در حال خواندن
بررسی وضعیت تعدادی از سرویس ها و پلتفرم های دیجیتال کشور
0

 

می توان گفت که اینترنت بستر انتقال داده است و به تنهایی مفهومی ندارد. آنچه اینترنت را مهم و کاربردی می سازد مجموعه ای از سرویس ها و پلتفرم هایی است که بر بستر آن تعریف می شود و امکانات تازه ای را در اختیار کاربران آن قرار می دهد. بنابراین در این گزارش قصد داریم براساس آخرین آمارهای ارایه شده منتهی به پایان اسفند ۱۴۰۱ به بررسی وضعیت تعدادی از سرویس ها و پلتفرم هایی که توسط یکی از اپراتورهای تلفن همراه بپردازیم. سرویس هایی که هر کدام به نوبه خود امکانی را برای آسودگی بیشتر کاربران فراهم می کنند.

اپلیکیشن شاد

شبکه آموزشی دانش‌آموز با سرواژه شاد به عنوان بزرگترین پلتفرم آموزشی کشور نرم‌افزاری ارتباطی و آموزشی است که در پی دنیاگیری ویروس کرونا در ایران به دلیل عدم امکان حضور دانش‌آموزان در مدارس ایران توسط تیم برنامه‌نویسان همراه اول راه‌اندازی شد. صاحب امتیاز این نرم‌افزار وزارت آموزش و پرورش ایران است و دانش‌آموزان، معلمان و مدیران افرادی هستند که از این برنامه استفاده می‌کنند.

بر اساس آمار منتهی به پایان اسفند ۱۴۰۱ تعداد کاربران یکتای روزانه پلتفرم آموزشی شاد ۱۰ میلیون نفر است. همچنین مطابق با همین آمار تعداد کل پرسمان ها در سرویس شادبین ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار است.

بومینو

«بومینو» سرویسی هوشمند و زیرمجموعه راهکار خانواده همراه اول است که با هدف مدیریت والدین بر استفاده فرزندان از اینترنت طراحی شده است.

براساس آمار اعلامی تا پایان اسفند ۱۴۰۱ تعداد کاربران یکتای این سرویس ۷ میلیون ۹۲۰ هزار نفر است و ترافیک مصرف شده از ابتدای دوره آن ۵/۶۰ پتابایت است. همچنین تعداد فرزندانی که از این سرویس استفاده می کنند ۳ میلیون و ۹۸۷ هزار نفر است.

سوپر اپلیکیشن روبیکا

پیام‌رسان روبیکا، دارای امکانات مفیدی مثل، تماس صوتی و تصویری، ارسال فایل و پخش زنده است؛ که بسیاری از امکانات این بخش با اینترنت رایگان اپراتورها ارائه می‌شوند.

براساس آمار اعلامی تا پایان اسفند ۱۴۰۱ تعداد کاربران فعال ماهانه روبیکا ۴۱ میلیون نفر و تعداد کاربران فعال روزانه این اپلیکیشن ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است.

مرورگر ذره بین

ذره‌بین یک «جویش‌گر-مرورگر» است که تجربه‌ای متفاوت در وبگردی را برای کاربران رقم می‌زند. هدف اصلی در ذره‌بین تسهیل دسترسی به خدمات و سرویس‌ها و اطلاعات دنیای وب است که با بهره‌گیری از سفرهای مشتری و تکنولوژی‌های متفاوت، وبگردی در اینترنت را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، ذره‌بین در قالب احراز هویت یکپارچه همراه با مزیت‌های ترافیکی رایگان در قالب بسته اینترنت ذره‌بین و اینترنت نیم‌بها)، با بهره‌گیری ترکیبی از فناوری فراجستجوگر و همچنین موتور جست‌و‌جوهای موضوعی، نتایج جستجو را در تب‌های مختلف همه، تصویر، ویدئو، بازار، فیلم و سریال، آوا و خبر به کاربر نمایش می‌دهد.

براساس آمار اعلامی تا پایان اسفند ۱۴۰۱ این مروگر بیش از ۶ میلیون نصب فعال داشته و نزدیک به ۱۵۰ میلیون پرسمان ماهانه از طریق آن صورت گرفته است.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر