در حال خواندن
بررسی بازار مانیتور در ایران، کم برند و پرمدل
0

مانیتور از دسته کالاهایی است که بازاری محدودتر از سایر کالاهای کامپیوتری دارد و هر روز که می‌گذرد بازار این کالا کوچک‌تر و کم تنوع‌تر از قبل می‌شود.
اگر تا چند سال قبل بازار مانتیور میزبان برندهای داخی و خارجی متعددی بود، در سال‌های اخیر تنوع کمتر شده و برندهای فعال بازار به تعداد انگشتان یک دست رسیده است. گفته می‌شود افزایش تعرفه واردات مانیتور که منظور حمایت از تولیدکنندگان وطنی صورت گرفته است موجب چنین اتفاقی در بازار شده است.
فناوران- در حال بازار مانیتور در اختیار دو برند مطرح کره‌ای دارای کارخانه در داخل است و برندهای دیگر رفته‌رفته از بازار محو شده‌اند یا در حاشیه، فروش محدودی دارند. بنا به گفته فعالان بازار،دو برند سامسونگ و ال‌جی در بازار داخلی سهم تقریبا یکسانی از لحاظ فروش را به خود اختصاص داده‌اند و گاه، در برخی برهه‌های زمانی، یکی بر دیگری برتری می‌یابد. 
محمد صالح‌زاده از فعالان بازار  کامپیوتر در این باره می‌گوید: سال‌هاست که بازار مانیتور در حاشیه بازار کامپیوتر به فعالیت ادامه می‌دهد و تنوع برندها در آن روزبه‌روز کمتر می‌شود. این فعال بازار گفت: عوامل گوناگونی در بروز این تغییر و تحول در بازار دخیل بوده است که رشد تقاضا برای لپ‌تاپ و کاهش شدید کاربری کامپیوترهای روزمیزی مهم‌ترین علل کوچک شدن بازار مانیتور است.
یکی دیگر از فعالان بازار کامپیوتر هم با تایید گفته‌های همکارش گفت: کاهش شدید تقاضا اگر چه منجر به کوچک شدن بازار مانیتور شده است، اما از سویی بازار این کالا را تخصصی‌تر کرده است و در حال حاضر یا مشتریان خاص و حرفه‌ای به سراغ این کالا می‌‌آیند یا کاربران کامپیوترهای رومیزی قدیمی. این فعال بازار گفت: با تمام این اوصاف بازار مانیتور همچنان برقرار است و برندهای موجود در بازار بابت تصاحب سهم بیشتر با هم رقابت تنگاتنگی دارند.
فعالان بازار همچنین با بیان اینکه بازار از لحاظ تنوع برند بسیار محدود شده است، می‌گویند که  از لحاظ سایز و مدل با تنوع زیادی مواجه هستیم. به گفته آنان، در حال حاضر نمونه‌های صفحه عریض (WIDE) و معمولی در بازار در سایزهای گوناگون موجودند که در بین سایزهای گوناگون ۱۹ اینچ‌ها و پس از آن سایزهای بزرگ‌تر در بازار محبوب‌ترند. این در حالی است که حدود سه تا چهار سال قبل سایز ۱۷ اینچ محبوب‌ترین سایز مانیتور در بازار بود.
باشگاه فعالان آی‌سی‌تی هم در رابطه با محبوبیت برندها در بازار مانیتور گزاشی داده است که نظر فعالان بازار را تایید می‌کند.
براساس گزارش باشگاه فعالان آی سی تی، در بین سایزهای گوناگون مانیتور، نمونه هیا ۱۹ اینچی از سایرین محبوب‌ترند. این گزارش می‌افزاید؛ سهم محبوبیت مانیتورهای این برند در هفته چهارم آبان ماه ۹/۳۹ درصد بوده است. شش ماه قبل هم این مانتیورها سهم فروشی در همین حد در بازار داشتند.
پس از نمونه‌های ۱۹ اینچ، این مانتیورهای ۲۰ اینچ هستند که بیشترین سهم فروش بازار را به خود اختصاص داده‌اند. سهم فروش مانتیورهای این برند در آبان ماهی که گذشت در حدود ۹/۲۸ درصد بود که البته در شش ماه گذشته هم میزان فروش مانیتورهای ۲۰ اینچی در همین حد گزارش شده بود.
نمونه‌های ۲۲ اینچی مانتیور هم که این روزها اکثرا کاربردی تجاری دارد نیز در رتبه سوم محبوب‌های بازار مانیتور ایستاده است. بنا بر گزارش باشگاه فعالان آی‌سی‌تی سهم محبوبیت مانیتورهای ۲۲ اینچی در بازار داخلی در ماهی که گذشت در حدود ۲/۲۰ درصد بوده است. سهم محبوبیت این مانیتورها در شش ماه گذشته در حدود ۵/۲۰ درصد گزارش شده است.
و در انتها مانتیورهای ۱۷ اینچی با کسب سهم محبوبیت ۴/۱۰ درصد در رتبه اخر محبوب‌های بازار مانیتور از لحاظ سایز قرار دارند. سهم مانتیورهای ۱۷ اینچی در شش ماه گذشته در حدود ۲/۸ درصد بوده است.
 

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر