در حال خواندن
تمام دستگاه‌ها تا دو ماه دیگر به شبکه ملی اطلاعات وصل می‌شوند
0

شبکه ملی اطلاعات که عده‌ای از آن به عنوان اینترنت ملی هم یاد کرده‌اند، تدبیری است که متولیان فناوری اطلاعات کشور در قبال مشکلاتی چون حملات سایبری و تهدیدات فضای مجازی اندیشیده و وعده داده‌اند که فاز اول آن تا پایان شهریورماه امسال به پایان می‌رسد.
نود آی سی تی- علی حکیم جوادی، رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان این مطلب گفت: براساس برنامه پنجم توسعه لازم است تا پایان سال ۹۴ حدود ۶۰ درصد از خانواده‌ها و تمام کسب‌وکار‌ها به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشند.
 
تلاش برای آماده‌سازی زیرساخت‌ها
او ادامه داد: در این میان زیرساخت‌ها مهم‌ترین نقش را دارند و در زمینه دسترسی لازم است، اقدامات مهمی در رابطه با زیرساخت‌‌ها انجام شود تا سایر موارد طبق برنامه پیش برود.
حکیم‌جوادی با اشاره به اینکه طبق برنامه‌ پنجم توسعه لازم بوده که تمام دستگاه‌ها‌ی اجرایی کشور نیز به شبکه‌ ملی متصل شوند، گفت: طبق برنامه‌ پنجم توسعه لازم بود که تمام دستگاه‌ها تا دو سال دیگر به این شبکه متصل شوند که خوشبختانه با دستور شخص رییس جمهوری این مرحله‌ فشرده‌سازی شده و قرار بر این است که تمام دستگاه‌ها ظرف مدت دو ماه به این شبکه متصل شوند.
معاون وزیر ICT در ادامه عنوان کرد: بدین ترتیب بحث زیرساخت‌ها که یکی از مباحث مورد نظر وزارتخانه بود به این ترتیب مورد توجه جدی قرار گرفت و در حال حاضر تامین زیرساخت‌های لازم و ورودی‌های مورد نیاز در شرکت ارتباطات زیرساخت مورد پیگیری قرار دارد.
 
مدل جدید وزیر برای شبکه ملی اطلاعات
اما حکیم‌جوادی در ادامه‌ صحبت‌های خود از مدل جدید وزیر ارتباطات برای این شبکه خبر داد و افزود: امسال وزیر محترم ICT برای شبکه ملی اطلاعات مدل جدیدی ارایه کردند و کار حالت رسمی‌تری به خود گرفت و بدین ترتیب این طرح در وزارتخانه حالتی فراسازمانی پیدا کرد و قرار شد اعضای مختلف از نظر علمی و اجرایی سرعت اجرای این طرح را افزایش دهند.
وی با بیان اینکه در قالب این طرح نمایندگانی از شرکت ارتباطات زیرساخت، سازمان تنظیم مقررات رادیویی، موسسه تحقیقات فاوا و سازمان فناوری اطلاعات کمیته‌ای مشترک راه‌اندازی کرده‌اند، گفت: از طرف شخص وزیر مسوولیت این کمیته به بنده واگذار شده و البته اگر لازم باشد در مراحل بعدی بخش‌های دیگری مانند مخابرات نیز به این کمیته خواهند پیوست تا ادامه کار هرچه سریع‌تر پیگیری شود و بحث راه‌اندازی این شبکه به شکلی فراسازمانی دنبال شود.
رییس سازمان فناوری اطلاعات در عین حال از تشکیل کمیته‌های دیگری نیز خبر داد و افزود: در ارتباط با داده‌ها، مباحث زیرساختی، یکپارچه‌سازی، تحقیقات، آموزش و فرهنگ‌سازی نیز کمیته‌های دیگری تشکیل شده است تا تمام توان وزارتخانه برای راه‌اندازی هرچه سریع‌تر شبکه‌ ملی اطلاعات به کار گرفته شود.
 
ایمیل و جست‌وجوگر، زیر ساخت لازم
حکیم‌‌جوادی در ادامه یاد‌آور شد: البته در کنار تمام این موارد برای راه‌اندازی شبکه‌ ملی اطلاعات لازم است مواردی چون موتور جست‌وجوی ملی وغیره نیز مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: خوشبختانه در این زمینه بخش خصوصی به شدت ابراز علاقه‌مندی کرده و ما هم در حال آماده‌سازی شرایط مناسب هستیم تا بخش خصوصی با راحتی هرچه بیشتر بتواند به مشارکت در این زمینه بپردازد.
رییس سازمان فناوری اطلاعات هم‌چنین به بحث راه‌اندازی ایمیل‌های ایرانی اشاره کرد و گفت: ایمیل‌ ایرانی یکی‌دیگر از مواردی است که می‌تواند به عنوان زیرساخت به کمک شبکه ملی اطلاعات بیاید. در این بخش هم تاکنون سه یا چهار ایمیل معرفی شده و بخش خصوصی نیز علاقه‌مند است ایمیل‌های مدنظر خود را معرفی کند.
حکیم‌جوادی در بخش دیگری از صحبت‌های خود یادآور شد: برای تحقق اهداف برنامه‌ پنجم توسعه، به‌طور پایلوت بخشی از خانواده‌ها را به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهیم کرد. در حال حاضر تغییرات عمده طرح پایلوت انجام و تست‌ها صورت گرفته و پاسخ مثبتی هم دریافت شده است. از این پس هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم که از سال ۹۱ تا پایان سال ۹۴ جمعیت متصل به اینترنت را از ۱۵ درصد به بالای ۶۰ درصد ارتقاء دهیم که البته این برنامه‌ریزی با توجه به امکانات کشور امکان فشرده‌سازی هم دارد.
وی در عین حال عنوان کرد: در حال حاضر برنامه‌ریزی‌های مختلفی صورت گرفته است تا با توجه به امکانات موجود در کشور در این روند تسریع و فشرده‌سازی‌های لازم صورت بگیرد. به همین دلیل تلاش می‌شود زیر‌ساخت‌های لازم اطلاعاتی مهیا شوند، البته بخش مهمی از این زیرساخت‌ها به مراکز داده استانی مربوط می‌شود که در حال حاضر ۹ استان با برگزاری مناقصات لازم و مشخص‌ شدن برنده‌ها، در مرحله‌ نصب و راه‌اندازی قرار گرفته‌اند.
حکیم‌جوادی ادامه داد: در آینده نزدیک مناقصه‌های لازم در ۱۲ استان دیگر هم انجام خواهد شد و کل کشور به مراکز داده استانی مجهز خواهد شد.
رییس سازمان فناوری اطلاعات در عین حال از وقفه‌ای که در تامین تجهیزات این بخش ایجاد شده، یاد کرد و افزود: خوشبختانه در حال حاضر بخش عمده‌‌ای از مشکلات برطرف شده و کار با سرعت پیش می‌رود.
وی ادامه داد: پیش از این برنامه‌های ما برای حمایت از استان‌های مختلف آن بود که آنها را به شبکه متصل کنیم، اما امسال اتصال این استان‌ها به شبکه الکترونیکی و بهره‌مندی از خدمات الکترونیکی در برنامه است و بیشتر تلاش ما مربوط به این بخش می‌شود.
به گزارش ایسنا،‌ حکیم‌جوادی هم‌چنین عنوان کرد: بیشترین انتظار ما از شبکه‌ ملی اطلاعات، ارایه‌ خدمات است. اکنون مدتی است که شبکه‌‌ای علمی در تهران ایجاد شده است و ما امیدواریم این شبکه در شهرستان‌ها نیز راه‌اندازی شود تا به تولید محتوای لازم و مناسب برای کشور اقدام شود، چرا که تولید محتوا یکی از نکات دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر