در حال خواندن
اپراتورها موظف به ارایه رومینگ ملی هستند
0

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از ابلاغ آیین نامه مقررات برقراری رومینگ ملی به اپراتورهای تلفن همراه کشور خبر داد و گفت: نحوه تعامل اپراتورها در شبکه‌های یکدیگر برای برقراری ارتباط مشترکانشان در این آیین نامه تشریح شده است.
نود آی سی تی – رومینگ ملی خدمتی است که با استفاده از آن، یک اپراتور، خدمات شبکه خود را در اختیار مشترکان اپراتورهای میهمان قرار می‌دهد و با انعقاد موافقتنامه از اپراتور میهمان، هزینه دریافت می‌کند. در این حالت هنگامی که مشترک اپراتور میهمان، از محدوده پوشش دهی شبکه موضوع پروانه خود خارج می‌شود، به صورت خودکار طبق این مصوبه امکان برقراری ارتباط و دریافت خدمات تعریف شده از طریق شبکه اپراتور میزبان را دارد.
براین اساس اپراتور میزبان اپراتوری است که در منطقه تحت پوشش خود، توانایی ارایه خدمات رومینگ ملی به سایر اپراتورها را دارد و اپراتور میهمان اپراتوری است که برای توسعه محدوده پوشش دهی خود از محدوده پوشش و خدمات شبکه اپراتور میزبان استفاده می‌کند.
حسن رضوانی، با بیان اینکه مقررات و ضوابط ارایه خدمات رومینگ ملی در کشور به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رسیده گفت: براساس این آیین نامه اپراتورهای موبایل فعال در کشور می توانند در مناطقی که شبکه‌شان پوشش کافی ندارد از شبکه‌های یکدیگر برای برقراری ارتباط مشترکانشان استفاده کنند.
وی تسریع در توسعه و ارتقاء کیفی خدمات تلفن همراه و کاهش قیمت تمام شده شبکه‌ها و استفاده بهتر از زیرساخت‌های موجود در کشور را از جمله اهداف تدوین این طرح برشمرد و گفت: طبق این آیین نامه هر یک از اپراتورهای موبایل موظفند رومینگ ملی را برای هر اپراتور دارای پروانه طبق موافقتنامه‌ای که مبتنی بر مذاکرات فنی و تجاری لازم است، ارایه کنند که این مذاکرات باید در طول ۶۰ روز کاری از تاریخ درخواست اپراتور میهمان به اتمام رسیده و پیش نویس موافقتنامه، به امضای طرفین برسد.
رضوانی با تاکید براینکه اپراتور میزبان باید براساس موافقت‌نامه منعقده و با استفاده از تجهیزات رومینگ، نسبت به فراهم کردن خدمات رومینگ ملی برای مشترکان اپراتور میهمان، از یک تاریخ موثر، اقدام کند، بیان کرد: رومینگ ملی هزینه اضافی برای مشترکان ندارد و براساس این آیین نامه منجر به ایجاد شرایط ضد رقابتی برای اپراتورهای موبایل نمی‌شود.
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص اینکه از چه زمانی این آیین نامه لازم الاجرا است، گفت: این آیین نامه به اپراتورهای موبایل ابلاغ شده است اما اجرای آن اختیاری بوده و الزامی نیست. براین اساس چنانچه اپراتورهای موبایل نیاز به پوشش مشترکانشان در مناطقی که پوشش کافی شبکه وجود ندارد داشته باشند از مقررات این آیین نامه برای همپوشانی شبکه‌شان استفاده می‌کنند.
به گزارش مهر، براساس قوانین رومینگ ملی اپراتور میزبان موظف است کیفیت خدمات ارایه شده به مشترکان خود را عینا برای مشترکان اپراتور میهمان نیز فراهم کند.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر