در حال خواندن
برگزاری مسابقات ورزش‌های الکترونیک ایران با سرعت «سوییس»!
0

این دوره از رقابت‌های ورزش‌های الکترونیک ایران با چنان کیفیتی برگزار شد که به زعم شرکت‌کنندگان، سرعت شبکه تنه به شبکه سوییس می‌زد.

نسل پنجم ارتباطات سیار که هم‌اکنون پیشرفته‌ترین و پرکاربردترین فناوری ارتباطی بی‌سیم در جهان به حساب می‎آید، در برخی کشورهای توسعه یافته نظیر چین، آمریکا، کره جنوبی، انگلستان و ژاپن نیز طراحی و توسعه یافته است.

به عنوان مثال در چین این فناوری با راه‌اندازی بیش از ۶۰۰ هزار ایستگاه پایه در سال ۲۰۲۱ پیاده‌سازی شده است و قدمت این شبکه در آمریکا به سال ۲۰۱۹ بر می‌گردد.

اما با وجود این، کره جنوبی توانسته به پرچمداری این نسل از فناوری در حوزه «سرعت» برسد؛ میانگین سرعت دسترسی به شبکه ۵G در این کشور ۲.۷ گیگابیت بر ثانیه است.
بعد از آن امارات قرار دارد که به ادعاهای مسئولان ارتباطی این کشور، میانگین سرعت دسترسی به شبکه نسل پنجم فناوری در این کشور ۱.۲ گیگابیت بر ثانیه است.

جالب است که بعد سوییس با یک گیگابیت بر ثانیه، اسم کشور عربستان با میانگین سرعت دسترسی به شبکه این نسل با نرخ ۹۰۰ مگابیت بر ثانیه به چشم می‌خورد.

استرالیا هم با نرخ ۸۲۰ مگابیت بر ثانیه جزو ۵ کشور اول لیست قرار دارد.

با وجود اینکه در نرخ «توزیع توسعه فناوری» در مورد فناوری ۵G با تغییر و تحول مواجه هستیم و اسامی کشورهایی نظیر عربستان به چشم می خورد که کمی درک آن سخت است، اما کشور ما نیز توانسته برخلاف روند توسعه کند ۳G و ۴G در کشور که با بی‌تدبیری مسئولان دولتی وقت صورت گرفت، در حوزه ۵G پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته است.

به عنوان مثال و با توجه به اینکه عوامل بسیاری مانند مکان، پوشش شبکه، تقاضای مشترک و نوع دستگاه بر کیفیت سرویس‌دهی ۵G تأثیرگذار است، اما اپراتور اول ارتباطی کشورمان (همراه اول) در آخرین زمان‌های سال ۱۴۰۱ توانست بار دیگر زیرساختی را برای حوزه بازی‌های آنلاین فراهم آورد که نرخ سرعت دسترسی به شبکه آن به جایگاه سوم جهانی (سوییس) تنه می‌زد.

همراه اول به عنوان حامی اصلی رقابت‌های بازی‌های رایانه‌ای ایران و انتخابی تیم ملی این دوره از ورزش‌های الکترونیک، زیرساختی با کیفیت سرعت دسترسی به «یک گیگابیتی» برای بازیکنان ورزش‌های الکترونیک کشور فراهم آورد که توجه و تعجب بسیاری را برانگیخت.

همانگونه که یک دهه پس از ظهور پدیده تلفن سیار در جهان، ایران نیز در سال ۱۳۵۴ در‌صدد استفاده از این سیستم بر‌آمد و با بررسی‌هایی که از سوی شرکت مخابرات ایران و کارشناسان خارجی صورت گرفت، سرانجام «موبایل» به کشورمان وارد شد و جزو اولین‌هایی قرار گرفتیم که تکنولوژی ارتباطی را در کشور توسعه دادیم، اکنون نیز مشاهده می‌شود در برابر نسل‌های مختلف فناوری، لبه تکنولوژی قرار داریم.

شاید تنها حوزه‌ای که با این سرعت در کشورمان پیشرفت می‌کند و همپای کشورهای توسعه یافته و رو به توسعه می‌تازد، «ارتباطات سیار» باشد.

اپراتور اول ارتباطی کشور از سال ۱۳۹۶ به شکل چراغ خاموش سرمایه‌گذاری در آخرین نسل از فناوری را شروع کرد و در سال‌های مختلف اقدام به لانچ «یوزکیس‌هایی» جذاب و ویژه کرد تا نشان دهد ماهیت اصلی این فناوری در ارتباط با چیست.

این سری به دنبال رویه حاکم بر فعالیت‌های توسعه‌ای خود، به سراغ هوشمندسازی و ارائه زیرساخت‌های لازم برای انجام بازی‌های ویدیویی و ورزش‌های الکترونیک رفت که با خوش درخشیدن در برگزاری این دوره از رقابت‌ها با اجرای ۳ بازیEfootball ، Fifa و PUBG بار دیگر ثابت کرد «۵G آمده تا ارکان مختلف زندگی را متحول کند و صرفا بحث نمایش بر سر سرعت‌های نجومی شبکه و دسترسی عمومی نیست.»

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر