در حال خواندن
ایران تبلیغات گوگل را تحریم کرد
0

داستان از آنجا شروع شد که برخی از شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات طی تماس‌های تلفنی و ارسال ایمیل با روزنامه فناوران از فیلتر شدن یکی از امکانات گوگل اکانت مناسب برای کسب و کارها خبر دادند.در این ایمیل‌ها آمده بود: طی چند روز گذشته تبلیغات گوگل یعنی لینک‌های گوگل ادوردز (Adwords) فیلتر شده و عملا امکان درج تبلیغ در گوگل وجود ندارد. یکی از خوانندگان در تماس با فناوران با بیان اینکه این امر به بیش از ۱۰ هزار ایرانی که تمامی درآمد زندگی شان از تبلیغ در گوگل و فروش محصولات و خدمات از این طریق صورت می‌گرفت، ضرر زده و باعث بیکار شدن بسیاری از شرکت‌ها شده است، خواستار بررسی موضوع شد.خوانندگان روزنامه و فعالان کسب و کارهای اینترنتی معتقد بودند در این شرایط بحران اقتصادی دولت به جای هموار کردن راه درآمدی با این اقدامات بیشتر باعث جلوگیری از اندک درآمد قشر فعال در اینترنت شده است. بررسی‌های خبرنگار فناوران در این خصوص، گفته خوانندگان را تایید کرد و مشخص شد که از تاریخ ۲ مرداد ماه تاکنون فیلترینگ در مورد این خدمات اعمال شده است.
گزارش: ساره جعفرقلی
مدیر فروش یکی از شرکت‌های ارایه کنندگان سرویس تبلیغات در گوگل که نخواست نامش فاش شود، گفت: متاسفانه فیلتر این بخش از گوگل ضمن بیکار کردن ۱۵ هزار نفر از شرکت‌های فعال در این حوزه باعث از بین رفتن سرمایه بسیاری از شرکت‌ها خواهد شد. ضمن اینکه هیچ کس پاسخگوی ما نیست.
وی ادامه داد: ما با هر کدام از سازمان‌ها مانند وزارت فرهنگ و ارشاد، دادستانی، وزارت ارتباطات و غیره تماس گرفتیم، کسی به ما جواب درستی نداد و هنوز دلیل اصلی فیلتر این بخش از گوگل برای ما مبهم است.
وی با بیان اینکه این اقدام، نوعی خود تحریمی در شرایطی است که اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گرفته، گفت: درج آگهی در گوگل برای کسانی که درصدد بهبود و توسعه کسب و کار هستند، امکان مناسبی است که نباید  خودمان را از این امکان محروم کنیم.
 
در جست‌وجوی دلیل
خبرنگار فناوران برای بررسی دلیل فیلتر شدن گوگل ادوردز با محمود خسروی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیر ساخت تماس گرفت که وی با اظهار بی‌اطلاعی، اعلام کرد که این موضوع به شرکت متبوعش هیچ ارتباطی ندارد و  باید از سازمان فناوری اطلاعات دلیل این امر را پرسید.
این در حالی است که حکیم جوادی، رییس سازمان فناوری اطلاعات هم از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی و اعلام کرد فیلترینگ به کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ مربوط است.این رشته بی‌اطلاعی مسوولان ادامه داشت و حتی فرقانی نماینده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ هم اعلام کرد که از این جریان خبر ندارد و حتما موضوع را باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جویا شویم که این بار هم به در بسته بی‌اطلاعی برخورد کردیم.
بی‌اطلاعی مسوولان در حالی بود که شرکت‌های حوزه بازاریابی الکترونیکی هر ساعت که می‌گذشت، ضرر بیشتری می‌دیدند.
دکتر جلالی کارشناس فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن تایید این موضوع گفت: اصل کار و اینکه ما به هر نحوی هر روز از جهان اقتصادی خود را دورتر و محدودتر کنیم، کاملا اشتباه و غلط است.
وی ادامه داد: در حال حاضر یکی از راه‌های فروش کالا در سطح ملی و بین‌المللی فروش از طریق تبلیغ در رسانه‌های مختلف است که امروزه تبلیغ در رسانه‌های برخط (آنلاین) و اینترنت فرصت‌های بسیاری را فراهم کرده تا تولیدکنندگان کوچک از یک روستای دورافتاده کالاهای خود را به جهان معرفی کند، بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده تبلیغات خود را در گذشته از طریق نوشتاری و یا تلویزیون انجام می‌دهند ولی امروزه تبلیغات بر روی اینترنت و به ویژه صفحات اجتماعی نتایج بهتر و هدفمند را با هزینه کمتری برای شرکت‌ها دارد.
جلالی افزود: طبیعی است هر نوع محدودیت در توسعه استفاده از این فضای تبلیغاتی بر روی اینترنت مشکلات بزرگی برای تولیدکنندگان کالا و شرکت‌هایی که در بازاریابی الکترونکی هستند دربر خواهد داشت.
وی ادامه داد: از طرفی تاثیرات اقتصادی منفی باعث می‌شود تا تعداد زیادی از مشاغلی که در ایران در حال توسعه بود از بین رفته و شرکت‌های بازاریاب و تبلیغاتی که در سطح بین‌المللی مشغول هستند، ضررهای هنگفتی داشته باشند.
این کارشناس فناوری اطلاعات با اشاره به تاکید دولت به توسعه دولت الکترونیکی گفت: اخیرا از طرف سازمان گردشگری اعلام شده که در صدد جذب ۵/۷ میلیون توریست خارجی در سال جاری هستند. سوال این است که چگونه می‌توان بدون تبلیغات روی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی فضای گردشگری در ایران برای جذب توریست به کاربران نشان داده شود.
وی افزود: در حال حاض بخش عمده ظرفیت گردشگری دنیا از طریق اینترنت بازاریابی می‌شود و در سالی که آن را سال تولید ملی و حمایت از سرمایه ایرانی نامیده‌ایم، هر نوع حرکتی که در حوزه تولید وقفه ایجاد کرده و یا به سرمایه ایرانی ضرر برساند قاعدتا باید خط قرمز برخی از مسوولان باشد.
جلالی خاطرنشان کرد: در حال حاضر گوگل تمام درآمد خود را که به میلیاردها دلار می‌رسد از طریق کسب انتشار آگهی برخط درمی‌آورد و قطعا مبارزه با آن از طریق یک کشور مانند ایران که هنوز در مراحل اولیه بازاریابی روی اینترنت است، نمی‌تواند برای آن مشکلی ایجاد کند همچنین که بیشترین درآمد از طریق کشورهای توسعه یافته که به مزایای بازاریابی الکترونیکی دست پیدا کردند، مربوط می‌شوند.
این کارشناس فناوری اطلاعات ادامه داد: هر نوع برخورد حساب نشده در این حوزه می‌تواند لطمات جبران‌ناپذیری به توسعه تجارت الکترونیکی و بازاریابی الکترونیکی در ایران که اخیرا به مراحل رشد نسبتا خوبی رسیده است، وارد کند.
نبود یک استراتژی مشخص در حوزه فناوری اطلاعات و کاربردهای آن در کشورمان باعث شده که مسوولان هر روز تصمیمات خلق‌الساعه‌ای که معمولا یک زمینه علمی و مشخصی در پس آن قرار ندارد، اتخاذ کند و باعث مشکلات بسیار برای شرکت‌های این حوزه می‌شود.
جلالی افزود: انتظار بوده است که بعد از نزدیک شش ماه که از ایجاد شورای عالی فضای مجازی می‌گذرد حداقل در این تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها یک استراتژی مناسب و علمی قرار داده شود. ولی متاسفانه تاکنون هیچ مسیر روشنی که شرکت‌های سرمایه‌گذاری بدانند چه برنامه‌ای را برای توسعه شرکت‌های خود داشته باشند، نداریم.
جلالی گفت: امید است شورای عالی فضای مجازی هرچه زودتر تکلیف سیاست‌های کوتاه مدت، میان‌مدت و بلند مدت را بر اساس یک سیاست مشخص که هم شهروندان و هم مسوولان بدانند مشخص کرده  تا هر نهاد و مسوولی تصمیمات مقطعی و زیان‌بار اتخاذ نکنند.
 

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر