در حال خواندن
انتقاد از کندی و پیچیدگی صدور مجوز ترخیص کالا توسط رگولاتوری
0

به گفته یک منبع آگاه، تغییر روال ارایه تاییدیه به واردکنندگان در سازمان تنظیم مقررات موجب تاخیر‌های طولانی در ترخیص کالاها از گمرک و زیان واردکنندگان کالاهای مخابراتی شده است.
نود آی سی تی –  یک واردکننده که خواستار ذکر نشدن نام خود شد، با بیان این مطلب گفت: واردکنندگان کالا پیش از این به دلیل وجود ایران کد، شبنم و استانداردهای سلیقه‌ای که گمرک از آنها طلب می‌کرد با مشکلات زیادی روبرو بودند که خوشبختانه با تدبیر وزیر صنعت و حذف این مراحل کار ترخیص کالا از گمرکات بسیار آسان شده است.
وی افزود:‌ اما اکنون با مراحل پیچیده‌ و زمان بری که سازمان تنظیم مقررات بر سر راه واردکنندگان گذاشته زمان ترخیص کالا از سه روز گاه به ۴۵ روز افزایش یافته است.
وی گفت:‌ قبلا برای واردات در صورتی که قصد تهیه مودم جدید داشتیم نمونه‌ای از آن را به واحد استاندارد رگولاتوری ارایه می‌کردیم که آنها نهایتا یک هفته‌ای پس از تست در واحد استاندارد، تاییدیه را به ما می‌دادند و در آن نامه نیز اعلام می‌شد که در صورت واردات این جنس توسط این شرکت باید با اجازه سازمان رگولاتوری این جنس وارد کشور شود.
وی افزود: هر زمان که جنس را وارد می‌کردیم شماره قبض انبار و نامه استاندارد را هم می‌بردیم و رگولاتوری بدون دریافت نمونه محصول، مجوز ترخیص کالا را ارایه می‌کرد.
 
استاندارد روی استاندارد
وی بیان کرد: اما اکنون با تغییرات مدیریتی در اداره استاندارد با مراجعه برای دریافت مجوز اعلام شده از آنجا که کارت بازرگانی شما تغییر کرده است با وجود داشتن استاندارد مودم وایمکس، دوباره باید استاندارد این محصول را اخذ کنید.
وی گفت: ما هم بدون مخالفت اعلام کردیم که مشکلی در گرفتن استاندارد نداریم اما نه تنها زمان تایید استاندارد طولانی شد بلکه یک سری کار جدید هم اضافه کردند. مثلا گفتند این محصول باید تست وای فای هم در مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک بدهد.
وی افزود: مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک بابت تست وای فای ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند که این موضوع نه تنها باعث تحمیل هزینه بیشتر به واردکنندگان شده بلکه موجب طولانی شدن پروسه اخذ دریافت استاندارد نیز شده است.
وی گفت: با این حال پس از انجام تست‌ها و از دست دادن زمان طولانی پس از دریافت تاییدیه استاندارد اعلام شد که اداره استاندارد رگولاتوری دستور داده در صورتی که این جنس وارد شد باید مجددا استاندارد اخذ شود.
وی بیان کرد: در هر حال ما دو کانتیر از یک محصول به صورت همزمان وارد کردیم و پس از مراجعه به رگولاتوری اعلام کردند که باید از هر دو کانتینر دو نمونه محصول برای طی کردن تمامی تست‌ها از جمله وای فای به رگولاتوری و مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک ارایه شود.
 
صدور مجوزه ۳ روزه به ۴۵ روز رسید
وی بیان کرد: ما یک محموله مودم جیبی وارد کردیم و در ۲۷ آبان امسال درخواست دریافت مجوز دادیم و در تاریخ ۶ دی ماه ۹۲ موفق به دریافت مجوزی شدیم که پیش از این در سه روز کاری دریافت می‌کردیم.
وی ادامه داد: در حالی جنس ما ۴۰ روز در فرودگاه معطل شد که قبلا برای واردات این محصول مجوز داشتیم و ترخیص می‌کردیم.
وی افزود: جالب تر اینکه ما برای واردات مودم رومیزی وایمکس که تاکنون نزدیک به ۲۰۰ هزار عدد از آن را وارد کرده‌ایم و با وجود داشتن تمامی استانداردها به دلیل تغییر نفرات در سازمان رگولاتوری، ما در تاریخ ۱۹ آذرماه درخواست مجوز کرده‌ایم که تاکنون نیز موفق به دریافت مجوز برای ترخیص این این کالا نشده‌ایم.
وی گفت: اکنون جنس ما در فرودگاه پیام نزدیک به ۴۵ روز معطل دریافت مجوز مانده است و با توجه به نوع کالا ما اکنون نگرانیم که این اجناس با توجه به شرایط خاص نگهداری اکنون قابلیت استفاده نداشته باشد.
وی افزود: نکته جالب‌تر اینکه پس از پایان مراحل دریافت استاندارد ما باید یک پروانه ترخیص کالا هم از رگولاتوری به گمرک ارایه دهیم.
اکنون در معاونت صدور پروانه سازمان رگولاتوری نیز تغییراتی ایجاد شده و مدیریت جدید ۱۵ روز پیش نامه ترخیص کالای ما را امضاء کرده، اما به دلیل اینکه تغییر امضای ایشان با معاون پیشین هنوز به گمرک ارایه نشده است اکنون همه پروانه‌ها در این معاونت مانده است و تمامی واردکنندگان محصولاتی که نیاز به این تاییدیه رگولاتوری داشته‌اند اکنون در انتظار یک کار ساده اداری هستند.
وی بیان کرد: با توجه به تغییرات مدیریتی جدید در سازمان رگولاتوری به نظر می‌رسد که این موضوع در صورتی که حل نشود، موجب بروز مشکلاتی در فعالیت واردکنندگان و عملکرد وزارت ارتباطات خواهد شد.
وی گفت: در صورتی زمان ترخیص جنس واردکننده از گمرک طولانی شود و هزینه‌های سنگین انبار به آن تحمیل شود،‌ واردکننده نیز برای جبران خسارت خود قیمت نهایی محصول خود را افزایش می‌دهد که در نهایت دود آن به چشم مصرف کننده می‌رود.
 
بروز فساد در رگولاتوری
وی افزود: در حال حاضر به دلیل اینکه زمان صدور نامه ترخیص کالاها طولانی شده ما با پیشنهاداتی از سوی برخی مواجه هستیم که با دریافت وجوهی تحت عنوان وام و غیره اقدام به تسریع و تسهیل مکاتبات ما کنند.
این واردکننده در پایان گفت: چنین فرآیندی که موجبات شائبه‌هایی از فساد شود به زیان دست‌اندرکاران دخیل در موضوع واردات، متولیان ترخیص و مصرف‌کنندگان تمام خواهد شد.
نود آی سی تی، آماده درج پاسخ مسوولان جدید سازمان رگولاتوری در خصوص موارد مطروحه و تغییرات در روش ترخیص کالاهای مخابراتی است.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر