در حال خواندن
اطلاعات پولی و اقتصادی بخش ICT در حساب های ملی شفاف می شود
0

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ارتباطات و فناوری اطلاعات از تهیه طرح حساب های اقتصادی بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور افزایش سهم ICT در تولید ناخالص داخلی کشور خبر داد.
نود آی سی تی – عبدالمجید غریب رضا در جلسه کمیته هماهنگی و امور اجرایی طرح تهیه حساب های اقتصادی بخش ICT گفت: این جلسه به منظور تشریح طرح اقدامات صورت گرفته و هم اندیشی به منظور ادامه انجام فرآیند کار برگزار شد.
وی با بیان اینکه طرح تهیه حساب های اقتصادی بخش ICT به منظور نیل به اهداف تعیین شده در برنامه پنج ساله توسعه کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات می تواند سهمی در افزایش تولید ناخالص داخلی داشته باشد گفت: بهبود شرایط اقتصادی، شناسایی و مطالعه ابعاد مختلف اثرگذاری ICT در رشد اقتصادی به عنوان یکی از زیرساخت های لازم برای توسعه است.
وی گفت: آشنایی با میزان نفوذ خدمات ICT در سایر فعالیت ها به منظور شناسایی بازارهای هدف اولویت دار و هدایت سرمایه‌های موجود در بخش به سمت بازارهای دارای بازدهی بیشتر و ریسک کمتر است که منجر به ارتقای ارزش افزوده ایجادی در بخش می شود.
وی با بیان این تهیه حساب های اقتصادی بخش ICT با همکاری مرکز آمار ایران در حال انجام است گفت: با اجرای این طرح، اطلاعات دقیق پولی و اقتصادی بخش ICT در حساب های ملی مشخص خواهد شد.
غریب رضا افزود: وضعیت موجود بخش ICT، در روند رشد و توسعه اقتصادی کشور شناسایی شده و برنامه اجرایی مناسب برای دستیابی به رشد بخش و افزایش سهم آن در کل اقتصاد، ارایه می شود.
وی از تعیین سهم صنعت فناوری اطلاعات در تولید ناخالص داخلی به منظور رسیدن به سهم دو درصدی از آن تا پایان برنامه پنج ساله توسعه کشور خبر داد و گفت: با این طرح بازارهای هدف داخلی برای سرمایه گذاری و گسترش خدمات شناسایی خواهد شد.
براساس این گزارش در فاز اول سنجش حساب های اقتصادی بخش ICT، حساب های ثبتی کسب و کار بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات ،جمع آوری و محاسبه شده که به عنوان حساب اقتصادی بخش تلقی می شود.
در فاز دوم نیز سهم بخش ICT در سایر فعالیت های اقتصادی (سمت تقاضا) تعیین شده که اندازه گیری میزان خدمات بخش ICT استفاده شده و در سایر کسب و کارها که مطابق دستورالعمل های ارایه شده از سوی آنکتاد است محاسبه می شود.
لازم به ذکر است تهیه و تدوین پیشنهادی برای درخواست(RFP)، برگزاری جلسات جهت شناسایی کدهای مرتبط با بخش ICT مبتنی بر طبقه بندی بین المللی، انتخاب کدهای مرتبط با سایر رشته فعالیت های اقتصادی جهت سنجش میزان نفوذ خدمات ICT و تعیین چارچوب نمونه گیری از اقدامات انجام شده این طرح است.
در همین راستا کمیته هماهنگی و مدیریت امور اجرایی تشکیل شده که نهادهای فعال در حوزه ICT و سازمان های زیر مجموعه وزارت در آن عضو بوده تا در خصوص اخذ حساب های ثبتی توسط آمارگیران و ارایه اطلاعات مورد نیاز مرکز آمار ایران و طرح پیشنهادات برای بهبود فرآیند اجرای طرح اقدام کنند.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر