در حال خواندن
افشاگری مبهم مالیاتی و تأثیرپذیری شرکت‌های بورسی
0

در چند روز گذشته رییس کل سازمان امور مالیاتی طی نامه‌ای اقدام به ارایه لیستی از نام دستگاه‌هایی کرد که برای ارائه اطلاعات به این سازمان کم کاری کرده‌اند. این اقدام وی با هدف تشکیل اتاق شیشه‌ای در چند روز گذشته نام برده شده، اما وجود ابهاماتی در این لیست که دقیقا به اسامی برخی از شرکت‌ها اشاره نشده به جای ایجاد اتاق شیشه‌ای شفاف موجب شده شیشه‌های این اتاق کدر باشد و برخی نیز از این آب گل آلود ماهی خود را صید کنند.

به گزارش نود فناوری، با نگاه به این لیست اسامی شرکت‌های همچون شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، اشخاص حقوقی ارائه دهنده خدمات به دارندگان درگاه پرداخت الکترونیک (PSP)، شرکت‌های مخابرات و همراه و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وجود دارد.

نفس افشاگری توسط رییس کل سازمان امور مالیاتی اقدامی شجاعانه است، اما اینکه وقتی هدف از این اقدام شجاعانه روشنگری است این پرسش اساسی مطرح می‌شود چرا  اسامی شرکت‌ها به درستی درج نشده و همین موضوع اکنون محل مناقشه شده است. همانطور که در بالا اشاره شده عنوان گردیده که “شرکت‌های مخابرات ایران و همراه” و قرار گرفتن نام همراه در کنار مخابرات باعث شده که رسانه‌ها این موضوع را به تمام اپراتورهای تلفن همراه تسری دهند.

در جایی دیگر گفته شده اشخاص حقوقی ارائه دهنده خدمات به دارندگان درگاه پرداخت الکترونیک (PSP) نیز تخلفاتی در این حوزه انجام داده‌اند اما نکته اینجاست که اکنون این موضوع به دلیل نامشخص بودن اسامی شرکت‌ها، این اتهام به ۱۲ شرکت PSP تسری پیدا کرده است.

از آنجا که بسیاری از این شرکت‌ها نظیر مخابرات ایران، شرکت‌های بورسی هستند، هرگونه افشاگری پر ابهام بر صاحبان سهام آنها تأثیر منفی خواهد داشت و این ذهنیت را در آنها ایجاد می‌کند که این شرکت‌ها در پرداخت مالیات با مشکل مواجه شده‌اند و همین موضوع ارزش سهام آنها را می‌کاهد.

اینکه در مقطع کنونی، این اسامی با این اندازه از ابهام اطلاع‌رسانی می‌شود، شبهه برانگیز به حساب می‌آید‌؛ چرا که اگر هدف شفاف‌سازی است چرا این شفاف‌سازی خودش دارای ابهام است؟

در راستای پیگیری بیشتر این موضوع، در تماس خبرنگار ما با روابط عمومی سازمان امور مالیاتی کشور، این روابط عمومی بدون ارایه هیچ توضیحی اعلام کرد به زودی برای رفع ابهامات ایجاد شده‌ پاسخی جامع توسط این سازمان ارایه خواهد شد.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر