در حال خواندن
رگولاتوری: یکسان شدن تعرفه به نفع مشترکان است
0

نرخ مکالمات مشترکان اپراتور اول از ساعت ۲۴ روز سه‌شنبه ۱۵ مردادماه و به دنبال فلت‌سازی شبکه (حذف هزینه بین شهری و جابه‌جایی) تغییر کرده و به ۵۹۹ ریال رسیده است. این در حالی است که رییس شورای رقابت با اعتراض به این موضوع اعلام کرده است که در جلسه این هفته شورا این موضوع را بررسی خواهد کرد. در ادامه دلایل تغییر تعرفه همراه اول و جزییات کامل آن را می‌خوانید.
نود آی سی تی – پیش از این اپراتور اول برای تماس‌های بین‌شهری خود هزینه جابه‌جایی داشت و براساس مصوبه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات لازم بود این هزینه حذف شود اما اینکه با حذف این هزینه‌ها شرایط به نفع کاربران همراه اول شده یا قرار است آنها از این پس قبض‌هایی با مبالغ بالاتر دریافت کنند؛ موضوعی است که هنوز پاسخ درستی درباره آن ارایه نشده و معلوم نیست درنهایت این طرح به سود چه کسی است؟
پیش از این حسن رضوانی، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این خصوص گفت: تاکنون اپراتور اول برای تماس‌های بین‌شهری خود هزینه‌ جابه‌جایی داشت که اگر این هزینه حذف شود، درآمد‌های این شرکت افزایشی نخواهد یافت اما به هر حال برای رقابت و حفظ شرایط رقابتی این اقدام می‌تواند گامی موثر باشد.
 
مزایای یکسان شدن تعرفه
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم در این باره گفته بود: تصویب پیشنهاد یکنواخت‌سازی تعرفه مکالمات تلفن همراه در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، به معنای افزایش هزینه‌ها نیست و افزایش یا کاهش هزینه تلفن همراه به رفتار مشترکان و شیوه عمل اپراتورها در فضای رقابتی بستگی دارد.
محمدعلی فرقانی کاهش تعرفه‌ها نسبت به میانگین، حذف هزینه جابه‌جایی، ساده‌سازی و شفاف‌سازی تعرفه‌ها، یکسان‌سازی تعرفه پایه برای تمامی اپراتورهای تلفن همراه، ایجاد و توسعه شرایط رقابتی و عدم وابستگی نظام تعرفه‌گذاری به طرح شماره‌گذاری را از مزایای تعرفه یکنواخت پیشنهادی عنوان کرده بود.
وی افزود: تعرفه‌های مکالمات تلفن همراه شرکت مخابرات ایران بر اساس مصوبه سال ۱۳۸۳ شورای اقتصاد مبتنی بر شهری و غیرشهری تنظیم شده است که در آن تعرفه مکالمات صوتی مشترکان بر اساس ۹۲ نقطه بین شهری کشور محاسبه می‌شود.
 
نحوه محاسبه تعرفه قبل از فلت شدن
به این ترتیب شرایط مشترکان همراه اول تاکنون به این شکل بود که در صورتی که مشترکی در نقطه PC کرج سیم‌کارت دریافت کرده بود به عنوان مشترک آن PC ثبت شده و چنانچه با مشترکی که در PC کرج ثبت شده بود تماس می‌گرفت تعرفه مکالمه او دقیقه‌ای ۴۴۷ ریال محاسبه می‌شد اما در صورتی که با مشترکی که در منطقه‌ای دیگر حتی در مجاورت منطقه خود مثلا در PC ورامین ثبت شده بود، تماس می گرفت تعرفه مکالمه او دقیقه‌ای ۷۶۰ ریال محاسبه می‌شد.
اما اگر همین فرد از منطقه خود خارج می‌شد و به عنوان مثال به تهران سفر می‌کرد، برای تمامی تماس‌های ایجاد شده توسط او و همچنین تماس‌هایی که با او گرفته می‌شد برای هر دقیقه مکالمه هزینه جابه‌جایی به مبلغ ۸۹ ریال در نظر گرفته می‌شد.
به گفته مسوولان ساختار فعلی تعرفه‌گذاری کشور این نوع محاسبه مبتنی بر ساختار قدیمی شرکت مخابرات کشور تعریف شده است و این ساختار با ماهیت شبکه‌های تلفن همراه و همچنین روند تعرفه‌گذاری در دنیا مغایرت داشته و موجب اتلاف منابع شماره‌گذاری نیز شده است.
ضمن آنکه دو اپراتور دیگر تلفن همراه یعنی ایرانسل و رایتل نیز از ساختار تعرفه‌ای یکسان استفاده می‌کنند بر همین اساس تعیین تعرفه یکنواخت برای شبکه تلفن همراه شرکت مخابرات ایران نیز اجتناب‌ناپذیر است.
 
تعرفه موثر همراه اول ۵۳۷ ریال بود
به گفته رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی براساس آمار ترافیکی اندازه‌گیری شده در شبکه تلفن همراه شرکت مخابرات ایران ۷۰ درصد مکالمات شبکه تلفن همراه، شهری و ۳۰ درصد بین‌شهری است و تعرفه موثر هر دقیقه مکالمه با احتساب جابه‌جایی ۵۳۷ ریال بوده که بر این اساس و با توجه به تعرفه سایر اپراتورها و همچنین قیمت بازار، الزام کمیسیون و رگولاتوری در پروانه‌های صادره برای تعیین تعرفه پایه، تعرفه یکنواخت ۵۱۵ تا ۶۱۸ ریال برای یک دقیقه مکالمه صوتی سیم‌کارت دایمی به کمیسیون پیشنهاد شده بود.
اکنون از سه‌شنبه هفته گذشته با حذف هزینه‌های مربوط به جابه‌جایی هر دقیقه تماس مشترکان سیم‌کارت‌های دایمی همراه اول با قیمت ۵۹۹ ریال محاسبه شود که گفته می‌شود بر این اساس برای اکثر مشترکان که در قبض‌های خود ترکیبی از مکالمات شهری و بین شهری و جابه‌جایی داشته‌اند، هزینه‌های ماهیانه کاهش خواهد یافت. البته تاکنون تعرفه‌های جدید مکالمه برای کاربران سیم‌کارت‌های اعتباری اعلام نشده است.
پیش از حذف هزینه‌های جابه‌جایی، اپراتور اول در خطوط دایمی خود برای هر دقیقه مکالمه در ساعات اوج مصرف قیمت ۴۴۷ ریال و برای هر دقیقه مکالمه شهری در ساعات غیر اوج مصرف تعرفه ۳۵۸ ریال را در نظر گرفته بود.
در این میان از ساعت هشت تا ۲۱ ساعات اوج مصرف و ساعات ۲۱ تا هشت، جمعه و روزهای تعطیل ساعات اوج غیر مصرف تعریف شده‌ بودند.
این اپراتور برای مکالمات بین شهری افراد هم در ساعات اوج قیمت ۷۶۰ ریال و در ساعات اوج غیرمصرف تعرفه ۵۳۶ ریال را در نظر گرفته بود.
 
تغییر تعرفه مخابرات بدون هماهنگی غیرقانونی است
 
رییس شورای رقابت با بیان اینکه اطلاعی از افزایش نرخ تعرفه‌های مخابرات ندارد گفت: هرگونه تغییر در تعرفه‌ها بدون هماهنگی با شورای رقابت قطعا غیرقانونی خواهد بود.
جمشید پژویان افزود: اخباری مبنی بر افزایش نرخ تعرفه‌های مخابرات در چند روز گذشته مطرح شده است که البته هنوز خبر رسمی آن به دست شورای رقابت نرسیده است. این اخبار در جلسه این هفته شورا مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا صحت آن تایید شود و در مورد ابعاد مختلفش تصمیم‌گیری انجام گیرد.
وی گفت: با توجه به نص صریح قانون قیمت‌گذاری تعرفه‌های تماس‌های تلفنی جزو وظایف و مسوولیت‌های شورای رقابت است و هرگونه تغییر در این عرصه باید با هماهنگی و دستورالعمل مستقیم این شورا انجام بگیرد به همین دلیل اقدام خودسرانه شرکت‌ها برای افزایش و یا کاهش تعرفه‌ها به منزله نقض قانون تلقی می‌شود و وجاهت قانونی ندارد.
 
تغییر تعرفه‌ها کاملا قانونی است
مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران گفت: به دنبال تغییر تعرفه‌های مکالمه‌ همراه اول نرخ پیامک و اینترنت این اپراتور هیچ تغییری نکرده و قرار هم نیست تغییری کند.
زارعیان افزود: تغییرات صورت گرفته در تعرفه‌ها ممکن است باعث بالارفتن مبلغ قبض برخی کاربران شود اما مبلغ قبض برخی از کاربران را هم پایین خواهد آورد و در نهایت تغییر جدی در درآمدهای همراه اول ایجاد نخواهد کرد.
وی گفت: پیش از این تماس همراه اول دایمی و با همراه اول دایمی و تلفن ثابت همان شهر ۴۴۷ ریال قیمت داشت و تماس همراه اول دایمی با همراه اول شهر دیگر ۷۶۰ ریال بود که اکنون با یکسان شدن تعرفه‌ها برای تمام این موارد تعرفه‌ 599 ریالی در نظر گرفته می‌شود.
زارعیان گفت: در آن زمان افراد با هر جابه‌جایی دو پالس اضافه‌تر برای مکالمات خود پرداخت می‌کردند که حال این هزینه حذف شده و به همین دلیل هزینه‌ ارتباطات بین‌شهری کاربران همراه اول کاهش پیدا کرده است.
مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران افزود: با اجرایی شدن تعرفه‌های جدید برای تماس‌هایی که شامل جابه‌جایی می‌شوند ۲۵ تومان کاهش تعرفه داشته‌ایم و در عوض در تماس‌های شهری برای هر دقیقه ۱۵۲ ریال افزایش تعرفه داشته‌ایم و در مجموع اگر بخواهیم میانگین درآمد را در نظر بگیریم متوجه می‌شویم که احتمالا تغییر چندانی در درآمد همراه اول ایجاد نخواهد شد.
وی در خصوص اینکه پیش‌بینی می‌شود با اعمال تعرفه‌های جدید، هزینه‌های کاربران افزایش یا کاهش پیدا کند، گفت: کاربرانی که تماس‌های شهری و بین‌شهری آنها حالت متعادل دارد از این‌ پس تغییر چندانی در مبلغ قبض‌های خود مشاهده نخواهند کرد، اما آنهایی که تماس‌های بین‌شهری بیشتری داشته‌اند احتمالا از این پس با کاهش مبلغ قبض‌های خود مواجه می‌شوند و در عوض افرادی که تماس‌های برون‌شهری کمتری داشته‌اند ممکن است تا حدی با افزایش مبلغ قبض‌های‌شان روبه‌رو شوند.
زارعیان افزود: پیش از این میانگین تعرفه‌ همراه اول در بخش‌های شهری و غیرشهری بیش از ۵۳ تومان بوده است.
مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران در خصوص اظهارات رییس شورای رقابت مبنی بر غیرقانونی خواندن تغییر تعرفه‌ها گفت: براساس قانون اصل ۴۴ تعرفه‌گذاری کالا و خدمات انحصاری از جمله تعرفه‌گذاری تلفن ثابت با شورای رقابت است و ما نیز در این مساله تابع این شورا هستیم و هر دستور‌العملی که شورای رقابت ابلاغ کند را اجرا خواهیم کرد.
وی درباره‌ اظهارات رییس شواری رقابت در خصوص تعرفه‌های تلفن همراه، گفت: در ارتباط با تلفن همراه نیز با توجه به قانون تعیین تعرفه‌ها برعهده‌ کمیسیون تنظیم مقررات که در زیرمجموعه‌ وزارت ارتباطات قرار دارد و ما در این زمینه نیز تابع قانون هستیم.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر