در حال خواندن
اپراتورها بی اجازه حق تغییر نسل ندارند
0

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: اپراتورهای اول، دوم و سوم نمی‌توانند شبکه خود را بدون کسب مجوز به نسل‌های بالاتر ارتباطی مجهز کنند.
نود آی سی تی – محمد علی فرقانی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ تجهیزات مخابراتی بدون کسب مجوز از این سازمان وارد کشور نمی‌شود، گفت: تمامی اپراتورهای تلفن همراه برای وارد کردن تجهیزات مخابراتی، از ثبت سفارش گرفته تا ترخیص کالا از گمرک باید از سازمان‌ تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مجوز بگیرند.
این در حالی است که اخیرا هر سه اپراتور تلفن همراه برای ارایه سرویس‌های LTE اعلام آمادگی کرده‌اند.
فرقانی درباره  اینکه گفته می شود اپراتورها تجهیزات شبکه خود را با امکان ارایه سرویس‌های نسل چهارم خرید کرده‌اند، گفت: این موضوع صحت ندارد. تنها در برخی از تجهیزات همچون سوییچ‌ها خریدهایی انجام شده که ما نیز بر آن نظارت داشته‌ایم.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: تمامی اپراتورها تنها پس از اعلام رگولاتوری می توانند برای ارتقا شبکه به نسل‌های بالاتر اقدام کنند و ما نیز زمان کافی را برای ارایه سرویس‌های نسل جدید به آنها خواهیم داد.
وی درباره قرارداد اخیر رگولاتوری با پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور بررسی طرح تجاری LTE‌ در ایران نیز توضیح داد: این قرارداد به منظور مطالعه و بررسی نسل چهارم ارتباطات سیار در کشور کلید خورد.
فرقانی هدف از انجام این پروژه را تهیه ضوابط مورد نیاز برای ارایه خدمات نسل چهارم ارتباطات سیار در کشور و تدوین پیش نویس پروانه مورد نیاز جهت ارایه این خدمات دانست، گفت:‌ تهیه این پروانه مستلزم انجام مطالعات اقتصادی، فنی و حقوقی است که این امر مهم توسط پژوهشگران و متخصصان پژوهشکده فناوری ارتباطات و با همکاری کارشناسان خبره رگولاتوری اجرا خواهد شد.
وی گفت: تهیه دستورالعمل های نظارت بر عملکرد ارایه کنندگان خدمات سیار نسل جدید نیز جزو خروجی‌های اصلی این پروژه است.
رییس سازمان تنظیم مقررات درباره احتمال ورود اپراتور جدید با فناوری LTE به بازار ارتباطی کشور گفت: این موضوع به خروجی مطالعات بستگی دارد. در صورتی که تشخیص بدهیم اپراتور جدید می‌تواند سهمی از بازار داشته باشد، حتما پروانه جدید صادر می‌کنیم و در غیر این صورت مجوز فناوری جدید به اپراتورهای فعلی داده می‌شود.
 
اپراتورها منتظرند
این درحالی است که دوشنبه گذشته مدیرعامل اپراتور دوم تلفن همراه در یک نشست خبری اعلام کرده بود که شرکت اش برای ارتقای نسل منتظر اجازه رگولاتوری است.
قلمبر دزفولی اظهار داشت: وایمکس تکنولوژی رو به توسعه‌ای نیست. تکنولوژی رو به توسعه به حوزه LTE تغییر یافته و همه اپراتورهای دنیا سرمایه‌گذاری خود را در زمینه وایمکس یا متوقف یا کند کرده‌اند و به سمت فناوری‌های جدید رفته‌اند.
  دزفولی افزود: ما هم نمی‌توانیم غیر ازاین روند را پیگیری کنیم و منتظریم وزارت ارتباطات تعیین تکلیف کند و به سمت ۳G و LTE برویم و از صرف سرمایه کشور برای سرمایه گذاری مجدد و کم بهره و کم خاصیت جلوگلیری کنیم.
 وی در عین حال گفت که: مقدمات صعود به LTE و ۳G  را فراهم کرده ایم اما معنی‌اش این نیست که کل سرمایه گذاری لازم را برای این کار صرف کرده‌ایم چراکه حوزه LTE شبیه نسل‌های دوم و سوم فناوری تلفن همراه نیست که اپراتورها کل کشور را تحت پوشش قرار بدهند. بلکه در LTE  سیاست‌ها مبتنی بر پوشش Hot Spotها است. به همین دلیل ایرانسل بخشی از سرمایه‌گذاری را برای مهاجرت به فناوری‌های جدید تلفن همراه انجام داده اما برای انجام بخش دیگری از سرمایه‌گذاری، منتظر اعلام نظر قطعی رگولاتوری هستیم.
همچنین معاون ارتباطات شرکت مخابرات ایران گفت: براساس آنچه که در قانون آمده اپراتورهای تلفن همراه می‌توانند پس از طی شدن دوره حفاظت اپراتور تازه اقدام به واگذاری سرویس‌های نسل جدید کنند.
زارعیان در پاسخ به این سوال که با توجه به بررسی طرح تجاری LTE، آیا بازار توانایی ورود یک اپراتور جدید در این حوزه را دارد یا نه، گفت: ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران به بیش از ۸۰ درصد رسیده و با توجه به اشباع شدن بازار در صورت ورود اپراتور جدید، ریسک بالایی برای سرمایه‌گذاران به دنبال خواهد داشد.
وی افزود: البته در این موضوع سازمان تنظیم مقررات باید پس از بررسی‌های دقیق اعلام نظر کند. اما یکی از راه‌کارهای منطبق با شرایط امروز کشور، واگذاری این امتیاز به اپراتورهای موجود است.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر