و تعدادی از مدیران ارشد حوزه ارتباطات نیز حضور داشتند. در این مراسم همچنین از تمبر یادبود نوسازی شبکه همراه اول رونمایی شد.
 

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر